|
Auteur |
Bericht |
jelk
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 nov 2009 23:09 Onderwerp: Schuldeiser komt nu onterecht bij mij: hoe kom ik hier vanaf |
|
|
ben alleenstaande moeder met 3 kinderen. leef op wwb niveau sinds 2005 en doe beroep op voedselbank. ex verlaat ons in 2005, met mondelinge afspraken over schulden die hij af zou betalen. hij komt deze niet na. hij laat zelf door eigen advocaat overeenkomst opstellen (hij ondertekend notabene nog geen half jaar geleden) dat hij de schuld overneemt.... niet dus!!!!
schuldeiser komt nu bij mij... hoe komt mijn ex hier ongestraft mee uit de voeten? bedoel, heeft nog niet 1 cent betaald qua alimentatie, afspraken komt meneer niet na... zelfs naar zijn 6 jarig zoontje niet op diens verjaardag etc.ben het eigenlijk beetje spuugzat..hoe kom ik hier vanaf |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 23:44 Onderwerp: |
|
|
Een begin is om maar eens contact te leggen met een advocaat over die alimentatie en de schuldoverneming. Omdat jij op bijstandsniveau leeft en waarschijnlijk geen eigen vermogen zult hebben zul je een lage of misschein zelfs wel geen eigen bjidrage hebben voor de kosten. Vraag de advocaat daar maar naar.
Dit moet je echt maar even met deskundige hulp gaan aanpakken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
jelk
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 0:27 Onderwerp: reactie hulp-kreet |
|
|
ken je de uitspraak van een kale kip valt niks te plukken?
hij houdt zich officieel kaal maar ik ken hem al wat langer, (dit is ie waarschijnlijk vergeten)
ik wordt waarschijnlijk voor gerecht gedaagd en dan blijkt idd dat de beslagvrije voet zo ongeveer gelijk is aan mijn inkomen...
alleen... hij gaat (info van kredietverstrekker) failliet verklaart worden... wat betekent dit in de praktijk...
Tevens heeft ie wat mij betreft alle medewerking betreft bezoek regeling hiermee verspeeld... Maar dit is weer los van mekaar... Hoe kom ik van een persoo af die veel te veel tijd heeft om dingen te verzinnen... |
|
|
|
 |
jelk
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 0:27 Onderwerp: reactie hulp-kreet |
|
|
ken je de uitspraak van een kale kip valt niks te plukken?
hij houdt zich officieel kaal maar ik ken hem al wat langer, (dit is ie waarschijnlijk vergeten)
ik wordt waarschijnlijk voor gerecht gedaagd en dan blijkt idd dat de beslagvrije voet zo ongeveer gelijk is aan mijn inkomen...
alleen... hij gaat (info van kredietverstrekker) failliet verklaart worden... wat betekent dit in de praktijk...
Tevens heeft ie wat mij betreft alle medewerking betreft bezoek regeling hiermee verspeeld... Maar dit is weer los van mekaar... Hoe kom ik van een persoo af die veel te veel tijd heeft om dingen te verzinnen... |
|
|
|
 |
bollletje
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 10:44 Onderwerp: |
|
|
Jelk, je gevoel spreekt duidelijk uit je woorden en ik begrijp dat je het spuugzat bent.
Ik geloof dat TikSimone je de juiste raad geeft, namelijk om hiervoor een advocaat in de arm te nemen. Op dit Rechtenforum namelijk is heel veel goede kennis aanwezig, maar dat vervangt geen goede advocaat. Net zoals een medische encyclopedie geen dokter is, en al helemaal geen verpleger
Als je je nu afvraagt: hoe kom ik aan een goede advocaat? Drie tips:
* kijk in je vrienden-/kennissenkring naar mensen die ook gescheiden zijn, vraag of ze goede ervaringen hebben met hun advocaat
* of: kijk in een telefoongids, stadsgids, op internet naar advocaten in je buurt die alimentatie-zaken doen
* vervolgens: ga met minstens 2 advocaten kennismaken; als er één bij is die taal spreekt die jij begrijpt, die goed doorvraagt op wat jij vertelt (in plaats van te doen of hij alles vanzelf al weet) - die moet je waarschijnlijk hebben, anders maak je contact met nummer 3
... en inderdaad zul je vast wel recht hebben op vermindering van je eigen bijdrage, dat kan de advocaat je vertellen
Tenslotte: zo'n beetje alles wat je doet, zegt, schrijft, mailt richting je ex heeft invloed op de uitkomst van de zaak. Daarom kun je nu beter niks meer richting je ex uiten, maar snel een advocaat in de arm nemen, die namens jou werkt. Dat kan een goede advocaat echt véél beter dan jij of ik, omdat zijn eigen gevoel (bijv. boosheid) hem/haar niet in de weg zit, en omdat hij het Wetboek en het Recht kent.
Helpt dat een beetje? Succes!
(Oh eh... ik ben zelf geen advocaat hoor, maar ondernemer, huisvader en burger met ook de nodige levenservaring ) |
|
|
|
 |
Suijkerbuijk
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 11:14 Onderwerp: |
|
|
Voor schuldoverneming is niet voldoende dat de oude en de nieuwe schuldenaar dat zo afspreken. De schuldeiser moet er ook mee akkoord gaan.(art 6:155 BW)
Ik neem aan dat de overeenkomst van schuldoverneming niet door de schuldeiser is ondertekend. Als je ex niet heeft betaald, dan kan ook niet gesteld worden dat de schuldeiser stilzwijgend akkoord is gegaan door die betalingen te accepteren.
Als bij je ex ook niets te halen is, en hij op het punt staat failliet te gaan, dan heeft de schuldeiser er weinig bij te winnen om akkoord te gaan met de schuldoverneming. _________________ That information is on a want-to-know basis, and trust me...you don't want to know. |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 nov 2009 11:21 Onderwerp: |
|
|
Gemaakte schulden binnen een huwelijk zijn gemaakt door beide en zij zijn daarvoor beide aan te spreken door derden. Een overeenkomst tussen beide waarin de ene partner tegen de andere zegt dat hij de schulden overneemt heeft n.m.m. geen rechtstreekse werking tegenover derden tenzij deze hier mee in hebben gestemd. Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is geweest anders zou de schuldeiser niet bij jou komen.
Hetzelfde geldt voor partneralimentatie. Als gewezen echtelieden met elkaar overeenkomen dat zij elkaar geen partneralimentatie betalen heeft dit geen werking t.o.v. derden. De gemeente van wie jij WWB ontvangt kan deze vorderen bij jouw ex partner.
Dit zou inhouden dat ondanks de overeenkomst jij schulden hebt waarvoor je bent aan te spreken. Een WNSP Wet schuldsanering natuurlijke personen lijkt dan voor jouw dan een optie nu jij deze schuld niet zou kunnen voldoen. De sociale dienst (GKB) kunnen je hier van advies dienen of de advocaat. maak hier gebruik van.
Vwb alimentatie heb je het LBIO die je gratis kunt inschakelen. En tegen dat jouw ex zijn afspraken niet nakomt en niet op zijn zoontje zijn verjaardag komt, kun je eigenlijk niets ondernemen behoudens de ingrijpendere maatregelen die dan moeten vaststaan natuurlijk (rechtszaak: aangifte 279 SV (indien van toepassing), nakoming omgangsregeling, wijziging gezag etc)
deze maatregelen hebben natuurlijk invloed op de relatie met je ex man ook al is die nu, zo lijkt het ook enigszins verstoord. daarnaast is geen communicatie tussen ex partners volgens de tielse risicofactoren (Deltamethode Bjz) reden voor omgangs ondertoezichtstelling (OTS) maar dat terzijde.
Het advies van tiksimone/bolletje met mogelijke opties die de advocaat natuurlijk nodig moet achten, onderschrijf ik. |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 12:45 Onderwerp: |
|
|
Naar aanleiding van mijn vorige bericht een kleine aanvulling.
een uitspraak waarin de verplichting tot omgang besloten ligt vind je
hier
een uitspraak op veroordeling van een ouder op grond van onttrekking ouderlijk gezag art 279 SV vind je hier |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 13:46 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Vwb alimentatie heb je het LBIO die je gratis kunt inschakelen. |
Dit geldt toch alleen als de alimentatie door een rechter is bekrachtigd? Ik proef uit het verhaal van Jelk dat dit niet het geval is. |
|
|
|
 |
jelk
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 17:10 Onderwerp: reactie betalen alimentatie |
|
|
het LBIO komt in actie wanneer idd door rechtbank vastgestelde alimentatie niet is betaald, Dit echter binnen 6 mnd na de uitspraak, dus na een half jaar beginnen ze er niet meer aan... helaas |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 17:35 Onderwerp: |
|
|
Niet binnen 6 maanden na de uitspraak, maar de afgelopen 6 maanden.
U kunt dus voor de laatste 6 maanden dat u alimentatie heeft gemist wel terecht bij het LBIO. |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: wo 18 nov 2009 20:51 Onderwerp: |
|
|
Ouwe sloeber je hebt gelijk. de niet betaalde alimentatie mag niet ouder zijn dan 6 maanden. Ik ging er dan ook wel vanuit dat de alimentatie bij rechterlijke beschikking was bepaald.
wat overheidsinformatie betreffende dit punt vind je hier |
|
|
|
 |
ilonka
Leeftijd: 71 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: do 19 nov 2009 1:13 Onderwerp: |
|
|
Jelk, als ik jou was zou ik zsm een afspraak maken met Schuldhulpverlening. Meestal wordt dat uitgevoerd door de gemeente, soms ook door de Gemeentelijke Kredietbank. Zoals al eerder is gesteld op dit forum zijn jouw ex en jij beiden aansprakelijk voor de schulden.
Sterkte. |
|
|
|
 |
|