|
Auteur |
Bericht |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 14:47 Onderwerp: Huurovereenkomst 1 dag voor overdracht vernietigd |
|
|
Partij A heeft met partij B een huurovereenkomst gesloten via bemiddelingsbureau C. Het ondertekenen van het huurcontract zou op dezelfde dag plaats vinden als de sleuteloverdracht.
1 dag voor deze dag, maar na het mondeling overeenkomen van de huurovereenkomst, besluit de verhuurende partij A toch de ruimte niet te verhuren. Hij tekent het contract niet en beroept zich tevens op de intentieverklaring waarin staat dat hij ten alle tijde het recht heeft om de ruimte terug te trekken van verhuur.
Partij A had al de borg en de eerste maand huur overgemaakt aan het bemiddelingsbureau.
Vraag: Is er sprake van een rechtsgeldige ontbinding van de overeenkomst?
Zo nee, wie is er aansprakelijk voor de schade van A? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 18:34 Onderwerp: |
|
|
Er is blijkbaar geen huurovereenkomst tot stand gekomen. De intentieverklaring was niet bindend (zoals het een intentieverklaring betaamt). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dof
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UA
|
Geplaatst: wo 23 jun 2010 20:52 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Er is blijkbaar geen huurovereenkomst tot stand gekomen. De intentieverklaring was niet bindend (zoals het een intentieverklaring betaamt). |
Maar dat er al huur was overgemaakt en de huurovereenkomst mondeling is gesloten doet dus niet ter zake? Het bemiddelingsbureau gaf aan de het huurcontract alleen nog getekend hoefde te worden bij de sleuteloverdracht, maar dat de huurovereenkomst rond was. |
|
|
|
 |
Matthijs
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 58
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 15:28 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eigenlijk kijken naar wanprestatie/tekortkoming in de nakoming van C om als A de borg terug te kunnen krijgen (6:74 BW). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 15:42 Onderwerp: |
|
|
dof schreef: | Maar dat er al huur was overgemaakt en de huurovereenkomst mondeling is gesloten doet dus niet ter zake? Het bemiddelingsbureau gaf aan de het huurcontract alleen nog getekend hoefde te worden bij de sleuteloverdracht, maar dat de huurovereenkomst rond was. |
Je schrijft zelf dat er een intentieverklaring is, die bovendien expliciet aangeeft niet bindend te zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Matthijs
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 58
|
Geplaatst: wo 30 jun 2010 16:11 Onderwerp: |
|
|
M.i. gaat het in het kader van de borg+huur niet in de relatie A-B, maar A-C. B valt rechtens niet veel te verwijten. Het is niet netjes wat hij doet, maar gezien het inderdaad een intentieverklaring betreft, kan het.
Het is C die A (vermoedelijk) heeft beloofd een huis te regelen, het is C die van A een borg en de huur heeft ontvangen voor dat huis. Zoals ik al zei: dat lijkt mij een tekortkoming in de nakoming. Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat C daar moeilijk over doet. Moeten ze zich maar beter indekken en niet met zulke vrijblijvende overeenkomsten werken. |
|
|
|
 |
|