|
Auteur |
Bericht |
Dressed4succes
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 3
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 11:40 Onderwerp: Telefoon Verkocht koop per mail |
|
|
Ik heb een GSM te koop staan op de site tweakers.net
Het betreft hier geen veilingsite, maar een advertentiesite.
Bij het opgeven van de advertentie had ik een prijs gezet van € 75
Ik had per ongeluk, het vakje verz kst incl aangevinkt
Nu kreeg ik per email een reactie waarbij de koper € 75 bood en het af wilde handelen.
Ik heb vervolgens een mail teruggestuurd waarbij ik akkoord ging voor € 75 + € 6,60 verz kosten.
Ik mailde dus NIET dat ik akkoord ging voor € 75 incl.
Nu wil de koper mij binden aan een koopovereenkomst. Volgens mij is dit een blufactie, maar ik zou toch graag advies willen hebben op welke artikelen ik mij kan beroepen.
In hoeverre sta ik in mijn recht deze te weigeren?
De persoon in kwestie wordt ook erg vervelend en ik begin er een beetje genoeg van te krijgen.
Hij mail ook alleen maar onder de naam "Wil"meer is niet bekend. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 12:20 Onderwerp: |
|
|
Juridisch gezien denk ik dat je aan het kortste eind trekt. De andere partij mocht er m.i. vanuit gaan dat jouw aanbod, inclusief verzendkosten, onder omstandigheden een tot hem gericht aanbod was van die strekking (art. 3:35 BW).
Je geeft aan dat jouw wil niet overeenstemt met jouw verklaring. In de gegeven omstandigheden prevaleert m.i. het belang van Wil.
Wat je natuurlijk kunt doen is gewoon weigeren. De kans dat er een zaak aangespannen wordt om de € 6,- lijkt mij niet zo groot. Wat je ook zou kunnen doen, wat de voorkeur verdient, is berusten in de door jouw gemaakte fout  _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 06 jan 2010 12:21 Onderwerp: |
|
|
Gaat het om één GSM, dus jouw oude GSM? Of bied je er meerdere (van dit type) aan?
Als het om één exemplaar gaat (en dit uit de tekst van de advertentie voldoende duidelijk wordt) is zo'n advertentie geen bindend aanbod, want anders zou je een probleem hebben als twee of meer kopers het aanbod zouden aanvaarden. Als de advertentie geen bindend aanbod is, moet je dus nog akkoord gaan met een bod van een koper. In dit geval ben je niet akkoord gegaan, dus is er geen koopovereenkomst tot stand gekomen.
Je kunt je beroepen op het arrest HR 10 april 1981, NJ 1981, 532 (Hofland/Hennis), zie hier. Dat gaat weliswaar over een huis, maar de Hoge Raad spreekt in het algemeen over een advertentie waarin een individueel bepaalde zaak te koop wordt aangeboden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|