Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
toospeter
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 11:38 Onderwerp: Geen compensatieuren genoeg dan maar vakantieuren inleveren |
|
|
Mijn vrouw is werkzaam als leidster op een peuterspeelzaal.
Deze peuterspeelzaal maakt deel uit van een grotere organisatie die meerdere peuterspeelzalen exploiteerd en hiernaast ook tal van andere maatschappelijke activiteiten ontplooid.
Voor haar werkzaamheden heeft mijn vrouw een arbeidscontract voor een x aantal uur. En zij heeft een standaard aantal vakantie uren.
De peuterspeelzalen zijn alle schoolvakanties gesloten en mijn vrouw is dan ook vrij.
Het aantal vakantiedagen is echter niet toereikend om deze vrije dagen te dekken. Om te voorkomen dat er onbetaalde verlofdagen ontstaan is er een clausule in het arbeidcontact opgenomen waarin vermeld staat dat mijn vrouw en al haar collega peuterleidsters per week een aantal extra uren werken om op deze wijze compensatie opbouwen.
Vervolgens bepaald de werkgever welke vakantie weken met deze compenstatie uren afgedekt worden.
Op deze wijze is de salaris betaling continu.
Nu wil het geval dat haar werkgever een aantal veranderingen heeft door gevoerd en per 1 januari 2009 de peuterspeelzaal van mijn vrouw gesloten heeft. In afwachting van een definitieve oplossing heeft mijn vrouw sinds die tijd slechts beperkt gewerkt. Wel heeft zij meerdere malen mondeling gevraagd naar een oplossing. Deze oplossing is in de loop van het voorjaar gevonden in het feit dat mijn vrouw, vrijwillig, minder is gaan werken op een andere peuterspeelzaal.
Het nieuwe arbeidscontract is voor de zomervakantie getekend om per 1 augustus in te gaan.
Er is toen afgesproken dat mijn vrouw de resterende tijd zou gebruiken collega's bij te staan waar nodig en in werken op haar nieuwe werkplek.
Echter de uren die haar werkgever aanbood waren minder dan haar reguliere uren.
Het komt er op neer dat mijn vrouw gedurende ge gehele periode van 1 januari t/m de zomervakantie geen compensatie heeft op gebouwd.
In die periode heeft haar werkgever echter wel een aantal verplichte vakantieperiodes benoemd als zijnde periodes welke met compensatie uren afgedekt zouden moeten worden. Ook de eerste drie weken van de schoolvakantie (de laatste drie weken van Juli) waren bestempeld als compensatie weken.
Afgelopen week heeft mijn vrouw een functioneeringsgesprek gehad en hierin werd haar gemeld dat zij ruim 100 uur compensatieuren tekort komt. Haar vakantie tegoed van ruim 56 uur moet zij daarom maar inleveren. Omdat het niet eerlijk zou zijn dat zij compensatie uren vrij is geweest welke zij niet gewerkt heeft.
Mijn vrouw heeft dit, uiteraard, afgewezen en haar manager erop gewezen dat het tekort aan compensatieuren een gevolg is van het feit dat de werkgever haar niet voldoende werk heeft aangeboden. Eventueel werken in de compensatie weken had ook niet mogelijk geweest daar gedurende deze weken de gehele organisatie gesloten is.
Mijn vrouws manager zou een voorstel uitgaan werken naar een ieders tevredenheid.
Wij zijn echter van menig dat de werkgever begin dit jaar deze situatie had moeten zien aan komen en heeft verzuimd hier, op welke manier dan ook, op te anticiperen. Het tekort aan compensatieuren is een gevolg van de verandering (reorganisatie als ik het zo mag nemen) en dus reaorganisatiekosten. Om deze dan nu achteraf bij mijn vrouw terug te willen halen lijkt ons wettelijk niet mogelijk.
Metname de opmerking van mijn vrouws manager dat dit probleem niet gespeeld had als mijn vrouw voor de vakantie deze vakantieuren opgenomen had doen ons sterk vermoeden dat men hier op niet geoorloofde wijze geprobeerd wordt een deel van de kosten te drukken en te vootkomen dat de vakantie uren niet meegenomen worden naar het volgende jaar. Hetgeen bij de werkgever van mijn vrouw volgens de CAO wel mag, maar wat de werkgever liever niet heeft.
Graag zou ik willen weten waar mijn vrouw wettelijk staat in deze.
en hoe het beste te reageren naar haar werkgever toe. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 17:35 Onderwerp: |
|
|
Reorganisatie en de daarbij behorende consequenties behoren tot het ondernemersrisico en kunnen niet afgewenteld worden op de werknemer. De wg had zelf het initiatief moeten nemen door een gedeeltelijk ontslag aan te vragen voor deze arbeidsovereenkomst. Hiermee had uw vrouw ook recht op gedeeltelijk WW verkregen. Uw vrouw heeft regelmatig aangegeven om de normale en bedongen arbeid te verrichten. De compensatieregeling maakt het wat complexer, echter wettelijk is het niet toegestaan meer dan het wettelijk minimum aantal vakantieuren te laten bepalen door de werkgever. Van dit recht mag niet afgeweken worden ten nadele van de werknemer. Punt. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|