|
|
| Auteur |
Bericht |
Timothy T
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 12:52 Onderwerp: Verlengingsduur geldigheid bouwvergunning |
|
|
Hierbij de volgende vraag:
Wanneer een bouwvergunning is vergeven is deze 26 weken geldig. Met welke termijn kan dit worden verlengd, mits er een termijn voor staat tenminste? Ik kan het nergens vinden.
Het betreft een bouwvergunning voor een hotel.
Bij voorbaat dank! |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 14:14 Onderwerp: |
|
|
Ik weet zo niet of er sprake kan zijn van verlenging van de termijn. Wat ik wel weet is dat de vergunning na de 26 weken ingetrokken kan worden; dit is geen directe vervaldatum.
Het lijkt mij dus ook mogelijk om met de reden van vertraging naar de vergunningverlener te gaan om een andere datum vast te stellen en dit op papier te zetten. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
Timothy T
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 14:20 Onderwerp: |
|
|
Ja die termijn van 26 weken heb ik ook kunnen vinden. Echter de mogelijke verlenginstermijn hiervan niet. Of wordt dit wellicht in de plaatselijke bouwverordening geregeld??
Het gaat hierbij om het beoordelen van een casus waarbij een bouwvergunning is verleend. Dus even naar de gemeente gaan zal niet gaan.  |
|
|
|
|
 |
Timothy T
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 15:03 Onderwerp: |
|
|
| Inmiddels maar een advocaat gebeld. Voor de geinteresseerde(n); er staat geen vaste termijn voor. In de modelbouwverordening (woningwet) staat een termijn van 26 weken genoemd, echter het aan de gemeente om deze termijn te bepalen. Een verlenging kan weer aangevraagdworden bij de vergunningverlenen, waar weer geen wettelijk bepaalde datum voor staat. |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 15:14 Onderwerp: |
|
|
Ik geef je dit antwoord toch ook, waarbij ik een slag om de arm houd voor eventuele speciale regelingen?
Ik geef niet aan dat je met je vraag naar de gemeente moet gaan. Ik geef aan dat het antwoord betreft dat je naar de gemeente dient te gaan, wanneer de termijn van 26 weken niet gehaald wordt, om een andere datum op papier te laten zetten.
Dit komt doordat de gemeente na 26 weken de vergunning mag intrekken, maar dit niet verplicht is.
Als je mijn antwoord wel goed had gelezen had je niet hoeven te bellen. Maargoed, je hebt hoe dan ook je antwoord. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 90 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 09 nov 2009 21:19 Onderwerp: Re: Verlengingsduur geldigheid bouwvergunning |
|
|
| Timothy T schreef: |
Wanneer een bouwvergunning is vergeven is deze 26 weken geldig. | Dit is onjuist. De vergunning blijft geldig totdat deze wordt ingetrokken. Het bevoegd gezag KAN dit na 26 weken doen.
| Quote: | | Met welke termijn kan dit worden verlengd, mits er een termijn voor staat tenminste? Ik kan het nergens vinden. | Er is geen sprake van verlening. Er is dan gewoon sprake van niet intrekken van de bouwvergunning. |
|
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 0:50 Onderwerp: |
|
|
| Klopt de bouwvergunning eindigt niet als deze niet wordt ingetrokken. In verband met o.a. de BAG krijg je echter wel steeds meer gemeentes die een actief intrekkingsbeleid gaan voeren. |
|
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 19:49 Onderwerp: |
|
|
| Nico1979 schreef: | | In verband met o.a. de BAG krijg je echter wel steeds meer gemeentes die een actief intrekkingsbeleid gaan voeren. | Want hoezo dat? |
|
|
|
|
 |
Nico1979
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 20:58 Onderwerp: |
|
|
| Een pand waarvoor een bvg is verleend krijgt een soort voorlopige registratie. Als er niet wordt gebouwd, blijft deze voorlopige registratie bestaan, wat ten koste gaat van de kwaliteit van de gegevens van de BAG. Daarnaast zijn er ook andere redenen om bvg's meer consequent in te trekken. Denk aan veranderende planologische regimes, rechtszekerheid of veranderende wet- en regelgeving (strengere brandveiligheidseisen of energieprestatienormen). |
|
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 22:07 Onderwerp: |
|
|
| Dat zijn op zich wel goede redenen om up to date te blijven, maar is meer wenselijk dan echt dwingend. En of het in de praktijk zo werkt is nog maar de vraag. Handhaven blijft lastig namelijk.... |
|
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 90 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 10 nov 2009 22:29 Onderwerp: |
|
|
| John Locke schreef: | | Dat zijn op zich wel goede redenen om up to date te blijven, maar is meer wenselijk dan echt dwingend. En of het in de praktijk zo werkt is nog maar de vraag. Handhaven blijft lastig namelijk.... |
Het gaat niet om handhaven, het gaat om de bevoegdheid van het college om een bouwvergunning in te trekken indien hier na 26 weken nog steeds geen gebruik van wordt gemaakt (dus de bouwwerkzaamheden zijn na 26 weken nog niet gestart.) Handhaven heeft daar niets mee te maken. |
|
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 0:07 Onderwerp: |
|
|
| cia76 schreef: | | John Locke schreef: | | Dat zijn op zich wel goede redenen om up to date te blijven, maar is meer wenselijk dan echt dwingend. En of het in de praktijk zo werkt is nog maar de vraag. Handhaven blijft lastig namelijk.... |
Het gaat niet om handhaven, het gaat om de bevoegdheid van het college om een bouwvergunning in te trekken indien hier na 26 weken nog steeds geen gebruik van wordt gemaakt (dus de bouwwerkzaamheden zijn na 26 weken nog niet gestart.) Handhaven heeft daar niets mee te maken. | Ik bedoel natuurlijk niet 'handhaven' in de juridische zin van het woord, maar meer dat een gemeente daadkrachtig moet optreden waarbij ze mogelijk een bouwer of ontwikkelaar boos maakt. Vrij veel gemeenten zijn daar niet zo heel sterk in cq hebben daar niet zo trek in ... |
|
|
|
|
 |
cia76
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 7:43 Onderwerp: |
|
|
| John Locke schreef: | | Ik bedoel natuurlijk niet 'handhaven' in de juridische zin van het woord, maar meer dat een gemeente daadkrachtig moet optreden waarbij ze mogelijk een bouwer of ontwikkelaar boos maakt. Vrij veel gemeenten zijn daar niet zo heel sterk in cq hebben daar niet zo trek in ... |
Zo natuurlijk is dat niet. Ik kan dat in ieder geval niet ruiken. Het lijkt mij beter om bestaande juridische begrippen niet zo maar te gaan gebruiken als je er iets anders mee bedoeld.
Het andere deel van je post mist onderbouwing. Het lijkt mij onzin. |
|
|
|
|
 |
John Locke
|
Geplaatst: wo 11 nov 2009 9:11 Onderwerp: |
|
|
| cia76 schreef: | | John Locke schreef: | | Ik bedoel natuurlijk niet 'handhaven' in de juridische zin van het woord, maar meer dat een gemeente daadkrachtig moet optreden waarbij ze mogelijk een bouwer of ontwikkelaar boos maakt. Vrij veel gemeenten zijn daar niet zo heel sterk in cq hebben daar niet zo trek in ... |
Zo natuurlijk is dat niet. Ik kan dat in ieder geval niet ruiken. Het lijkt mij beter om bestaande juridische begrippen niet zo maar te gaan gebruiken als je er iets anders mee bedoeld.
Het andere deel van je post mist onderbouwing. Het lijkt mij onzin. | Maak je nou niet zo druk op de vroege ochtend, dat is helemaal niet goed voor je. Hoe het juridisch zit, was al in dit draadje vastgesteld, dus dat gedeelte hadden we al gehad. Mijn reactie was meer voor Nico die vanuit de praktijk weet hoe het werkt. Dus ik handhaaf mijn eerdere post (niet in juridische zin natuurlijk! ) |
|
|
|
|
 |
|
|