Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 7:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

betaal ik teveel kinderalimentatie?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gescheiden vader

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2009 18:06    Onderwerp: betaal ik teveel kinderalimentatie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
ik ben gescheiden in 2008. Inkomen van mij was netto rond 2200 euro, van mijn ex-vrouw rond 2000. Kinderen (5 en 7 jr) verblijven bij ex, ik zie ze 1 dag/wk, en om het andere weekend; vakanties 50/50. Haar inkomen is onlangs gestegen tot 2600 netto; mijn inkomen is 2400 netto. Uitspraak rechter nav onderhandeling advocaten (niet berekend door rechtbank); geen partneralimentatie, wel KA (460 eu/mnd voor 2 kids).

Ik vind zelf dat ik (te?) veel KA betaal; wil graag meebetalen aan de opvoeding maar wel op 50/50 basis. Heb nu het gevoel dat ik vrijwel de gehele opvoeding betaal. Is het zinvol om KA te laten herberekenen met als reden loonstijging van ex? Uiteraard kost herberekenen door rechtbank vrij veel (schatting was 1500 totale kosten incl griffierecht) Dus concrete vraag; is de door mij betaalde KA reeel of te hoog? Wat is 'normaal' bij deze inkomens? Vast van harte bedankt voor jullie reakties.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ouwe sloeber

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2009 21:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of is het ook nog mogelijk dat de moeder op papier ook een groter deel moet betalen, maar jij ook meer (dan nu) en dan echt omdat jij ook meer bent gaan verdienen.
Dit omdat het totale inkomen van jou en je ex hoger is geworden. De kinderen moeten mee profiteren (en blijkbaar kunnen ze dat alleen als het geld aan de ex wordt betaald). De ex wordt verondersteld al te betalen voor de kinderen (of ze dat ook daadwerkelijk doet niet ter zake), bij jou zal dat dan gebeuren door geld aan haar over te maken voor de kinderen.

Iemand: Klopt dit?

Betalen voor de opvoeding doe je volgens mij naar aandeel wat je verdient, niet persé 50/50.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 02 nov 2009 22:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Of is het ook nog mogelijk dat de moeder op papier ook een groter deel moet betalen, maar jij ook meer (dan nu) en dan echt omdat jij ook meer bent gaan verdienen.

Daar hadden we het in deze draad over. Kinderen lijken inderdaad in een bepaalde mate mee te profiteren, maar hoe die berekening er precies uitziet weet ik niet.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanuit de losse pols aangegeven of jij (te) veel kinderalimentatie betaalt, is natuurlijk niet goed mogelijk. Waarom ga je niet naar een advocaat om (alleen) een nieuwe berekening te laten maken? Dan weet je in elk geval waar je aan toe bent en kun je aan de hand v/h resultaat altijd nog beslissen of je wel of geen wijziging wilt vragen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 03 nov 2009 20:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tabel 1 punten per kind

Geboren-----op of na 1 januari 1995
Leeftijd-------6-11-----0-5

1 van 2 --------4---------6

Ttv jullie uiteengaan ca. 10 kinderbijslagpunten (1x4 en 1x6)

Het puntentotaal wijst in de tabel in bijlage van Tremarapport het eigen aandeel van de ouders in de kosten van de kinderen aan.

De kosten kinderen zijn bij een gezinsinkomen van rond de € 4.200 netto dan ca € 1.000 totaal. Vervolgens moet een draagkrachtvergelijking gemaakt worden. Dat kan ik niet op afstand zonder nadere gegevens over woonlasten ed.

Maar het bedrag wat jij betaalt klinkt helemaal niet gek, zeker als je bedenkt dat het voor jou nog fiscaal voordeel oplevert en je netto dus minder kwijt bent.

En let op, sinds afgelopen zomer zijn de Tremanormen aangescherpt en word jij geacht 70% van je draagkracht aan te wenden ipv 60% voorheen.
gescheiden vader

BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2009 10:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vast bedankt voor jullie reakties. Ik heb met een advocaat gepraat hierover; hij zegt dat hij geen draagkrachtberekening uit kan voeren als hij niet alle gegevens van mijn ex heeft (hypothecaire lasten e.d.). Die zal ze niet geven; de enige manier om die gegevens te krijgen is de gerechterlijke procedure in gang te zetten, waardoor ik tegen de hoge kosten oplop; naar schatting 1500 eu (volgens diezelfde advocaat). Ik kom er dus niet eenvoudig achter wat een redelijke KA is in mijn situatie. Sietske1980, ik begrijp uit jouw antwoord dat het door mij betaalde bedrag in jouw ogen niet onredelijk lijkt? Wat betekent overigens dat laatste in jouw bericht, aanwenden van 70 ipv 60% draagkracht?
sietske1980

BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2009 21:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je vorig jaar bent gescheiden, zal er dan zoveel zijn gewijzigd in haar woonlasten denk je?
Het lijkt me een beetje onzin om een procedure te beginnen omdat jullie beiden inkomens een beetje zijn verhoogd. Het scheelt qua kali hoogstens tientjeswerk. En zij zal ook in de regel de meeste kosten aan de kinderen hebben want ze wonen nou eenmaal bij haar. De kosten die je in een procedure steekt kun je beter in de kids steken. En de verhoudingen worden ook niet beter van weer een procedure.

Een draagkrachtberekening is (vereenvoudigd) ongeveer als volgt opgebouwd:

optellen:
Bruto arbeidsinkomen uit dienstbetrekking
Vakantietoeslag 8 %
Inkomsten uit overwerk
13de maand / 14de periode
Belaste gratificaties, tantièmes, eindejaarsuitkering
Belaste onkostenvergoeding

Dan breng je in kaart:
Ingehouden pensioenpremie
Fiscale bijtelling inkomensafhankelijke werkgeversbijdrage op loonstrook
(6,9% over maximaal bijdrageloon € 32.369)

Men trekt eraf de voor jou geldende bijstandsnorm inclusief vakantiegeld
Bij jou dus norm voor een alleenstaande € 899
Dan kijkt men naar je woonlasten
-kale huur €
Af: huurtoeslag €
of
-Hypotheekrente €
-Hypotheekaflossing / premie aan hypo verbonden levensverzekering
-forfait overige eigenaarslasten (premie opstalverzekering,
aanslag OZB, polderlasten, waterschapslasten,
onderhoud): € 95 pm

Af: “gemiddelde basishuur” : € 202 (verdisconteerde deel in bijstandsnorm) -
evt Af: bijdrage partner in woonlast/korting onredelijke woonlast (Woonlasten mogen in beginsel niet meer bedragen dan 1/3 van je besteedbaar inkomen, anders kan er worden gekort).
nominale premie basisverzekering Zorgverzekeringswet € +
b. premie aanvullende ziektekostenverzekering € +
c. verplicht eigen risico € 155,- per jaar € +
vrijwillig eigen risico, indien gerealiseerd € +
d. door werkgever/uitkeringsinstelling afgedragen
inkomensafhankelijke bijdrage ZVW
(6,9% over maximaal bijdrageloon € 32.369) €
Af: in bijstandsnorm begrepen nominaal deel premie ZVW
€ 43,- pm alleenstaande -
af: Zorgtoeslag € -
Kosten omgangsregeling € 5 per kind per dag dat het bij je slaapt

Door alle kosten heb je een bepaald draagkrachtloos inkomen
Wat je over hebt heet draagkrachtruimte

Bij de berekening van de draagkracht wordt een percentage van die ruimte gepakt, dat is nu 70 voor een alleenstaande en was eerst 60.
Tot slot wordt rekening gehouden met het fiscaal voordeel i.v.m. uitgaven voor levensonderhoud van kinderen als je meer betaalt dan € 137 per kind per maand of meer.
gescheiden vader

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 10:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je uitgebreide reaktie Sietske. Denk dat je gelijk hebt, en ik niet aan een nieuwe procedure moet beginnen om de redenen die je noemt, en waar ik zelf ook over zat te dubben. Niemand zit er op te wachten weer de ellende van een dergelijke procedure door te moeten voor een klein verschil in KA, terwijl het geld helaas richting de adocaten stroomt. Was/ben desondanks toch wel benieuwd wat nou een normaal bedrag is om voor kinderen te betalen in mijn inkomenssituatie; heb nu het gevoel dat ik vrijwel de gehele opvoeding zelf betaal (terwijl ex een hoger inkomen heeft dan ik...). Heeft iemand een praktijkvoorbeeld van mensen in ongeveer dezelfde (inkomens)situatie? Hoeveel betalen zij?
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 22:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op www.nibud.nl kun je daar een boekje over bestellen.

Een collega van mij betaalt het bedrag wat jij betaalt voor 1 kind terwijl hij netto niet veel meer verdient dan jij. Wat de moeder verdient is niet bekend, maar het zal ongeveer rond de 2000 netto zijn. Ze is namelijk pas na de uitspraak fulltime gaan werken (slim). Het kind draagt geen dure (merk)kleding en doet niet aan een rijkeluisport, gaat goedkoop op kampeervakantie. Kortom, gemiddelde uitgave. Gevoelsmatig kom jij er dus goed vanaf.

Het klopt toch dat moeder niet aannemelijk moet maken dat ze dit geld daadwerkelijk aan het kind besteed (of spaart)?
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 22:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kort door de bocht (hou daar rekening mee).

Ik zie op de Nibudsite dat 2 kinderen ongeveer 26% van het besteedbare gezinsinkomen (inclusief vakantiegeld) kosten.

Als je daar voor 1 ouder dan 13% van maakt, dan kom ik bij jou op 337 euro per maand.
Het antwoord van Sietske ziet er gedegenener uit. Hoe dat dan is te rijmen met deze cijfers van Nibud vraag ik me ook af.

Kort door de bocht dus. Ik weet niet of besteedbaar hetzelfde is als netto. Maar als het minder is, dan zou jij op een nog lager bedrag uitkomen.

Je zegt dat je weet wat je ex netto ongeveer verdient, je advocaat kan je misschien toch wel helpen.

@Sietske (of wie het weet),
is er ook een maximum aan ka? dus als je bijvoorbeeld miljoenen verdient, moet je dan ook naar rato ka betalen of is dit gemaximaliseerd? Dat gaat gewoon door als de moeder hertrouwt met Jan Modaal? stel ze krijgt nog een kindje. Dan is het mogelijk dat in het zelfde gezin kinderen leven met een totaal andere levensstandaard. Dat soort vragen komen dan in me boven.
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 12:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

gescheiden vader schreef:
Was/ben desondanks toch wel benieuwd wat nou een normaal bedrag is om voor kinderen te betalen in mijn inkomenssituatie; heb nu het gevoel dat ik vrijwel de gehele opvoeding zelf betaal (terwijl ex een hoger inkomen heeft dan ik...). Heeft iemand een praktijkvoorbeeld van mensen in ongeveer dezelfde (inkomens)situatie? Hoeveel betalen zij?

Ik wil het best voor je uitrekenen, maar dan heb ik een stapeltje gegevens nodig, je kunt me een persoonlijk bericht sturen.
sietske1980

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 13:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:

@Sietske (of wie het weet),
is er ook een maximum aan ka? dus als je bijvoorbeeld miljoenen verdient, moet je dan ook naar rato ka betalen of is dit gemaximaliseerd? Dat gaat gewoon door als de moeder hertrouwt met Jan Modaal? stel ze krijgt nog een kindje. Dan is het mogelijk dat in het zelfde gezin kinderen leven met een totaal andere levensstandaard. Dat soort vragen komen dan in me boven.

In principe berekenen de modellen van Trema de kosten kinderen tot een netto gezinsinkomen van € 5.000 per maand. Maar die tabel kun je ook doortrekken. Mensen met een dergelijk inkomen hebben overigens zelden discussie want de partij met de miljoenen voelt het niet zozeer in zijn portemonee als hij meer betaalt. Dat is bij lagere inkomens natuurlijk heel anders.

Als moeder hertrouwt met Jan Modaal dan ontstaat er een stiefouderverplichting. Maar die moet naar draagkracht bijdragen en dat zal in die situatie niet veel zijn (hij draagt een heel klein stukje bij als de behoefte gebaseerd is op een giga inkomen).

Als er nog een kind wordt geboren heeft die inderdaad een andere levensstandaard. Maar eigenlijk is dit een theoretisch onderscheid want in de praktijk vloeit alles in 1 pot.
ouwe sloeber

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 16:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als je daar voor 1 ouder dan 13% van maakt,

Volgens mij heb ik hier een ernstige denkfout gemaakt. Procenten deel je niet door de helft. Nog steeds kort door de bocht: 26% van jouw besteedbaar inkomen en 26% van je ex. Dan wordt het toch al twee keer zo veel Embarassed

Quote:
in de praktijk vloeit alles in 1 pot.

En dat lijkt zo oneerlijk. Een vader denkt voor zijn kind te betalen maar in de praktijk kan hij ook voor anderen betalen en daar kan hij helemaal niets aan doen. Taped
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Procenten deel je niet door de helft.

Als je door de helft deelt kom je altijd uit op 2.

BerichtGeplaatst: zo 08 nov 2009 16:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als je door de helft deelt kom je altijd uit op 2.

eh, ....ja klopt, hoe kom ik hier nou weer uit.....?

Dat is ook het leuke aan wiskunde. Het is altijd hetzelfde en geen uitzonderingen of 'het hangt er vanaf' zoals bij recht.

....in het genoemde geval had ik niet moeten delen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds