Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Afstuderen - v...
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 20 dec 2025 11:00
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verlengingsduur geldigheid bouwvergunning
Moderators: Michèle, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Timothy T

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 12:52    Onderwerp: Verlengingsduur geldigheid bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hierbij de volgende vraag:

Wanneer een bouwvergunning is vergeven is deze 26 weken geldig. Met welke termijn kan dit worden verlengd, mits er een termijn voor staat tenminste? Ik kan het nergens vinden.

Het betreft een bouwvergunning voor een hotel.

Bij voorbaat dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 14:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik weet zo niet of er sprake kan zijn van verlenging van de termijn. Wat ik wel weet is dat de vergunning na de 26 weken ingetrokken kan worden; dit is geen directe vervaldatum.

Het lijkt mij dus ook mogelijk om met de reden van vertraging naar de vergunningverlener te gaan om een andere datum vast te stellen en dit op papier te zetten.

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 14:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja die termijn van 26 weken heb ik ook kunnen vinden. Echter de mogelijke verlenginstermijn hiervan niet. Of wordt dit wellicht in de plaatselijke bouwverordening geregeld??

Het gaat hierbij om het beoordelen van een casus waarbij een bouwvergunning is verleend. Dus even naar de gemeente gaan zal niet gaan. Wink
Timothy T

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 15:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inmiddels maar een advocaat gebeld. Voor de geinteresseerde(n); er staat geen vaste termijn voor. In de modelbouwverordening (woningwet) staat een termijn van 26 weken genoemd, echter het aan de gemeente om deze termijn te bepalen. Een verlenging kan weer aangevraagdworden bij de vergunningverlenen, waar weer geen wettelijk bepaalde datum voor staat.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 15:14    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik geef je dit antwoord toch ook, waarbij ik een slag om de arm houd voor eventuele speciale regelingen?

Ik geef niet aan dat je met je vraag naar de gemeente moet gaan. Ik geef aan dat het antwoord betreft dat je naar de gemeente dient te gaan, wanneer de termijn van 26 weken niet gehaald wordt, om een andere datum op papier te laten zetten.
Dit komt doordat de gemeente na 26 weken de vergunning mag intrekken, maar dit niet verplicht is.

Als je mijn antwoord wel goed had gelezen had je niet hoeven te bellen. Maargoed, je hebt hoe dan ook je antwoord.

cia76

Leeftijd: 90
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 09 nov 2009 21:19    Onderwerp: Re: Verlengingsduur geldigheid bouwvergunning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Timothy T schreef:

Wanneer een bouwvergunning is vergeven is deze 26 weken geldig.
Dit is onjuist. De vergunning blijft geldig totdat deze wordt ingetrokken. Het bevoegd gezag KAN dit na 26 weken doen.

Quote:
Met welke termijn kan dit worden verlengd, mits er een termijn voor staat tenminste? Ik kan het nergens vinden.
Er is geen sprake van verlening. Er is dan gewoon sprake van niet intrekken van de bouwvergunning.
Nico1979

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt de bouwvergunning eindigt niet als deze niet wordt ingetrokken. In verband met o.a. de BAG krijg je echter wel steeds meer gemeentes die een actief intrekkingsbeleid gaan voeren.
John Locke

John Locke

Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nico1979 schreef:
In verband met o.a. de BAG krijg je echter wel steeds meer gemeentes die een actief intrekkingsbeleid gaan voeren.
Want hoezo dat?
Nico1979

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 20:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een pand waarvoor een bvg is verleend krijgt een soort voorlopige registratie. Als er niet wordt gebouwd, blijft deze voorlopige registratie bestaan, wat ten koste gaat van de kwaliteit van de gegevens van de BAG. Daarnaast zijn er ook andere redenen om bvg's meer consequent in te trekken. Denk aan veranderende planologische regimes, rechtszekerheid of veranderende wet- en regelgeving (strengere brandveiligheidseisen of energieprestatienormen).
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat zijn op zich wel goede redenen om up to date te blijven, maar is meer wenselijk dan echt dwingend. En of het in de praktijk zo werkt is nog maar de vraag. Handhaven blijft lastig namelijk....
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: di 10 nov 2009 22:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
Dat zijn op zich wel goede redenen om up to date te blijven, maar is meer wenselijk dan echt dwingend. En of het in de praktijk zo werkt is nog maar de vraag. Handhaven blijft lastig namelijk....

Het gaat niet om handhaven, het gaat om de bevoegdheid van het college om een bouwvergunning in te trekken indien hier na 26 weken nog steeds geen gebruik van wordt gemaakt (dus de bouwwerkzaamheden zijn na 26 weken nog niet gestart.) Handhaven heeft daar niets mee te maken.
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 0:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
John Locke schreef:

Het gaat niet om handhaven, het gaat om de bevoegdheid van het college om een bouwvergunning in te trekken indien hier na 26 weken nog steeds geen gebruik van wordt gemaakt (dus de bouwwerkzaamheden zijn na 26 weken nog niet gestart.) Handhaven heeft daar niets mee te maken.
Ik bedoel natuurlijk niet 'handhaven' in de juridische zin van het woord, maar meer dat een gemeente daadkrachtig moet optreden waarbij ze mogelijk een bouwer of ontwikkelaar boos maakt. Vrij veel gemeenten zijn daar niet zo heel sterk in cq hebben daar niet zo trek in ...
cia76

cia76

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 7:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

John Locke schreef:
Ik bedoel natuurlijk niet 'handhaven' in de juridische zin van het woord, maar meer dat een gemeente daadkrachtig moet optreden waarbij ze mogelijk een bouwer of ontwikkelaar boos maakt. Vrij veel gemeenten zijn daar niet zo heel sterk in cq hebben daar niet zo trek in ...

Zo natuurlijk is dat niet. Ik kan dat in ieder geval niet ruiken. Het lijkt mij beter om bestaande juridische begrippen niet zo maar te gaan gebruiken als je er iets anders mee bedoeld.
Het andere deel van je post mist onderbouwing. Het lijkt mij onzin.
John Locke

John Locke

BerichtGeplaatst: wo 11 nov 2009 9:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cia76 schreef:
John Locke schreef:

Zo natuurlijk is dat niet. Ik kan dat in ieder geval niet ruiken. Het lijkt mij beter om bestaande juridische begrippen niet zo maar te gaan gebruiken als je er iets anders mee bedoeld.
Het andere deel van je post mist onderbouwing. Het lijkt mij onzin.
Maak je nou niet zo druk op de vroege ochtend, dat is helemaal niet goed voor je. Wink Hoe het juridisch zit, was al in dit draadje vastgesteld, dus dat gedeelte hadden we al gehad. Mijn reactie was meer voor Nico die vanuit de praktijk weet hoe het werkt. Dus ik handhaaf mijn eerdere post (niet in juridische zin natuurlijk! Smile )
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds