|
Auteur |
Bericht |
Silasmika
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 10:19 Onderwerp: restschuld/doorlopend krediet |
|
|
Door verbreking van de relatie hebben mijn ex en ik ons huis moeten verkopen. Helaas hebben wij niet kunnen voorkomen dat deze met verlies is verkocht en wij komen nu met een restschuld te zitten.
Om niet langer dan nodig nog 'aan elkaar vast te zitten' wilden we ieder afzonderlijk een doorlopend krediet aanvragen zodat ieder de helft van de restschuld op zich kan nemen.
Omdat het nog een maar een maand duurt voordat de overdracht plaatsvindt, en de hypotheek daarna dus afgelost is, wilde ik een doorlopend krediet aanvragen die gebaseerd is op de financiele situatie na de overdracht (inwonend bij ouders en weinig tot geen maandlast) omdat ik weet dat ik met mijn salaris in combinatie met de hoogte van de maandlast NU (de hypotheek), geen krediet krijg (de uitkomst na berekening kwam op nul). Dit geldt overigens ook voor mijn ex.
Ik dacht toch wel dat er dergelijke oplossingen zijn voor dit soort situaties.
Helaas voor ons gaan geldverstrekkers van de huidige financiele situatie uit waardoor het voor mijn ex en mij onhaalbaar is om de restschuld op te vangen zoals we dat zouden willen (ieder de helft in de vorm van DK).
Wat mij dan verbaasd is dat we wel een gezamelijk doorlopend krediet kunnen krijgen van maar liefst € 70.000,- !!
Tijdens een gesprek met de bank werd ons tevens verteld dat we ieder afzonderlijk niet eens een doorlopend krediet hadden kunnen afsluiten, omdat we het samenlevingscontract nog hebben (om praktische redenen wilden we die pas laten ontbinden als alles achter de rug is). Klopt dit wel?
Wij zijn dan dus genoodzaakt om gezamenlijk een doorlopend krediet af te sluiten om de restschuld op te vangen. Minder ideale situatie, maar helaas wel de enige oplossing.
Wat mij nog meer verbaasd is dat (op één bank na) iedere financiele instelling, zelfs de bank waar wij onze hypotheek hebben zegt 'het is niet ons probleem dat u uw huis verkoopt, u ziet maar hoe u de restschuld betaald'. Zou, in ieder geval, de bank waar je de hypotheek hebt, niet mee moeten helpen/denken/adviseren over hoe zo'n restschuld op te vangen?
Geen enkele financiele instelling heeft dus een oplossing voor dergelijke situaties. Er zijn toch ongetwijfeld meer mensen die uit elkaar gaan, de woning moeten verkopen en een restschuld hebben die afgelost moet worden.
Wat is jullie mening/ervaring in dit soort situaties? En hebben jullie nog andere oplossingen?
Alvast bedankt voor de reacties! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 12:25 Onderwerp: |
|
|
Ik ben bang dat financiële instellingen er niet zijn om dit soort situaties op te lossen. (Hooguit om ze te voorkomen door om te beginnen de hypotheeklening niet te verstrekken waarmee het huis werd gekocht, maar daarvoor is het nu te laat.)
Een financiële instelling is eigenlijk nooit verplicht om een lening te verstrekken, en zeker niet aan iemand die volgens de berekeningen van die instelling niet voldoende kredietwaardig is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Silasmika
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 12:43 Onderwerp: |
|
|
Dan zouden ze nooit een hypotheek mogen verstrekken aan stellen die willen samenwonen, want je weet immers nooit hoe het gaat lopen.
Waar het mij om ging, is dat de geldverstrekker uit zou moeten gaan van de situatie die gaat komen, omdat de hypotheek er binnen anderhalve maand niet meer is en we de restschuld a.d.h.v. de nieuwe situatie met gemak kunnen opvangen, omdat we dan geen maandlasten meer hebben.
Maar dat willen/mogen/kunnen ze dus (al dan niet systeemtechnisch) niet.
Maar zelfs de bank waar je je hypotheek hebt lopen heeft geen enkele oplossing voor deze situaties?
Dat zou dus betekenen dat iedereen die zijn huis met verlies (al dan niet gedwongen) zal verkopen, dit niet eens kàn doen als blijkt dat er geen enkele oplossing is om de restschuld op te vangen.
En er moeten toch wel oplossingen voor zijn lijkt mij, want er zijn genoeg mensen die hun huis met verlies verkopen, die in eenzelfde situatie zitten.
Of is onze situatie nou echt zo 'uitzonderlijk' zoals de 'boeren'bank het noemde? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 12:57 Onderwerp: |
|
|
Silasmika schreef: | Dan zouden ze nooit een hypotheek mogen verstrekken aan stellen die willen samenwonen, want je weet immers nooit hoe het gaat lopen. |
Jawel, maar niet één waardoor een grote restschuld kan ontstaan. Maar goed, ik kan en wil niet beoordelen of in jullie situatie de hypotheeklening eigenlijk niet had mogen worden verstrekt.
Quote: | Waar het mij om ging, is dat de geldverstrekker uit zou moeten gaan van de situatie die gaat komen, omdat de hypotheek er binnen anderhalve maand niet meer is en we de restschuld a.d.h.v. de nieuwe situatie met gemak kunnen opvangen, omdat we dan geen maandlasten meer hebben.
Maar dat willen/mogen/kunnen ze dus (al dan niet systeemtechnisch) niet. |
Of ze het niet mogen of niet kunnen weet ik niet, maar het probleem lijkt me vooral dat ze het niet hoeven. Je kunt de bank juridisch dus niet dwingen om de gewenste lening wel te verstrekken. (Aangenomen dat de bank nooit iets dergelijks heeft toegezegd.)
Quote: | Maar zelfs de bank waar je je hypotheek hebt lopen heeft geen enkele oplossing voor deze situaties? |
Die bank heeft er natuurlijk belang bij dat er een oplossing wordt gevonden, maar heeft waarschijnlijk liever dat jullie beiden hoofdelijk aansprakelijk blijven voor de gehele restschuld. Als één van jullie dan later niet kan of wil betalen, kan de bank de ander aanspreken.
Quote: | Of is onze situatie nou echt zo 'uitzonderlijk' zoals de 'boeren'bank het noemde? |
Vast niet. In ieder geval zal dit de komende jaren nog heel vaak gaan gebeuren. Het is niet onbegrijpelijk dat deze boerenbank haar uiterste best doet om al dat geld terug te krijgen, want dat zal zo eenvoudig niet zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rockchild
|
Geplaatst: ma 01 feb 2010 19:12 Onderwerp: |
|
|
Ik zie het nut niet van het afsluiten van een lening/doorlopend krediet. Indien de rente van het krediet hoger uit valt dan dat van de hypotheek dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Het enige dat je wil -begrijpelijk- is de hypotheekschuld als het ware uit elkaar trekken en ieder voor zijn/haar deel de hypotheek met dat krediet aflossen. Maar als jullie nou beide gewoon elk de helft van de rest-schuld aflossen dan is er toch niks aan de hand? Afsluiten van een gezamenlijk krediet is dan toch hetzelfde ? Succes met het oplossen van dit probleem. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 0:52 Onderwerp: |
|
|
Ik neem aan dat het geld ontbreekt om de restschuld af te lossen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Silasmika
|
Geplaatst: di 02 feb 2010 8:31 Onderwerp: |
|
|
het geld ontbreekt inderdaad. Anders hadden we het natuurlijk heel makkelijk kunnen oplossen.
Uiteindelijk hebben we toch een gezamelijk doorlopend krediet afgesloten, wat eigenlijk niet anders kon omdat we nog een samenlevingscontract hebben, in de hoop dat we deze kunnen splitsen nadat de overdracht is geweest en het SL contract verbroken is. |
|
|
|
 |
|