|
Auteur |
Bericht |
voyager4
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 18:51 Onderwerp: Defect Plasma tv: beslissing verkoper BCC aanvechten? |
|
|
Ruim een jaar gelden een LG plasma tv aangeschaft bij de BCC en er voor de zekerheid vijfjaar extra garantie bij gekocht. Een paar weken geleden stond de tv gewoon aan en terwijl ik in de keuken sta hoor ik een felle knal. Ik ging direct kijken en zag dat de tv het niet meer deed en slechts een hoge pieptoon voortbracht. Balen maar gelukkig had ik extra garantie gekocht. BCC gebeld en na ruim een week kwam er een monteur, deze nam het scherm mee omdat het in de werkplaats na moest worden nagekeken. Ik zou binnen vijf werkdagen bericht krijgen of er gerepareerd zou worden of dat ik een nieuwe tv zou krijgen.
Na twee weken nog niks gehoord dus besloten zelf contact op te nemen, ik had een nummer van de monteur. Deze vertelde dat ze het probleem hadden doorgezonden aan LG en deze gaf weer aan het probleem nog nooit te zijn tegen gekomen en daarom van garantie afzag. Ik vertelde dat ik dat nogal vreemd vond, de tv was toch spontaan defect geraak en ik had daar toch extra garantie voor aangeschaft. Een dag later was mijn voicemail ingesproken door iemand van het BCC service center, deze kwam met het zelfde verhaal en zei dat er dus geen aanspraak op de verzekering/garantie kon worden gedaan.
Hier moest ik het maar mee doen. Ik heb vandaag betreffende persoon van het service center gebeld, hij bleef bij zijn verhaal en zei dat het glasbreuk schade was en dat is uitgesloten in de garantie. Maar ik zei dat dit spontaan was gebeurd en de schade zat binnen in het scherm niet buiten op de glasplaat. Helaas kon ik de man niet overtuigen.
Ik heb hem gezegd niet accoord te gaan met de beslissing van BCC. Verder vroeg ik hem waar ik mijn klacht kan voorleggen Hij zei dat ik dan naar de Geschillen commissie THuis winkels moet schrijven. Nu heb ik dat bekeken op de site maar deze commissie is volgens mijn voor kopen op afstand, en dat is in dit geval niet gebeurd, het scherm is gewoon in de winkel van BCC gekocht.
Nu mijn vraag. Wie weet waar ik terecht kan met mijn klacht en hoe ik de beslissing kan aanvechten van BCC?
Vast bedankt |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 19:39 Onderwerp: |
|
|
Waar u terecht kunt? Bij de rechter. Eerst stel u BCC schriftelijk in gebreke en geeft u hen een redelijke termijn - één week ofzo - om het probleem te verhelpen en als dat nie gebeurt, dan ontbindt u de overeenkomst en vraagt u uw geld terug (alles aangetekend met handtekening retour of fax met verzendbewijs)
Komen ze dat niet na, dan laat u een deurwaarder hen dagvaarden. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 22:22 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | Waar u terecht kunt? Bij de rechter. Eerst stel u BCC schriftelijk in gebreke en geeft u hen een redelijke termijn - één week ofzo - om het probleem te verhelpen en als dat nie gebeurt, dan ontbindt u de overeenkomst en vraagt u uw geld terug (alles aangetekend met handtekening retour of fax met verzendbewijs)
Komen ze dat niet na, dan laat u een deurwaarder hen dagvaarden. |
Dank je voor de snelle reactie. Als ik de overeenkomst ontbind neem ik aan dat het de extra verzekering/garantie betreft. Hoe zit het dan met het plasma scherm want dat is nu stuk. Een medewerker van BCC (de verkoper van het scherm) zegt dat ik moet gaan bewijzen dat ik niet zelf het scherm stuk heb gemaakt, maar hoe kan ik dat in hemels naam aantonen? BCC zegt dat de monteur ervan uitgaat dat het eigenschuld is maar dat is absoluut niet waar. Er is ook geen uiterlijke schade te zien, wat ook niet kan want ik ben heel zuinig op het scherm.
Ik ga direct een brief in elkaar zetten waarin ik BCC ingebreke ga stellen. Als er nog tips zijn hoor ik die graag. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 10:21 Onderwerp: |
|
|
Gewoon het advies van StevenK volgen: een aangetekende brief of fax van een paar regels, waarin je BCC nog b.v. een week de tijd geeft scherm zus en zo te herstellen.
Pas als dat niet gebeurt: weer een aangetekende brief, dat je om die en die reden de (hele) overeenkomst ontbindt en verlangt, dat ze, ook weer binnen redelijke termijn b.v. een week, het geld terug storten en het scherm komen ophalen en .
Als dat niet gebeurt: een brief naar de (kanton)rechter.
Overigens: dat 'eerste keer'-argument is natuurlijk flauwekul; immers elke fout gebeurt een eerste keer; ook; waarom zou b.v. een tweede keer wel onder garantie vallen en een eerste keer niet?? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 10:32 Onderwerp: |
|
|
En als een producent vanaf het begin van de productie al volhoudt dat een probleem zich nog nooit heeft voorgedaan dan hoeft hij dus nooit te vergoeden....  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 11:53 Onderwerp: |
|
|
Als je de overeenkomst ontbind heeft dat ook betrekking op TV.
Ik zo adviseren om minimaal twee weken te hanteren. Een week lijkt me wat onredelijk kort om het probleem te verhelpen.
Als alternatief voor de rechter kun je ook klagen bij de geschillencommissie. Ze zijn geloof ik ook bij UNETO-VNI aangesloten en ik meen dat die een eigen geschillencommissie heeft. Ik zou dit zelf alleen niet graag voor een geschillencommissie willen brengen, omdat ik verwacht dat dom weg als volgt zullen redeneren: a) het is glasbreuk, b) glasbreuk is uitgesloten in de voorwaarden, dus c) jij krijgt ongelijk.
Ik zou vooral melden hoe BCC haar garantie pakket aanprijst. Dat liegt er namelijk niet om: "u [hoeft] nooit iets te bewijzen" en "geen discussie over de oorzaak van het gebrek". In de folder herhalen ze dit nog eens. In de garantievoorwaarden wordt glasbreuk inderdaad uitgesloten, maar het lijkt mij erg onredelijk om iets aan te prijzen als A en dan te wijzen op de garantievoorwaarden waarin B staat. Het glasbreuk beding zou je zo kunnen lezen dat hiermee bedoelt is die situaties waarbij het aannemelijk was dat de gebruiker de schade had veroorzaakt.
http://www.bcc.nl/info/bcc-service-plus-pakket _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 12:39 Onderwerp: |
|
|
Waar is het plasma scherm nu?
Het blijft uw eigendom, dus u heeft ook het recht om onafhankelijk aan te tonen dat het niet uw schuld is. Desnoods via TNO.
Er was laatst ook iets met een kapot gereedschap, die volgens de Duitse fabrikant niet voorkwam en ook niet onder garantie viel.
De eigenaar heeft toen het gereedschap teruggevorderd via de importeur en het apparaat bleek zoek. Hierdoor werd het aantonen onmogelijk gemaakt en werd het hele apparaat alsnog vergoedt. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 13:43 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: |
Ik zou vooral melden hoe BCC haar garantie pakket aanprijst. Dat liegt er namelijk niet om: "u [hoeft] nooit iets te bewijzen" en "geen discussie over de oorzaak van het gebrek". In de folder herhalen ze dit nog eens. In de garantievoorwaarden wordt glasbreuk inderdaad uitgesloten, maar het lijkt mij erg onredelijk om iets aan te prijzen als A en dan te wijzen op de garantievoorwaarden waarin B staat. Het glasbreuk beding zou je zo kunnen lezen dat hiermee bedoelt is die situaties waarbij het aannemelijk was dat de gebruiker de schade had veroorzaakt.
http://www.bcc.nl/info/bcc-service-plus-pakket |
Ik wil dit ook in mijn brief verwerken maar waar vind ik bovenstaande i.v.m. het verwijzen daarnaar.
uhh sorry zie dat ik niet alles goed gelezen had, zie de link. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 01 okt 2009 20:11 Onderwerp: |
|
|
Brief is aangetekend verzonden en tevens gefaxt. Heb alle goede tips van jullie erin verwerkt en hoop dat het wat opleverd en het niet nodig zal zijn via de rechtsgang mijn gelijkt te halen. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 15:07 Onderwerp: |
|
|
Vandaag telefonisch reactie van BCC gehad. De medewerker zei nogmaals contact te hebben gehad met LG maar deze blijven bij hun standpunt en zo neemt BCC die ook over. Op de vraag of BCC mij dan het rapport van de monteur zou willen opsturen werd afwijzend geantwoord. Het ziet er naar uit dat dit alleen nog via juridische weg kan worden opgelost. Als er nog tips zijn zijn deze zeer welkom. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Een tip waar je helaas niets aan hebt: koop bij consumentenapparatuur geen garantie bij. Dit zijn nu juist de producten waar de grote winkelketens hun winst op behalen. Je wordt gelokt met de prijs van de tv, maar voor je het weet wordt je een garantie aangesmeerd die je in principe niet nodig hebt, waar je te veel voor betaalt, en waar je blijkbaar ook nog eens niets aan hebt. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor dingen als kabels: HDMI-kabel voor € 100 in plaats van € 5 is geen zeldzaamheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 16:46 Onderwerp: |
|
|
Kun je het niet voorleggen aan de geschillencommissie? |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 16:53 Onderwerp: |
|
|
De geschillencommissie zou kunnen maar als ik het verhaal van alfatrion lees dan lijkt me dat niet zo'n goed plan. Ik heb verder geen ervaring met geschillencommissies.
Ik ga morgen eerst nog eens BCC bellen en verzoeken hun standpunt schriftelijk te bevestigen en daarbij hun onderbouw. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 16:59 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Als alternatief voor de rechter kun je ook klagen bij de geschillencommissie. Ze zijn geloof ik ook bij UNETO-VNI aangesloten en ik meen dat die een eigen geschillencommissie heeft. Ik zou dit zelf alleen niet graag voor een geschillencommissie willen brengen, omdat ik verwacht dat dom weg als volgt zullen redeneren: a) het is glasbreuk, b) glasbreuk is uitgesloten in de voorwaarden, dus c) jij krijgt ongelijk.
|
oh ja, dat was waar ook.
Maar dan nog...schade van binnenuit is toch iets heel anders dan schade door het glas van buiten uit.
Het glas is kapot gegaan door schade ergens anders aan. Eerst was er schade aan een ander onderdeel. Deze schade ging gepaard met hitte en daardoor is het glas gesprongen. De glasschade is dus een vervolgschade van iets anders....bijzaak zou je kunnen zeggen.
Bij schade aan de buitenkant van het glas is de schade echt het eerste onderdeel dat stuk ging. |
|
|
|
 |
voyager4
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 17:13 Onderwerp: |
|
|
Dat is precies zoals ik het aan BCC heb uitgelegd maar helaas.... en daarom ben ik ook zo benieuwd naar het rapport van de monteur. Ik heb van de monteur begrepen dat hij alleen foto's naar LG heeft gemailt. Lijkt mij dat ze daar nooit een goed onderzoek op kunnnen onderbouwen. Ik weet wel dat ik er nooit meer wat koop en zeker geen LG, en iedereen de z.g. extra garantie afraad. |
|
|
|
 |
|