|
Auteur |
Bericht |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 31 okt 2009 10:43 Onderwerp: Ex weigert sleutel echtelijke woning af te geven |
|
|
Ex is uitgekocht i.h. kader van de boedelverdeling, hypotheekbedrag blijft dus hetzelfde maar helaas duurt het nog een maand voordat de bank ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid wil geven (lang leve de banken en de AFM!). Zij is al verhuisd, maar weigert de sleutel te geven zodat verkrijger niet kan verhuizen.
Handelt ex rechtmatig of onrechtmatig?
Immers, het huis is nu al voor de helft van verkrijger (hypotheek op beider naam), ex woont er niet meer, dus heeft verkrijger evenveel recht het te betreden als ex?
Verkrijger heeft de huur per 1 december opgezegd en moet dan over zijn.
Als ex blijft weigeren, wat kan verkrijger doen om de sleutel alsnog te krijgen? Deurwaarder, Politie, Rechter?
Kan eventuele schade (extra huur, extra verhuiskosten, schade door tijdelijke zakelijke onbereikbaarheid (telefoon en internet)) naderhand worden verhaald op ex? |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 31 okt 2009 10:54 Onderwerp: |
|
|
Ze kan toch altijd kopieën laten maken of begrijp ik het niet helemaal?? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: za 31 okt 2009 11:41 Onderwerp: |
|
|
De partner die nu (weer) in het huis trekt heeft geen sleutel van dat huis?
Quote: | Als ex blijft weigeren, wat kan verkrijger doen om de sleutel alsnog te krijgen? Deurwaarder, Politie, Rechter? | Waarom zo ingewikkeld doen? Gewoon een slotenmaker bellen, lijkt mij. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
hermanJ
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 3:46 Onderwerp: |
|
|
cvb schreef: | Ze kan toch altijd kopieën laten maken of begrijp ik het niet helemaal?? |
Nee, bij de scheiding is er sprake van een conflictsituatie en wederzijds wantrouwen. Mediation ten behoeve van de boedelscheiding heeft vele jaren gekost.
Ik heb ook een kleine ommissie in de eerdere tekst gemaakt, uitkoop vind plaats bij levering van het registergoed (de woning), via de notaris. Zolang ex niet onslagen is van hoofdelijke aansprakelijkheid kan de hypotheekakte niet worden gepaseerd en de akte van verdeling niet geëffectueerd worden. Dus ex loopt het risico dat als de sleutel voorafgaand aan de akte van verdeling wordt afgegeven, de verkrijger (a) of de zaak niet rond krijgt (bank wil het niet) of (b) verkrijger zich überhaupt niet aan de afspraken houdt. En dan loopt ex ook nog eens de uitkoop mis. Dubbele angst dus bij ex.
tikSimone schreef: | Waarom zo ingewikkeld doen? Gewoon een slotenmaker bellen, lijkt mij. |
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, de plaatselijke slotenmaker zal niet zomaar elk willekeurig huis openbreken en de sloten vervangen. Bovendien stelt de verkrijger daarmee het conflict weer op scherp, hetgeen in niemands belang is (er is ook nog een kind weet je wel....)
Mijn belangrijkste vraag blijft onbeantwoord:
Quote: | Handelt ex rechtmatig of onrechtmatig?
|
Impliciet leidt ik uit het antwoord van tikSimone af dat verkrijger niet onrechtmatig zou handelen als verkrijger het huis openbreekt, maar handelt ex onrechtmatig? Dan kan verkrijger haar daar op wijzen en haar proberen op basis van redelijke argumenten alsnog vrijwillig de sleutel af te geven.
Ik hoop dat het wat duidelijker is zo en ben benieuwd naar jullie reactie. Want zoals jullie wellicht weten spelen emotionele en rationale overwegingen bij (boedel)scheidingen vrijwel altijd een grote rol, en je kan het beste voorkomen dat emoties onnodig hoog oplopen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 5:24 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | tikSimone schreef: | Waarom zo ingewikkeld doen? Gewoon een slotenmaker bellen, lijkt mij. |
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, de plaatselijke slotenmaker zal niet zomaar elk willekeurig huis openbreken en de sloten vervangen. Bovendien stelt de verkrijger daarmee het conflict weer op scherp, hetgeen in niemands belang is (er is ook nog een kind weet je wel....) |
Dus daarom wil je niet een slotenmaker, maar een deurwaarder, politie of rechter inschakelen? Omdat het van het bed lichten van de ex minder escalerend werkt dan het simpelweg vervangen van een slot??
Quote: | Handelt ex rechtmatig of onrechtmatig? |
Wij weten niet wat de ex-partners onderling zijn overeengekomen. Wij weten niet wat voor haar de reden is om de sleutel (nog) niet af te geven.
Quote: | Impliciet leidt ik uit het antwoord van tikSimone af dat verkrijger niet onrechtmatig zou handelen als verkrijger het huis openbreekt, maar handelt ex onrechtmatig? Dan kan verkrijger haar daar op wijzen en haar proberen op basis van redelijke argumenten alsnog vrijwillig de sleutel af te geven. |
Ik geef je op een briefje dat het zwaaien met wetsartikelen en juridische termen niet zal bijdragen aan een minnelijke oplossing op dit punt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 6:24 Onderwerp: |
|
|
Begrijp het ook (nog steeds) niet; nog eens proberen svp.
Sleuteloverdracht bij/via de notaris? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 9:50 Onderwerp: |
|
|
Is bij de echtscheidingsbeschikking vastgelegd dat een van jullie het voortgezet gebruik van de echtelijke woning toebedeeld krijgt? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 12:51 Onderwerp: |
|
|
Naar ik begrijp is de verkrijger nu al voor de helft eigenaar van de woning en heeft hij de andere helft gekocht. Als deeleigenaar mag hij best andere sloten aanbrengen en heeft hij net zo veel rechten als de ex-vrouw.
De politie zal zich hier heus niet mee bemoeien. En een kort geding starten om die sleutel te krijgen kan, maar het lijkt me verspilling van de tijd van alle betrokken partijen. Zoals bona fides al terecht opmerkt zet ook dat de boel op scherp.
Verkrijger kan gewoon stellen dat hij uit hoofde van zijn huidige eigendom recht heeft op die sleutel. Geeft ex-vrouw die niet, dan zie ik niet waarom de sloten niet vervangen kunnen worden, mede omdat zij zelf inmiddels al vertrokken is uit de woning en het niet-afgeven van de sleutels tot praktische bezwaren voor verkrijger leidt.
De plaatselijke slotenmaker zal als het goed is gewoon de opdracht aanvaarden en anders bel je er gewoon eentje uit een andere stad. Easy. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 20:46 Onderwerp: |
|
|
En wat als ex de sleutel kopiëert en na het teruggeven van DE sleutel dus alsnog over een exemplaar beschikt?
Alle sloten vervangen lijkt me de beste oplossing om ongewenst bezoek te voorkomen. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
hermanJ
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 0:37 Onderwerp: |
|
|
Ok, bedankt allemaal.
TikSimone geeft het meest duidelijke antwoord. Verkrijger zal niet onrechtmatig handelen als de woning door verkrijger wordt betreden.
Het is echter te hopen dat ex en verkrijger dit minnelijk kunnen regelen, slotenmakers of erger zal de situatie niet leuker maken. En maar hopen dat de bank niet al te lastig doet (zou vrij absurd zijn). |
|
|
|
 |
cvb
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 9:53 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | Ok, bedankt allemaal.
TikSimone geeft het meest duidelijke antwoord. Verkrijger zal niet onrechtmatig handelen als de woning door verkrijger wordt betreden.
| Vind dit zelf nìet duidelijk; is 'verkrijger' (m.i. sowieso een onnodig verwarrende aanduiding van (uit)koper van het deel van ex) niet of wel volwaardig eigenaar van het andere deel; TikSimone baseert zich immers op het laatste??
Begrijp Quote: | helaas duurt het nog een maand voordat de bank ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid wil geven | ook niet; daarvoor is na passeren immers geen reden meer??
Quote: | Bovendien stelt de verkrijger daarmee het conflict weer op scherp, hetgeen in niemands belang is (er is ook nog een kind weet je wel....) | Mij lijkt, dat het scheppen van duidelijkheid in deze eerder in het belang van het kind is dan het ex te veel haar zin te geven. |
|
|
|
 |
ergo sum Redacteur
Leeftijd: 120
Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 0:10 Onderwerp: |
|
|
hermanJ schreef: | tikSimone schreef: | Waarom zo ingewikkeld doen? Gewoon een slotenmaker bellen, lijkt mij. |
Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, de plaatselijke slotenmaker zal niet zomaar elk willekeurig huis openbreken en de sloten vervangen. Bovendien stelt de verkrijger daarmee het conflict weer op scherp, hetgeen in niemands belang is (er is ook nog een kind weet je wel....) |
Gewoon bij de plaatselijke bouwmarkt een setje nieuwe sloten kopen. Gebruik je eigen sleutel van de bestaande sloten om de bestaande sloten te verwijderen, en plaats vervolgens de nieuwe net aanschafte sloten. Deze klus klaar je in enkele minuten. De meeste tijd ben je kwijt met de gang naar de bouwmarkt. _________________ Vivere est cogitare.
 |
|
|
|
 |
hermanJ
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 3:58 Onderwerp: |
|
|
ergo sum schreef: | Gewoon bij de plaatselijke bouwmarkt een setje nieuwe sloten kopen. Gebruik je eigen sleutel van de bestaande sloten om de bestaande sloten te verwijderen, en plaats vervolgens de nieuwe net aanschafte sloten. Deze klus klaar je in enkele minuten. De meeste tijd ben je kwijt met de gang naar de bouwmarkt. |
De wereld is helaas wat grimmiger, "ergo sum". Ex heeft enkele jaren geleden de sloten vervangen en nieuwe geplaatst, dus "met eigen sleutel" de bestaande sloten verwijderen zal niet gaan. Had je kunnen opmaken uit de titel van het topic:
Quote: | Ex weigert sleutel echtelijke woning af te geven |
Ik hoop dat de meeste juristen iets nauwkeuriger "het dossier" lezen (sorry, kan het niet laten om juristen zo nu en dan te bashen , ik als liberale econoom lig zeker het laatste jaar ook onder voortdurend scherpvuur ) |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 10:24 Onderwerp: |
|
|
Nou, is de slotenmaker nu al gebeld of wat?  _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
hermanJ
|
Geplaatst: do 12 nov 2009 2:24 Onderwerp: |
|
|
Eerst inschrijven en checken of ex er niet nog staat ingeschreven (zij is ook een linke, met een hele linke advocaat).
En...
Ik moet ook aan de gezondheid denken. |
|
|
|
 |
|