|
Auteur |
Bericht |
Stab
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: wo 04 feb 2009 18:39 Onderwerp: Hoofdadres + verblijfsvergunning (rijbewijs vraag) |
|
|
Hallo,
Ik stel deze vraag hier omdat ik wil weten hoe het zit
Ik ben Nederlander en heb het afgelopen jaar 300 dagen in Turkije gewoond. Ik heb daar een Turks rijbewijs gehaald.
Ik ga vanaf volgende week in Belgie wonen.
Ik heb me NIET uitgeschreven bij mijn woonplaats in Nederland, alvorens ik naar Turkije ging. Ik ben namelijk eerst voor 5 maanden gegaan, toen 4 weken terug naar Nederland en toen weer 5 maanden Turkije. In de laatste week daar mijn rijbewijs gehaald.
========
In Belgie wordt een Turks rijbewijs erkend en kan die worden omgewisseld voor een Belgische.
Voorwaarde is dat je bent ingeschreven in de Belgische gemeente en dat je 185 dagen in Turkije moet hebben gewoond als hoofdverblijfplaats.
Nu is mij door iemand toegezegd dat mijn Turkse verblijfsvergunning (zo'n boekje) volstaat als bewijs voor mijn 185 dagen verblijf.
Maar nu hoorde ik vandaag dat mijn Turkse rijbewijs in NL NIET geldig is omdat ik me nooit heb uitgeschreven in mijn Nederlandse woonplaats.
-----------------------------------------
De vraag is dus, of mijn rijbewijs omgewisseld kan worden...
Ik dacht dus dat de `inschrijving`in Turkije (verblijfsvergunning dus), er automatisch voor zorgt dat Turkije mijn hoofdverblijfplaats wordt...
Vraag 2 is, of de Belgische gemeente dat gaat controleren op het moment dat ik mijn rijbewijs daar wil omwisselen. Denken jullie dat ze mijn verblijfsvergunning controleren en het goedkeuren, of dat ze na kunnen kijken of ik ben uitgeschreven in mijn woonplaats in Nederland?
Danku! |
|
|
|
 |
Prawo
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: wo 21 okt 2009 10:40 Onderwerp: |
|
|
En, hoe is het afgelopen?
Volgens mij is je Turkse rijbewijs omgezet in een Belgisch.
Dat Belgische is vervolgens in Nederland geldig.
Klopt dat?
En heb je ook gelijktijdig een partner meegenomen uit Turkije, de zogenaamde België-route? |
|
|
|
 |
|