Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 27 aug 2025 22:16
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Vakantieuren inhouden bij geen werk
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mouse35551

Leeftijd: 58
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 19 okt 2009 10:53    Onderwerp: Vakantieuren inhouden bij geen werk Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ben werkzaam in de beveiliging. Sinds 2005 heb ik een vast contract voor 32 uur per week. Sinds 1,5 jaar heeft mijn werkgever problemen mij volledig in te roosteren. Ik werk per week maar ca. 10 uur. Ik heb meerdere keren gevraagd naar meer uren.

In maart jl. heb ik een gesprek met mijn werkgever gehad. We hebben toen afgesproken dat de uren dat ik niet bij een klant ingeroosterd kon worden werkzaamheden zou uitvoeren op kantoor. Hij heeft mij toen onder valse voorwendselen een aanvulling op mijn contract laten tekenen waarin staat de hij de uren die ik niet ingeroosterd kan worden van mijn verlofdagen/atv dagen inhoudt. Indien ik geen verlof/atv dagen meer heb dan houdt u deze niet gewerkte uren in op mijn salaris. Dus met andere woorden als ik geen dagen meer heb merkt hij de niet gewerkte uren aan als onbetaald verlof. Ik heb toen voor dat ik mijn handtekening heb gezet te kennen gegeven dat ik het met deze maatregel niet eens ben. Mijn werkgever heeft toen te kennen gegeven dat ik me daar geen zorgen over hoefde te maken omdat ik toch op kantoor zou komen te werken en dat alle medewerkers deze aanvulling moesten ondertekenen. Stom natuurlijk maar ik heb toen mijn handtekening gezegd in het volste vertrouwen dat ik hier toch niet mee te maken zou krijgen. Echter na ca. 5 weken op kantoor gewerkt te hebben werd ik naar huis gestuurd omdat er ook op kantoor te weinig werk was. Sindsdien en zelfs al eerder trekt mijn werkgever alle uren dat ik niet ingeroosterd ben van mijn verlof cq. atv dagen af.

Is dit wel rechtsgeldig wat mijn werkgever doet?.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mouse35551

BerichtGeplaatst: wo 21 okt 2009 11:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand die hier een antwoord op weet?
memolen

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: za 24 okt 2009 18:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is herfstvakantie, en dan zijn de rechtenstudenten vrij.
Volgens mij is het als volgt.
1) Het aanhangsel (dit is ook een overeenkomst) bij uw contract is nietig (art. 3:33 BW), want er is sprake van een ‘wilsdefect’. Dit betekent dat u weliswaar getekend heeft, maar u wilde dit eigenlijk niet. U heeft dat ook tegen uw werkgever gezegd. Dan heeft het aanhangsel juridisch nooit bestaan, en heeft u alsnog recht op achterstallig loon;
2) Het aanhangsel is vernietigbaar (art. 3:44 lid 1 BW), want deze overeenkomst is tot stand gekomen door ‘misbruik van omstandigheden’ (art. 3:44 lid 3 BW). Een vernietigde overeenkomst is een overeenkomst die rechtskracht bezit tot het moment waarop deze door de partij, die wordt beschermd (u dus) wordt vernietigd. U moet dit dus zelf doen. Zolang u deze overeenkomst niet vernietigd blijft hij gewoon bestaan. De omstandigheden, waarvan uw werkgever blijkbaar misbruik heeft gemaakt, zijn dat u als werknemer afhankelijk bent, dat u onder druk werd gezet door uw werkgever die zei dat anderen ook tekenden, en dat uw werkgever zei dat het zo’n vaart niet zou lopen omdat er voldoende werk op kantoor was.
Overigens kan dan ook sprake zijn van 'bedrog' (art. 3:44 lid 3 BW), als uw werkgever opzettelijk onjuiste mededelingen heeft gedaan om u ertoe te bewegen het aanhangsel te tekenen.
Een eventuele loonvordering begint dan pas vanaf het moment dat u het aanhangsel heeft vernietigd.
Ik ken de procedure niet precies, en hoop dat er nog andere forumleden reageren, maar ik zou nu direct een brief aan uw werkgever sturen (aangetekend met ontvangstbevestiging) en daarin schrijven dat volgens u ‘primair’ de overeenkomst nietig is, omdat u helemaal niet wilde tekenen en dat ook aan uw werkgever heeft gezegd, en ‘secundair’ dat u de overeenkomst bij deze vernietigd, omdat uw werkgever misbruik heeft gemaakt van de omstandigheden, en omdat hij onjuiste mededelingen heeft gedaan.
Het kan zijn dat de nietigheid bij de rechter ingeroepen moet worden, maar met deze brief aan uw werkgever heeft u in ieder geval het aanhangsel al vernietigd, en vanaf die datum weer recht op uw loon van 32 uur per week.
U kunt de wetsartikelen vinden via www.wetten.nl. Het wijst zich vanzelf.
Succes,
Met vriendelijke groeten,
Mayke
elmajimbe

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: zo 25 okt 2009 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

memolen schreef:
Een vernietigde overeenkomst is een overeenkomst die rechtskracht bezit tot het moment waarop deze door de partij, die wordt beschermd (u dus) wordt vernietigd. (...) Een eventuele loonvordering begint dan pas vanaf het moment dat u het aanhangsel heeft vernietigd.

Een vernietigbare overeenkomst wordt vernietigd met terugwerkende kracht. Het rechtsgevolg van de vernietiging is dat de overeenkomst geacht wordt nooit te hebben bestaan.

BerichtGeplaatst: ma 26 okt 2009 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb 2 weken een brief naar mijn werkgever gestuurd waarin ik de aanvulling op mijn contract vernietig en hem vraag binnen 14 dagen schriftelijk een herberekening van mijn vakantieuren te sturen. Tot op heden geen reactie ontvangen.

Kan ik dit nu alleen nog maar via de rechter oplossen of hebben jullie misschien nog andere adviezen voor mij.

Alvast bedankt.
memolen

memolen

Leeftijd: 72
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 17:09    Onderwerp: Vakantie-uren inhouden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je hebt gelijk! Embarassed Mijn toevoeging dat de loonvordering pas ingaat vanaf het moment dat de overeenkomst is vernietigd, is onjuist. De gevolgen van de overeenkomst worden zoveel mogelijk teruggedraaid, tenzij dit feitelijk onmogelijk of voor één der partijen te bezwaarlijk is. Dat is hier niet het geval.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds