|
Auteur |
Bericht |
jochen_vdk
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 18:30 Onderwerp: Kosten ingebrekestelling levering woning bij verkoop |
|
|
Hallo,
Ik heb in Groningen een woning gekocht. Morgen is de passeerdatum maar de verkopend makelaar heeft mij al laten weten dat het passeren niet zal kunnen doorgaan aangezien de verkopers nog een restschuld hebben die ze tot nu toe nog niet konden financieren.
Ik moet de verkopers morgen in gebreke stellen dmw een gerechtsdeurwaarder. De kosten zijn 2x 70 EUR. Kan ik de kosten van de ingebrekestelling meteen op hen verhalen? Hoe ga ik daarbij te werk?
Alle hulp is welkom, alvast vriendelijk bedankt! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 19:46 Onderwerp: Re: Kosten ingebrekestelling levering woning bij verkoop |
|
|
jochen_vdk schreef: | Kan ik de kosten van de ingebrekestelling meteen op hen verhalen? |
Nee. |
|
|
|
 |
jochen_vdk
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 12:33 Onderwerp: |
|
|
Intussen heeft de verkoper mij laten weten dat het passeren van de akte eind volgende week kan gebeuren, net op de laatste dag van het verstrijken van de 8 dagen periode die in het koopcontract vermeld stond en ook in de ingebrekestelling.
Tegen die tijd zit mijn vakantie erop; ik zal dus niet meer in de woning kunnen werken, zodat het twee maanden extra duurt alvorens de woning bewoonbaar is (volgende vakantie met Kerstmis). Verder hebben we via de afrekening van de notaris reeds servicekosten voor de volledige maand november betaald en zijn de interesten van de hypotheeklening al beginnen lopen. Verder ben ik voor de oorspronkelijke passeerdatum vanuit Madrid gereisd, mijn verblijfplaats tot nu toe. Ook een groep vrienden is meegereisd om in de woning te komen helpen. Vergeefs.
Aangezien het passeren waarschijnlijk nog binnen de 8-dagenperiode zal kunnen plaatsvinden, is er via het koopcontract geen vaste boete vastgelegd. Is er toch een mogelijkheid om (een deel van de gemaakte) kosten op de verkoper te verhalen, of kan hij met ondersteuning van de Nederlandse wetgeving, gemaakte contractuele afspraken met 8 dagen vertraging uitvoeren? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: do 05 nov 2009 14:38 Onderwerp: |
|
|
Als het allemaal binnen die periode van 8 dagen is voltooid valt er niets te halen voor je. De andere partij houdt zich dan toch aan de regels?
Een goede leer om bij je werkgever de volgende keer een dynamische 2 weken af te spreken voor zover dit mogelijk is. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|