|
|
| Auteur |
Bericht |
lola12
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 20:49 Onderwerp: Verblijfsvergunning ingetrokken en ongedaan gemaakt |
|
|
Situatie:
Man heeft verblijfsvergunning gekregen in Nederland op basis van verblijfsvergunning in Duitsland. IN Duitsland komen ze erachter dat hij die verblijfsvergunning onrechtmatig heeft verkregen. Het wordt ingetrokken e vervolgens ongedaan gemaakt. Met als gevolg dat die in Nederland ook ingetrokken en ongedaan wordt gemaakt.
Moet hij nu bezwaar gaan maken in Duitsland of in Nederland? Welk recht geldt nu? |
|
|
|
|
 |
lola12
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 11:18 Onderwerp: |
|
|
| of is dit niet bestuursrecht? |
|
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 12:16 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is hier sprake van een tweetal besluiten. Een genomen door een Duits orgaan en een door een Nederlands orgaan. Ik denk dan ook dat hij in beide landen bezwaar moet maken.
Mijn kennis van vreemdelingenrecht is niet heel groot en van het Duitse recht weet ik al helemaal niets, maar volgens mij schort bezwaar het besluit tot intrekking op. Dat zou dus betekenen dat de verblijfsvergunning in Nederland daadwerkelijk ingetrokken is als er op het bezwaar is beslist, tenzij 'man' een bedreiging is voor de openbare orde.
En de standaard bezwarentermijn van 6 weken is in de vreemdelingenwet slechts 4 weken.
En wat bedoel je met ongedaan gemaakt?
Aanvulling is welkom.. en nodig.. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 12:20 Onderwerp: |
|
|
Als de Nederlandse verblijfsvergunning wordt ingetrokken omdat de Duitse verblijfsvergunning is ingetrokken, dan zal het maken van bezwaar in Nederland niet zoveel helpen nu dat niets kan veranderen aan de ingetrokken Duitse verblijfsvergunning. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 12:25 Onderwerp: |
|
|
| bona fides schreef: | | Als de Nederlandse verblijfsvergunning wordt ingetrokken omdat de Duitse verblijfsvergunning is ingetrokken, dan zal het maken van bezwaar in Nederland niet zoveel helpen nu dat niets kan veranderen aan de ingetrokken Duitse verblijfsvergunning. |
Klopt, maar als hij wil aantonen dat hij wellicht (alsnog) in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning in Nederland is het meer praktisch dat te doen tijdens de bezwaarfase, aangezien de verblijfsvergunning dan nog niet ingetrokken is.
Meer informatie over de situatie/casus zou handig zijn. |
|
|
|
|
 |
lola12
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 17:49 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor het antwoorden allemaal. Ik zal de situatie even toelichten, dat maakt het een stuk makkelijker.
Deze persoon in kwestie had gelogen tegen IND. In Nederland is zijn verblijfsvergunning al ingetrokken na scheiding. Maar na de scheiding kon hij in principe (omdat hij EU-rechten had opgebouwd) een andere verblijfsvergunning aanvragen (met ander doen, bijvoorbeeld werk).
Dus dat wordt nu voorkomen door zijn EU-rechten ook ongedaan te maken (wat ik bedoelde als verblijfsvergunning ongedaan te maken) omdat hij die Duitse verblijfsvergunning onrechtmatig had gekregen.
Normaal gesproken had hij nog 6 maanden de tijd om een verblijfsvergunning aan te vragen met wijziging verblijfsdoel (als hij die Nederlandse verblijfsvergunning rechtmatig had verkregen).Maar dat vervalt nu toch? |
|
|
|
|
 |
Prawo
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 102
|
Geplaatst: wo 21 okt 2009 10:45 Onderwerp: |
|
|
De termijn van zes maanden die je noemt is nu twee jaar.
Als echter de oorspronkelijke NL verblijfsvergunning met terugwerkende kracht tot aan de datum van afgifte is ingetrokken, dan was eer nooit een vergunning en komt die termijn van twee jaar ook niet aan de orde.
Het gaat hier zo ik lees echter niet om een verblijfsvergunning, maar om verblijf van rechtswege op basis van het vrije personenverkeer binnen de EU.
Daarvoor gelden andere regels en zouden er meer feiten bekend moeten zijn (zoals de duur van het huwelijk).
Omdat het bericht al zo oud is, is voor een meer inhoudelijke reactie een update gewenst.
Hoe is het bijv. in de praktijk voor betrokkene afgelopen? |
|
|
|
|
 |
|
|