|
Auteur |
Bericht |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 20:45 Onderwerp: Recht op kopie verklaring |
|
|
Algemeen wordt beweerd dat je recht hebt op een kopie van een door jou afgelegde verklaring. Maar ik kan helaas niet vinden waar dat staat.
Iemand enig idee?
De casus betreft een verdachte die na aangehouden te zijn werd meegenomen naar het politiebureau, daar is gehoord, daarna tot twee keer toe heeft gevraagd om een afschrift van zijn verklaring, hetgeen geweigerd werd. Wel kreeg hij fijn een DIP met transactievoorstel mee .........
Ja ik weet wel dat ik die via de griffie of het parket kan opvragen, maar deze vraag schoot me zo te binnen. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 8:43 Onderwerp: |
|
|
Hmm, een verdachte moet zodra het onderzoek dit toelaat de processtukken in handen krijgen; uiterlijk bij dagvaarding.
Ik zie eigenlijk niets staan over het recht hebben op een kopie, ook niet bij Titel IVa Vervolging door een strafbeschikking.
Misschien dat het afgeleid moet worden uit de procesbeginselen of het EVRM/IVBPR?
Er schiet mij zo niet iets te binnen  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 13:03 Onderwerp: |
|
|
Als dit ergens staat, zal dat m.i. in een soort richtlijn of aanwijzing zijn. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 okt 2009 22:30 Onderwerp: |
|
|
Tiksimone zegt niet of de vraag betrekking heeft op de verdachte of op een getuige. Ingevolge art. 30-31 WvSv kan de verdachte 'kennis nemen' van de processtukken. Daar kunnen uitzonderingen op van toepassing zijn, behalve op de pv's van zijn eigen verklaring. Let op: kennisnemen is iets anders dan een kopie verkrijgen. Overigens krijgt de raadsman van de verdachte het gehele dossier in handen, maar vaak niet onmiddellijk. Als het gaat om getuigen, dan kunnen die alleen aan de officier van justitie of de rechter commissaris (bij een gvo) verzoeken of men een kopie van zijn verklaring kan verkrijgen. Ik heb nog een zeer grote reeks Aanwijzingen van het college van PG's bekeken, maar daar zat niets bij over deze verstrekking. In het WvSv is dit niet geregeld.
Praktisch gezien lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat een getuige een kopie van zijn verklaring krijgt, zolang de zaak nog in onderzoek is. Die getuige zou daarmee te koop kunnen lopen, het op internet zetten etc. Derhalve lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 25 okt 2009 10:43 Onderwerp: |
|
|
In de praktijk was het altijd zo bij strafzaken dat verdachten de stukken niet altijd onder ogen krijgen omdat er iemand vindt dat 'dat de zaak kan schaden' of iets dergelijks. Niet eenduidig geregeld dus. Een goede advocaat levert je alle stukken (die hij of zij heeft ontvangen) aan, dat wel. Maar die zal ook moeten of gaan afwegen of dat in het belang van cliënt is..
Een getuige heeft in de praktijk minder rechten op inzage omdat er in tegenstelling tot verklaringen van verdachten nu eenmaal minder wettelijk geregeld is op het punt van verklaringen van getuigen. Tenminste dat komt mij zo voor.
Want een verdachte heeft het recht om zijn zaak goed voor te kunnen bereiden (art. ben ik ff kwijt) en een getuige heeft geen 'zaak', die hebben justitie en de verdachte.
PS: Soms is het bij de griffie niet mogelijk om een verklaring in kopie te verkrijgen maar is het wèl mogelijk om de verklaring in te zien.
Pen en papier meenemen dan en overschrijven die hap. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 25 okt 2009 12:52 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Tiksimone zegt niet of de vraag betrekking heeft op de verdachte of op een getuige. | Jawel, want ik schrijf
Quote: | De casus betreft een verdachte die na aangehouden te zijn werd meegenomen naar het politiebureau, daar is gehoord, daarna tot twee keer toe heeft gevraagd om een afschrift van zijn verklaring, hetgeen geweigerd werd. |
Het gaat mij om het recht op een afschrift van de afgelegde verklaring direct na het politieverhoor, dus net voordat je het bureau uitloopt. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 25 okt 2009 13:00 Onderwerp: |
|
|
Vraag anders eens de politie zelf om een antwoord op je vraag, als -laten we zeggen- inleiding op de verdere discussie. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bouwhelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 03 nov 2009 15:24 Onderwerp: |
|
|
ombudsman (via google)
Instructie verstrekking van kopieën van een eigen verklaring van het College van procureurs-generaal van 1 juni 2005, registratienummer 2005I001: maar bij het om.nl kan ik hem nergens terugvinden...echte bronvermelding is dus lastig..."Handleiding verhoor" geeft onderstaande tekst weer (ook zonder bronvermelding), zakelijk weergegeven:
1. Als de betrokkene om een afschrift verzoekt, moet de politie zo snel mogelijk binnen kantooruren dit voorleggen aan de OVJ.
2. De OVJ geeft toestemming tenzij het onderzoeksbelang zich hiertegen verzet.
3. De OVJ moet een indicatie geven wanneer verstrekking mogelijk zal zijn
4. De betrokkene moet worden gewezen op de mogelijkheid om binnen 14 tegen de beslissing in beroep te gaan bij het gerecht waar het parket toe behoort.
Het uitgangspunt is dus dat je zo snel mogelijk een afschrift krijgt tenzij het onderzoeksbelang zich daartegen verzet.
Ik denk dat veel poltieagenten niet op de hoogte zijn van deze regel, want bijna allemaal zeggen ze nog: "Moet je straks maar opvragen bij de OVJ als wij het dossier hebben ingestuurd...."
Of zou de hierboven genoemde beleidsregel weer zijn ingetrokken? En dat ik hem daarom niet meer kan vinden..? Wie o wie weet het? |
|
|
|
 |
|