|
Auteur |
Bericht |
Powerstar
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 1:58 Onderwerp: Account gestolen, wat kan ik doen? |
|
|
Ik speelde een hele tijd een online spel genaamt dofus. Het is een frans spel en ik versta er niet veel van maar je komt zo nu en dan toch een nederlander tegen. Die bevriend je altijd meteen. Ik had zo'n vriend en ik dacht dat ik hem wel kon vertrouwen. Hij was altijd heel aardig enzo. Hij zij dat hij me wel zou willen trainen (sterker maken) dus ik heb hem mijn inloggegevens gegeven. Maar hij heeft mijn wachtwoord veranderd en mijn account gestolen. Ik betaal nog steeds voor dat account en hij heeft alles op mijn account al verduisterd.
Hij had mij op MSN toegevoegd want ik vertrouwde het spel er niet op om mijn gegevens veilig over te sturen. In zijn email adres stond zijn achternaam en er is er maar 1 met deze achternaam. Ik heb hem op het spel gesproken vanaf een ander account toen hij op mijn account zat te spelen. Hij zij dat hij mij dat account niet terug geeft.
Onder welk strafrecht valt dit precies en kan ik nu iets tegen hun doen? De jongen is ongeveer 15 jaar oud en via telefoongids.nl weet ik zijn adres en telefoon nummer. Moet ik zijn ouders misschien bellen? Hij heeft een waarde van ongeveer 50 euro aan spullen van mij verduisterd. Dat zegt hij tenminste via het spel.
Hartelijk dank, Jur |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 28 mei 2010 7:59 Onderwerp: |
|
|
Er is jurisprudentie (rechtspraak) die zegt dat het wegnemen van virtuele goederen ook diefstal kan zijn (zie bv. http://jure.nl/BK2773). Juridisch maakt het wel uit of iemand je wachtwoord heeft gekraakt of dat je hem dat zelf hebt gegeven. Dat is net zoiets als het verschil tussen een inbraak en een bezoeker die stiekem iets in zijn zak stopt.
Je kunt aangifte doen. De politie moet dan maar uitzoeken wat het precies is (diefstal of verduistering gok ik). Neem een printje van die URL hierboven mee voor het geval ze zeggen dat je niet kunt stelen in een spel. En oh ja, maak een afspraak (0900-8844) en vraag naar de agent met verstand van internet. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|