|
Vind u dat het Nederlandse rechtsysteem volledig is? |
Ja |
|
50% |
[ 2 ] |
Nee |
|
50% |
[ 2 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 4 |
|
Auteur |
Bericht |
Priscillie
Leeftijd: 135 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 18:34 Onderwerp: Uw mening telt! |
|
|
Om erachter te komen wat het Nederlandse volk over het Nederlandse strafrecht denkt hebben wij een vragenlijst opgesteld en aan de hand daarvan willen we erachter komen waar er onduidelijkheden zijn of waar het volk vind dat het fout gaat.
1) Heeft u wel eens te maken gekregen met het materiële of formele strafrecht?
2) Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht?
3) Wat vind u goed aan het strafrecht?
4) Wat valt u op aan het strafrecht?
5) Hoort u veel over het strafrecht in de media?
6) Vind u dat het strafrecht moet veranderen?
Zou u de bovenstaande vragenlijst in willen vullen? Dan kunnen wij een volledige conclusie trekken |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 19:15 Onderwerp: |
|
|
Het Nederlands volk komt hier niet, vrees ik  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Priscillie
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 19:26 Onderwerp: |
|
|
dat is balen, hoezo niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 19:30 Onderwerp: |
|
|
Wij zijn een elitair groepje rechtenstudenten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Priscillie
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 20:06 Onderwerp: |
|
|
ooh haha maar die behoren toch ook onder het nederlandse volk, wij zijn havoleerlingen..dus jullie mogen het natuurlijk ook invullen! Jullie zullen er vast het meest van merken!
Dus, wil je het alstublieft invullen ?  |
|
|
|
 |
Nemine contradicente Moderator
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 21:13 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Wij zijn een elitair groepje rechtenstudenten. | Sinds wanneer?
@Priscilie: Ik denk dat je voor dit publiek (met name rechtenstudenten) andere vragen zult moeten gebruiken (of in ieder geval moet aanpassen)
Jullie tweede vraag;
"Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht?"
zal door de gemiddelde rechtenstudent worden beantwoord met "Nee alleen rond de tijd dat m'n tentamen strafrecht is "
Ik zal in ieder geval als ik morgen tijd heb (momenteel te druk met andere zaken) jullie vragenlijstje wel beantwoorden.
Hoeveel regels / hoe lang moet het antwoord zijn?
Hoe moeilijk / inhoudelijk mogen de antwoorden zijn?
Ow ennuh Bona Fides; wij zijn niet elitair, het is niet echt een groepje en we hebben ook een flinke groep HBO-leerlingen  _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
Mr.X
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): JHAF
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 21:22 Onderwerp: |
|
|
1). Heeft u wel eens te maken gekregen met het materiële of formele strafrecht?
Tijdens de studie heb ik er inmiddels twintig weken last van gehad. Buiten voornoemde omstandigheid heb ik er nog nooit mee te maken gehad.
2). Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht?
Zie het antwoord op vraag 1.
3). Wat vindt u goed aan het strafrecht?
Boontje komt om zijn loontje.
4). Wat valt u op aan het strafrecht?
Een Rechtsgebied dat veelal breed wordt uitgemeten in de media en dan vooral de fouten die het Openbaar Ministerie heeft gemaakt.
5). Hoort u veel over het strafrecht in de media?
Het Rechtsgebied dat het meest wordt belicht in de media mijn inziens.
6). Vindt u dat het strafrecht moet veranderen?
Straffen mogen naar mijn mening bij sommige delicten ietwat opgeschroefd worden. Verder heb ik weinig tot niets te klagen over het Strafrecht. |
|
|
|
 |
Priscillie
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 21:38 Onderwerp: |
|
|
Het maakt niet uit hoe lang de zinnen worden, hoe meer hoe beter gaan we vanuit. En het moet voor ons (5 havo leerlingen) duidelijk zijn. Dus niet te veel moeilijke woordne als het zou kunnen. Echt super bedankt voor de moeite alvast! |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 12:16 Onderwerp: Re: Uw mening telt! |
|
|
Quote: | 1) Heeft u wel eens te maken gekregen met het materiële of formele strafrecht? |
Kan het iets specifieker?
Quote: | 2) Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht? |
Met welke problemen van het strafrecht zou ik last kunnen hebben?
Quote: | 3) Wat vind u goed aan het strafrecht? |
Dat het goed gecodificeerd is.
Quote: |
4) Wat valt u op aan het strafrecht? |
Dat veel rechtenstudenten in het begin van de studie de nieuwe Spong of Moszkowicz (die studenten zijn het ergst) willen worden, maar later erachter komen dat strafrecht toch iets anders is dan ze dachten.
Quote: | 5) Hoort u veel over het strafrecht in de media? |
Nee, nog nooit wat over gehoord in de media
Quote: | 6) Vind u dat het strafrecht moet veranderen? |
Opiumwet mag wel wat worden ingekort.
Laatst aangepast door Basa op wo 09 dec 2009 16:17, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 2250
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 12:56 Onderwerp: Re: Uw mening telt! |
|
|
Priscillie schreef: | 1) Heeft u wel eens te maken gekregen met het materiële of formele strafrecht? | Op het gebruikelijke (ballorige dronken feest vierders die worden gearresteerd voor belediging / vandalisme / vechtpartijen) na nooit te maken gehad met het materiële strafrecht.
Formeel strafrecht zal hier (waarschijnlijk) niemand ervaring mee hebben, op de enkele strafpleiter na. Quote: | 2) Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht? | Neen Quote: | 3) Wat vind u goed aan het strafrecht? | Dat het in Nederland in vergelijking met bijv. de VS of België erg goed gecodificeerd is, terwijl het in vergelijking met Duitsland nog een stuk beter kan. Quote: | 4) Wat valt u op aan het strafrecht? | Eigenlijk niet heel erg veel, behalve dat er in vergelijking tot de media aandacht erg weinig vacature's bestaan voor strafpleiters. Quote: | 5) Hoort u veel over het strafrecht in de media? | Té veel gezien de beperkte omvang van het aantal strafrecht juristen t.o.v. de hele groep juristen. (Ik schat dat het hooguit 5% is als het niet nog lager is) Quote: | 6) Vind u dat het strafrecht moet veranderen? | Ja, er moeten veel bepalingen worden aangepast (o.a. ten aanzien van computercriminaliteit, maar ook de opiumwet is toe aan verandering) maar precies aangeven hoe, wat en waarom zou te veel tijd kosten (en ook erg inhoudelijk juridisch technisch worden).
Ten aanzien van de 6e vraag kan ik jullie aanraden om dit subforum (strafrecht) eens goed door te lezen (let wel op wie er schrijft, niet iedereen is jurist / rechtenstudent!) en daaruit te proberen te destilleren wat veel terug komende bezwaren / problemen zijn t.a.v. het strafrecht.
PS: Voor ik het vergeet, verkeersboetes etc. vallen (formeel) niet binnen het strafrecht dus als jullie deze vragen ook aan anderen vragen houdt daar dan wel rekening mee. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 13:03 Onderwerp: |
|
|
Algemeen verzoek, als je (veel) citaten gebruikt voeg dan niet na iedere [ /quote] en voor iedere [ quote] een enter toe, dit maakt je bijdrage erg lang door een overdaad aan witregels.
Als je een citaat plaatst m.b.v. [ quote] wordt deze automatisch op een nieuwe regel geplaatst, en een citaat eindigen met [ /quote] zorgt er voor dat hetgeen je er na schrijft ook automatisch op een nieuwe regel wordt geplaatst. _________________ Legere Iudicare Reparare |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 13:32 Onderwerp: |
|
|
@Nemine contradicente: M.b.t. tot jouw antwoord op vraag 4, waarin je aangeeft dat het je opvalt dat er ondanks de media weinig strafpleiters zijn, vind ik dat juist niet opvallend.
De media plukt alle smaakvolle processen er uit, waarin de grootste schurken bijvoorbeeld worden vrijgepleit. Soms zelfs o.g.v. vormfouten (misschien wel vaak). Voor veel mensen zal dit een negatieve uitwerking hebben op hun kijk op strafpleiters.
1) Heeft u wel eens te maken gekregen met het materiële of formele strafrecht?
Theoretisch wel door middel van studie; in de praktijk alleen door het vrijwillig bijwonen van zittingen.
2) Heeft u in het dagelijks leven last van problemen met het strafrecht?
Nee.
3) Wat vind u goed aan het strafrecht?
Dat we in het Nederlandse strafrecht naar een proces zijn gegaan waarin de verdachte, vooral op de terechtzitting, veel waarborgen toekomt; het zogenaamde (gematigd) accusatoire proces.
4) Wat valt u op aan het strafrecht?
Dat het voor juristen zo anders is dan het voor niet-juristen lijkt.
5) Hoort u veel over het strafrecht in de media?
Retorisch.
6) Vind u dat het strafrecht moet veranderen?
Ik ben bang, gezien de andere vragen, dat het alleen moet gaan om het Nederlndse systeem. Daar zou ik geen verbetering voor weten 1-2-3.
Europeestechnisch:
Ik vind dat de intergouvernementele Justitiele en Politionele pijler van de EU supranationaal dient te worden om meer grip te krijgen binnen de EU.
Ik mocht geen moeilijke woorden gebruiken, daarom een samenvatting:
Ik vind dat de bestrijding van de criminaliteit zoals het nu door de EU wordt geregeld, wat meer centraal (en efficiënt) geregeld mag worden. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|