|
Auteur |
Bericht |
rechtenstudentgroningen
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 2
|
Geplaatst: vr 20 nov 2009 12:03 Onderwerp: verenigingsrecht: opzeggen nodig of opnieuw aanmelden? |
|
|
Hallo,
Ik ben rechtenstudent en iemand heeft mij gevraagd informatie in te winnen over verenigingsrecht. Hierbij wil ik hulp vragen via dit forum.
Het gaat om een situatie dat een vereniging bestaand uit twee activiteiten op sport gebied, met een hoofdbestuur en twee sub-besturen een stemming heeft gehad over bepaalde opties.
optie 1 is de activiteiten uitbreidden van de activiteiten. hierdoor kwam er meer geld binnen en was er ruimte om binnen deze club meerdere landelijke sporten uit te voeren( schaatsen) was hier het plan. Dit kon alleen plaatselijk en moest via een landelijke organisatie mogelijk gemaakt worden.
Optie twee was door dit niet landelijk te maken, de beide activiteiten weer als aparte verenigingen te vestigen en hierdoor de club op te heffen. Er zal een andere naam komen en als twee nieuwe op te richten clubs zullen ze verder door het leven gaan.
Nu claimt de ene vereniging dat de leden die al lid waren van de club en volgens algemene voorwaarden dat opzegging voor 1 oktober 2009 moet geschiedden m.b.t 2010 automatisch meegaan naar de nieuwe club.
volgens mij is dit absoluut niet waar en moet ieder lid zich opnieuw aanmelden en gelden de voorwaarden van de gestopte club niet meer en kunnen deze voorwaarden ook niet gehanteerd worden. Is het niet dat iedereen zich weer moet aanmelden of iig een periode van 4 weken na ingang van de nieuwe club zich moet kunnen afmelden.
ik hoop dat iemand hier op wil reageren want ik vind het onduidelijk in het verenigingsrecht in BW2 |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 21 nov 2009 10:05 Onderwerp: |
|
|
wat voor soort vereniging is het: een met beperkte rechtsbevoegdheid of met volledige rechtsbevoegdheid, een stichting.
Het lijkt mij dat indien de meerderheid van de leden cfm de statuten instemmen met opheffing van de vereniging dat deze dan zou kunnen worden opgeheven en dat de algemene voorwaarden dan op dat moment ophouden. De baten die de vereniging nog heeft worden gebruikt in lijn met het doel van de vereniging.
ga je splitsen lijkt het mij dat de baten uit de ene club dienen te worden verdeeld in beide clubs. leden dienen zich m.i. dan opnieuw aan te melden voor de evt beide nieuwe clubs.
Misschien niet het op verenigingsrecht gebaseerde antwoord waar je om vroeg maar er zullen vast meer reacties volgen |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 21 nov 2009 12:08 Onderwerp: |
|
|
klokluider schreef: | wat voor soort vereniging is het: een met beperkte rechtsbevoegdheid of met volledige rechtsbevoegdheid, een stichting. |
Een stichting is zeker geen vereniging. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rechtenstudentgroningen
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 2
|
Geplaatst: za 21 nov 2009 13:19 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een vereniging en niet om een stichting. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 22 nov 2009 10:54 Onderwerp: |
|
|
Quote: | klokluider schreef:
wat voor soort vereniging is het: een met beperkte rechtsbevoegdheid of met volledige rechtsbevoegdheid, een stichting. |
ik heb mijn zin zo zie ik onjuist geschreven omdat ik niet bedoelde dat een stichting een vereniging was maar ik bedoelde rechtenstudent 3 keuzes te geven.
1. vereniging met volledige rechtsbevoegdheid
2. vereniging met beperkte rechtsbevoegdheid
3. stichting
Mijn excuses voor de ontstane verwarring
Het antwoord is bekend alleen wat voor een vereniging 1 of 2. |
|
|
|
 |
|