|
Auteur |
Bericht |
mooniek
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 04 nov 2009 22:45 Onderwerp: Hoge coniferen achterburen |
|
|
In de tuin van mijn achterburen staan 4 coniferen die tussen de 75 en 100 centimeter van de erfafscheiding staan. Deze coniferen zijn 17 jaar geleden geplaatst en inmiddels zo hoog en breed (ongeveer 7 meter hoog) geworden dat er weinig zonlicht meer in onze tuin komt in de wintermaanden.
Ik heb ooit ergens gelezen dat je binnen de termijn van 20 jaar na plaatsing van een boom je buren erop kunt aanspreken als er overlast door veroorzaakt wordt. Klopt dat?
Ik wil hier graag een gesprek over aangaan met mijn achterburen, maar voordat ik dat doe wil ik graag weten hoe het zit met de rechten en plichten van beide partijen.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
groet
Moniek |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 04 nov 2009 23:29 Onderwerp: |
|
|
Het gaat hier om art. 5:42 BW:
art. 5:42 BW schreef: | 1. Het is niet geoorloofd binnen de in lid 2 bepaalde afstand van de grenslijn van eens anders erf bomen, heesters of heggen te hebben, tenzij de eigenaar daartoe toestemming heeft gegeven of dat erf een openbare weg of een openbaar water is.
2. De in lid 1 bedoelde afstand bedraagt voor bomen twee meter te rekenen vanaf het midden van de voet van de boom en voor de heesters en heggen een halve meter, tenzij ingevolge een verordening of een plaatselijke gewoonte een kleinere afstand is toegelaten.
(...) |
Een conifeer van 7 meter is vermoedelijk een boom, dus als de APV geen kleinere afstand toelaat, is 75 tot 100 centimeter te dicht bij de erfgrens. Je kunt dus vorderen dat de coniferen worden verwijderd. De verjaringstermijn is inderdaad 20 jaar (10 jaar als de bomen te goeder trouw zijn geplant, maar dat is zo goed als uitgesloten).
Je hoeft niet aan te tonen dat de coniferen grote overlast veroorzaken. Zolang er maar geen sprake is van "misbruik van recht" kun je je op art. 5:42 BW beroepen. Misbruik van recht is heel uitzonderlijk, dan zou er sprake moeten zijn van louter buurmannetje pesten zonder er zelf iets mee op te schieten.
Wel kan de buurman proberen aan te voeren dat er toestemming is gegeven. Toestemming van de vorige eigenaar werkt echter niet tegen een nieuwe eigenaar als de toestemming niet is ingeschreven in het kadaster. Stilzwijgende toestemming is niet ondenkbaar, maar enkel stilzitten door jullie is daarvoor niet voldoende.
Mocht de APV een kleinere afstand toestaan, dan komt een beroep op art. 5:37 BW (onrechtmatige hinder) in beeld. Dan gaat de mate van overlast een grote rol spelen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
mooniek
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 17:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het uitgebreide en duidelijke antwoord bona fides.
Ik denk dat ik hier wel wat mee kan.
Rest alleen nog de vraag of een conifeer een boom of een struik is.  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 17:26 Onderwerp: |
|
|
mooniek schreef: | Rest alleen nog de vraag of een conifeer een boom of een struik is.  |
In meerdere uitspraken oordeelde de rechter dat een conifeer een boom is. Gelet op de hoogte van 7 meter lijkt het me een duidelijke zaak. Zie bijv. Rb. Maastricht 18 maart 2009, LJN BI1247:
Quote: | De conifeer van [gedaagde in conventie, eiser in voorwaardelijke reconventie] dient, gelet op het door partijen gestelde, op de hoogte en de omvang er van en op de inhoud van het deskundigenrapport als boom te worden aangemerkt. |
Die uitspraak bevestigt trouwens dat de verjaringstermijn van 20 jaar aanvangt met het moment van planting van de conifeer:
Quote: | Ingevolge de vaste jurisprudentie van de Hoge Raad (NJ 1993,152) vangt deze termijn vanaf het moment van planting van de conifeer, in casu vanaf 1979, aan. |
Volgens Rb. Dordrecht 20 december 2007, LJN LC0856 is een conifeer echter geen boom:
Quote: | 6.2. [gedaagde] baseert de vordering tot snoeiing van de conifeer op de stelling dat deze in strijd met het bepaalde in artikel 5:42 BW binnen twee meter van de erfgrens staat. Naar het oordeel van de voorzieningenrechter is een conifeer echter geen boom, maar een heester. |
Volgens Rb. Rotterdam 12 augustus 2009, LJN BJ5748 is een (hoog opgeschoten) conifeer wel een boom:
Quote: | 7.3.2. De rechtbank oordeelt dat de hiervoor bedoelde conifeer moet worden aangemerkt als een boom en de vuurdoorn en struik moeten worden gezien als heesters als bedoeld in artikel 5:42 BW. |
Verder moet je natuurlijk uitzoeken of er een gemeentelijke verordening is die een kleinere afstand toelaat, mocht je dat nog niet hebben gedaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 17:41 Onderwerp: |
|
|
In de uitspraak van de Hoge Raad van 18 december 1992 (NJ 1993, 152) maakt de HR op een heldere en logische manier duidelijk dat het voor art. 5:42 BW gaat om de aard van de beplanting, niet om de daadwerkelijke hoogte of omvang:
HR schreef: | Het verbod van art. 713 is gegeven teneinde de bezwaren te voorkomen die de op een erf staande bomen meebrengen voor het naburige erf, waaronder dat van onttrekking van voedsel en vocht aan de grond van het naburige erf. Dit bezwaar is niet pas aanwezig wanneer de bomen reeds hoog opgeschoten zijn, doch reeds op het moment dat de betreffende bomen worden geplant en daarmee voor hun uitgroei mede afhankelijk worden van voedsel en vocht dat hun wortelstelsels ook aan de grond van het naburige erf onttrekken.
Tegen de achtergrond van deze door art. 713 beoogde bescherming van het naburige erf wat betreft aard en hoedanigheden van zijn grond, dienen, in overeenstemming met de bewoordingen van de wettelijke bepaling, onder "hoog opschietende bomen'' te worden verstaan bomen die van nature hoog kunnen opschieten ongeacht of zij hoog opgeschoten zijn.
Uit een en ander volgt dat bij de verkrijging door verjaring van een erfdienstbaarheid tot het hebben van een of meer bepaalde hoog opschietende bomen binnen de door art. 713 bepaalde afstand, de termijn begint te lopen vanaf het moment waarop die bomen worden geplant. |
Dat arrest ging niet over het huidige art. 5:42 BW, maar over art. 713 (oud) BW, waarin nog de eis werd gesteld dat een boom "hoog opschietend" was. De redenering is echter ongetwijfeld nog steeds van toepassing. Voor zover de hoogte of omvang van een conifeer uitmaakt voor de vraag of de conifeer een boom is of niet, moet dus worden gekeken naar de hoogte of omvang die de conifeer van nature kan bereiken, niet naar de hoogte of omvang die de conifeer daadwerkelijk heeft. (Veel maakt dit niet uit, nu het bij jou gaat om coniferen die daadwerkelijk 7 meter zijn.)
(Helaas volgt hier nog niet dwingend uit dát de coniferen bomen zijn. Alleen dat het niet uitmaakt of de coniferen kort gesnoeid zijn.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 20:28 Onderwerp: |
|
|
Bona fides, ben jij te huur voor juridisch uitzoekwerk?  _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 20:37 Onderwerp: |
|
|
Dat vroeg ik mij nu eigenlijk ook af, welke pages heb jij daar allemaal voor nodig of wil je dat geheim niet prijsgeven?
Ik sta elke keer weer perplex van het aantal uitspraken. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 21:14 Onderwerp: |
|
|
Heb dit gevonden;
klik hier
en dit van de bomenstichting;
klik hier
succes. |
|
|
|
 |
cvb
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 21:28 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Ik sta elke keer weer perplex van het aantal uitspraken. | Wim,
Je bedoelt natuurlijk: aantal onderling verschillende uitspraken.
Tien rechters, elf verschillende uitspraken
mvg, chrisd |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 06 nov 2009 7:52 Onderwerp: |
|
|
Ook en dat maakt het interessanter, omdat sommige zaken qua rechtsgevoel soms zo simpel lijken en in praktische zin valide argumenten worden aangedragen om de zaken anders te bekijken. |
|
|
|
 |
|