|
Auteur |
Bericht |
Tukker
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): LOI
|
Geplaatst: zo 15 nov 2009 20:29 Onderwerp: Achteraf geld en rechten bij bevroren fitness abonnement? |
|
|
Beste mensen. Ik heb 1 december 2006 een jaar abonnement afgesloten bij een fitnesscentrum. Getekend voor ontvangst en gelezen alg.voorwaarden voor het aangaan van het abonn. Je kunt tot een maand voor de tijdopzeggen anders loopt het weer een jaar door. Heb juli 2008 mondeling aan de balie opgezegd en per oktober 2008 de automatische incasso stopgezed. Kan tot 1 maand voor einde. Kreeg december 2008 een aanmaning voor oktober, november 2008. Deze zijn toen betaald en ook is december 2008 nog afgeschreven.
Terwijl het 1 december zou eindigen.
Nu ben in geopereerd aan mijn been in januari 2008 en kon tot juli 2008 niet sporten. Zat bij de fysio. Heb bewijzen van ziekenhuis en fysio. Ik heb dit ook mondeling aangegeven, echter is er niets verwerkt. Volgens de alg.voorwaarden kan ik het abonn. bevriezen en betaal in die tijd 5,- euro per maand. Er is echter tot december 2008 40,- euro afgeschreven. Ben misschien wel dom geweest om na de aanmaning van dec. 2008, okt.,nov en dec 2008 40,- te laten innen. Vanaf januari 2009 betaal ik niet meer. Nu dreigt het incassobureau met een rechtzaak over de periode januari 2009 tot eind juli 2009 (toen is het centrum verkocht, zonder de vorderingen). De medewerker aan wie ik de zaken heb gezegd werkt er niet meer en ken zijn naam ook niet meer.
Zit ik er tot 1 juli 2009 aan vast? Kan ik nog geld terug krijgen over de periode dat ik niet sporte. Dus achteraf nog?
ALg.voorwaarden; "Indien een lid als gevolg van blessure en/of lechamelijke beperkingen niet in staat is te bewegen, kan hij/zij het lidmaatschap bevriezen, totdat verbetering in zijn/haar gezondheid het uitoefenen van sport weer toelaat. Om gebruik te kunnen maken van deze mogelijkheid, dient het lid een doktersverklaring te overhandigen waaruit blijkt dat de arts het beoefenen van fitness om gezondheidsredenen afraadt. In dit geval wordt de reserende minimale duur van het lidmaatschap automatisch verlengd met de duur van de blessurestop. Bij het aangaan van de blessurestop wordt een eindtermijn voor de blessurestop afgesproken. Deze termijn bedraagt minimaal 3 kalendermaanden en max. 12 kalendermaanden. Tijdens deze tijdeljke stopzetting betaalt men enkel 5,- euro per maand. Het fitnesscentrum behoudt zich het recht voor een blessurestop te beeindigen en het lidmaatschap weer te activeren". |
|
|
|
 |
klokluider
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 15 nov 2009 21:50 Onderwerp: |
|
|
De periode van januari 2009 t/m juli 2009 dien je nu te voldoen op grond van de overeenkomst die je bent aangegaan. Hetgeen je zou kunnen stellen is dat de club ten onrechte 12 x €35 heeft ingehouden. ( onverschuldigde betaling) en dat de redelijkheid gebied dat zij dit verrekenen met de resterende periode. Dat is 7 x 40 (280) - 12 x 35 (420) waardoor zij aan jou dienen te voldoen € 140.
Ik zou dus in plaats van niet betalen de club aanschrijven. Vaststaat dat jij mondeling kunt opzeggen en eveneens mondeling hebt aangegeven dat je gebruik wenste te maken van de bevriezingsmogelijkheid conform de algemene voorwaarden. Gaat men over tot incasso en uiteindelijk dagvaarding ben je verder van huis qua hoogte van het dan te betalen bedrag.
wie weet heb je dit al overwogen
Laatst aangepast door klokluider op zo 15 nov 2009 22:11, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Tukker
|
Geplaatst: zo 15 nov 2009 22:00 Onderwerp: |
|
|
Ok, Klokluider. Maar ik heb geen bewijs van de mondelinge meldingen.
Het incassobureau stelt ook dat er geen bewijs is. Men gaat er vanuit dat ik niet gebruik heb gemaakt van de regeling tot bevriezen en dat dat ook blijkt uit de gedraging van mij dat er normaal 40,- is geind ook na een aanmaning van het centrum tot betaling. Waarna okt, nov en dec 2008, 40,- euro is geind. Heb wel de schijn tegen denk ik. Kan ik nu achteraf alsnog met een verklaring van het ziekenhuis en fysio bewijzen dat ik niet kon sporten en het niet redelijk was 40,- te innen? De club zou kunnen verwijzen naar hun voorwaarden? |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: zo 15 nov 2009 22:31 Onderwerp: |
|
|
Tukker,
ik zag na jou reactie dat ik iets te voorbarig ben geweest en geen rekening heb gehouden dat het incassobureau al is ingeschakeld. Blijf er overigens bij dat je de procedure voor jan - jul 2009 niet gaat winnen vwb de abonnementsprijs. Die zou ik aldus betalen.
Ook viel mij bij nadere bestudering van de algemene voorwaarden op dat de bevriezing kan maar dat daarmee je totale duur van je abonnement evenredig wordt verlengt. M.a.w. je betaalt hoe dan ook de € 40 per maand en kan dus niets terug claimen zoals ik in mijn bericht eerder aangaf. Volgens deze voorwaarden zou je abonnement verlengt worden tot juli 2010.
Ik zou dus overwegen of je dat wil en indien je geen abonnementsverlenging wil tot 2010 de maanden betalen |
|
|
|
 |
Tukker
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 11:57 Onderwerp: |
|
|
Klokluider,
Dus januari tot juli 2009 moet ik 40,- per maand betalen. Lidmaatschap stopte doordat het centrum 1 juli 2009 verkocht is en ik daarom kon stoppen.
Gaat mij er om of ik nog de periode januari tot juli 2008 35,- euro terug kan krijgen of mag verrekenen. Dan betaal ik 150,- euro minder.
Kan ik dus achteraf nog rechten over de niet bevroren periode krijgen, omdat dat niet is gebeurt en gewoon het volle bedrag per maand is geind.
Kan niet bewijzen dat ik destijds een bevriezing heb aangevraagd omdat het mondeling was en de medewerker daar niet meer werkt en ik zijn naam niet meer weet. Graag een uitleg zodat ik die eventueel naar het incassobureau kan doen omdat ze nu op het punt staan naar de rechter te gaan. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 13:02 Onderwerp: |
|
|
Klokluider stelt al dat door bevriezing de termijn automatisch wordt verlengd en het dus eigenlijk niet uitmaakt en deze betaling nog steeds verschuldigd bent, tenzij je kan aantonen dat door de verlenging het abonnement ongeldig is geworden door overname van de school.
Of de bewijzen voor bevriezing achteraf nog gehonoreerd wordt door de rechter is mogelijk, maar ik zou er niet teveel op rekenen. |
|
|
|
 |
Tukker
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 13:43 Onderwerp: |
|
|
Het lidmaatschap is 1 juli 2009 gestopt. Dus de opschorting werkt dan niet meer door. Het gaat mij er om of ik nu achteraf nog recht heb op teruggaven van de bevriezingsperiode. De sportschool zegt destijds geen bericht te hebben gehad en geen doktersverklaring en dus ook gewoon 40,- euro heeft geind en na hun aanmaning in december 2008 ik ook gewoon 40,- euro heb betaald voor okt.,nov en dec 2008 zonder te berichten over 5,-. Van de mondelinge mededelingen destijds heb ik geen bewijs.
Het incassobureau zegt dat er mij gaan dagvaarden voor 360,- euro (jan. tot juli 2009). Wat te doen? |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 22:12 Onderwerp: |
|
|
de 1 juli 2009 is m.i. cruciaal. Jij gaat er vanuit dat het daar stopte omdat het centrum gesloten werd terwijl ik ervan uitga dat het daar stopt omdat je hebt opgezegd. Indien de 1 juli 2009 het einde is vanwege het stoppen van het centrum betekent dat dat de mondelinge opzegging ook niet is verwerkt en je daarmee gewoon moet betalen.
is het echter vanwege opzegging en wordt dat geaccepteerd kun je m.i. een verdediging opwerpen waarbij je aangeeft dat eea zou worden verwerkt en waarbij je ontdekte dat die verwerking uitbleef. Vanaf dat moment heb je niet meer betaald juist vanwege het feit dit niet gebeurde. Wat dan mee zou kunnen werken is dat de verlenging volgens de contractuele voorwaarden niet meer konden vanwege sluiting van het bedrijf.
Het zal denk ik lastig worden om achteraf dan de 12 x 35 euro te eisen vanwege de bevriezing omdat je de verklaring niet hebt ingeleverd. Er staat geen termijn in de algemene voorwaarden dat je dit voor de tijd moet doen dus achteraf zou moeten kunnen. Wat daarbij een nadeel is, is dat het centrum is gesloten zodat zij de verlenging niet meer kunnen halen. Het lijkt niet redelijk dat je achteraf, na sluiting, deze vordering indient en zo onder de verlenging uitkomt.
Ik denk dat je hier bij de rechter ook een zware dobber krijgt. Misschien moet je hier water bij de wijn doen. Je zal de vordering in de procedure wel moeten afwijzen en niet instemmen (ook niet gedeeltelijk) omdat je daarmee de procedure verliest.
de €360 is inclusief kosten toch. De hoofdvordering was €280 |
|
|
|
 |
klokluider
|
Geplaatst: ma 16 nov 2009 22:13 Onderwerp: |
|
|
dit bericht kan worden verwijderd door de moderator. |