Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 01 aug 2025 18:57
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Fout bij de bank?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
volvragen

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 11:41    Onderwerp: Fout bij de bank? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal.

Ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen of in ieder geval wat informatie kan geven.

Vorige week zaterdag heeft er een beindiging van het samenlevingscontract plaats gevonden.
Ivm deze beindiging ben ik vrijdag naar de bank gegaan om mijn rekeningen te blokkeren.
Op een of andere manier is dit vrijdag niet doorgevoerd en dus zoals mijn voorgevoel al aangaf maandag van mijn spaarrekening veel geld afgehaald.

De tegenparty heeft dit gedaan naar aanleiding van het samenlevingscontract.
Maar daarin staat het volgende:
Partijen verplichten zich naar evenredigheid van hun inkomen bij te dragen in de kosten van de gemeenschappelijke huishoudrekening.

ook staat er:
Het hiervoor in lid 2 bedoelde gedeelte van het inkomen wordt gestort op een gemeenschappelijke eo rekening. deze rekening wordt door 2en gedeelt. zij zijn daarin ieder voor de helft gerechtigd.

Als ik het allemaal goed begrepen heb heeft hij dan toch geen recht op mijn spaargeld...
spaarrekening was wel een eo rekening maar daar heeft altijd alleen mijn geld op gestaan. het geld wat daarop kwam was ook altijd alleen op mijn naam.

hoop dat jullie het verhaal begrijpen...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 12:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het samenlevingscontract is beïndigd. Dit betekent dat het gestelde in het contract niet meer geldt.

Ik weet zo niet hoe dit soort kwesties wel opgelost dienen te worden. Ik denk dat, als het om een redelijk bedrag gaat, het verstandig is om de (kanton)rechter hierover uitspraak te laten doen.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Ik weet zo niet hoe dit soort kwesties wel opgelost dienen te worden. Ik denk dat, als het om een redelijk bedrag gaat, het verstandig is om de (kanton)rechter hierover uitspraak te laten doen.
Openstaande verplichtingen in goed overleg afwikkelen en het restant naar genoemde evenredigheid verdelen??
volvragen

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 15:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

[/quote]Openstaande verplichtingen in goed overleg afwikkelen en het restant naar genoemde evenredigheid verdelen??[/quote]

Alles is van te voren in overleg verdeeld. Zoals de inboedel e.d.

Geld van mijn spaarrekening is na het weekend zonder overleg of mededeling van de rekening gehaald.
Dat is toch niet in goed overleg afwkkelen.
Bovendien heeft hij nooit 1 euro op die rekening gestort.
De notaris zegt dat hij ervan af had moeten blijven..
De bank zegt dat ze al mijn rekeningen eo rekeningen hebben gemaakt maar kunnen de ondertekende overeenkomsten niet vinden.

Is een advocaat inschakelen hiervoor een goede optie?
cvb

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar het samenlevingscontract is beïndigd.
Maar een deel van de boedel moet nog worden verdeeld (lees: terug naar volvragen).

Quote:
Een prima idee; ik zou een advokaat vragen hem het geld binnen b.v. 2x 24 uur en vermeerderd met de kosten terug te laten storten.
Met zo'n hufter zou ik immers zelf niets meer te maken willen hebben.
volvragen

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 20:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
Maar het samenlevingscontract is beïndigd.
Maar een deel van de boedel moet nog worden verdeeld (lees: terug naar volvragen).

Er hoeft niks meer verdeeld te worden. dit was allemaal netjes geregeld.

Quote:
Een prima idee; ik zou een advokaat vragen hem het geld binnen b.v. 2x 24 uur en vermeerderd met de kosten terug te laten storten.

Ik wil ook absoluut niks meer met hem te maken hebben.
We willen alleen weten of we allles terug kunnen krijgen.

Of van hem of van de bank. Die hebben immers ook een fout gemaakt.
cvb

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volvragen schreef:
Of van hem of van de bank. Die hebben immers ook een fout gemaakt.
De bank is toch helemaal geen partij in jullie samenlevingsovereenkomst?? die kent alleen twee volledig gerechtigden.
Nu partner dat zelf niet nodig vond, kun je zelf ook vinden, dat het saldo niet in tweeën hoeft te worden gedeeld en kun je m.i. redelijkerwijs het door jou ingelegde, dus 100%, terugverlangen?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:
De bank is toch helemaal geen partij in jullie samenlevingsovereenkomst?? die kent alleen twee volledig gerechtigden.

Mee eens.

Quote:
Nu partner dat zelf niet nodig vond, kun je zelf ook vinden, dat het saldo niet in tweeën hoeft te worden gedeeld en kun je m.i. redelijkerwijs het door jou ingelegde, dus 100%, terugverlangen?

Dat lijkt me inderdaad niet onredelijk.

Het is zelfs behoorlijk coulant, want je zou ook kunnen redeneren dat hij nog een (waarschijnlijk) behoorlijk flink bedrag verschuldigd is over de periode waarin hij heeft samengewoond zonder iets bij te dragen...

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 22:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me toch niet juist dat de bank die vrijdag niet de rekeningen heeft geblokkeerd, zoals opgedragen, juist vanwege de beëindiging van het "en" van de partijen. Daardoor is de bank er debet aan dat er geld van de rekening is gehaald, lijkt me. De bank wordt door dit nalaten dan in ieder geval wel partij bij wat er gebeurd is, want het is haar toe te rekenen dat er geen verdere actie is ondernomen (bank had bijvoorbeeld ook even contact op kunnen nemen met de andere rekeninghouder).

Quote:
De bank zegt dat ze al mijn rekeningen eo rekeningen hebben gemaakt maar kunnen de ondertekende overeenkomsten niet vinden.
Heeft de bank dat niet in opdracht gedaan, dan? Want dat zou een ingang kunnen bieden, lijkt me, nu er blijkbaar geen ondertekende overeenkomsten te vinden zijn. Dan heeft de bank nogal een bewijsprobleem.

Ik weet niet om hoe veel geld het gaat, maar ik vermoed zo dat het verstandig is heel snel een advocaat in de arm te nemen.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 05 nov 2009 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Het lijkt me toch niet juist dat de bank die vrijdag niet de rekeningen heeft geblokkeerd, zoals opgedragen, juist vanwege de beëindiging van het "en" van de partijen.

Ah, daar las ik overheen. Hmm, ik weet niet goed of zo'n rekening door één van beide personen per direct kan worden geblokkeerd.

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 0:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Ah, daar las ik overheen. Hmm, ik weet niet goed of zo'n rekening door één van beide personen per direct kan worden geblokkeerd.
Er nog van afgezien, dat dat mogelijk niet is beloofd of afgesproken en wat daarover eventueel in de Algemene Voorwaarden is bepaald.
HenkR

HenkR

Leeftijd: 56
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 3:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cvb schreef:

Los van het feit dat dit nou niet echt taalgebruik is voor iemand die juridisch -danwel juridisch getint praktisch- advies geeft op een rechtenforum waar de verwachtingen van een vraagsteller vast wat hooggespannener zijn dan op een forum met een wat minder juridische inslag , kleeft er ook een nadeel aan dit advies.

Het gaat vraagsteller er om of ze het recht heeft om het door haar ex-partner opgenomen geld terug te krijgen en op welke wijzen dat dan eventueel kan.
Jij geeft in feite het advies aan vraagsteller om haar mogelijkheden te verkleinen want door vraagsteller te adviseren zelf geen contact met hem op te gaan nemen of dat contact uit de weg te gaan heeft ze simpelweg minder mogelijkheden om tot een oplossing te komen.

En dat is misschien geen advies dat haar ten goede komt.

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 9:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

een eo rekening kan door beide partijen onafhankelijk van elkaar geblokkeerd worden.

Dat heb ik al geinformeerd bij de bank.
Ook is na mijn weten voor de lopende rekening een e.o. overeenkomst maar voor de andere rekeningen niet.
Men heeft zich meteen versproken en gezegt dat ze dit eigenlijk altijd doen. vandaar dat ik de overeenkomsten wil zien.

Verder ga ik vanmiddag naar de advocaat.
Ik heb steeds meer het idee dat ik volledig in mijn recht sta op beide dingen.
Want als ik er over na denk spelen hier 2 dingen.
cvb

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 9:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

volvragen schreef:
Men heeft zich meteen versproken en gezegd dat ze dit eigenlijk altijd doen.
Daar zou ik een reden voor willen horen; niet, dat die ook akseptabel zou zijn.

Quote:
vandaar dat ik de overeenkomsten wil zien.
In geval van een eo-rekening behoort dit m.i. ook in de adressering van de afschriften te worden aangegeven.
cvb

BerichtGeplaatst: vr 06 nov 2009 11:42    Onderwerp: h***** Reageer met quote Naar onder Naar boven

HenkR schreef:
taalgebruik
Zou natuurlijk nooit iemand adviseren naar een advokaat te gaan zonder niet te missen boodschap.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds