|
Auteur |
Bericht |
rijswijker1963
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 17:07 Onderwerp: Broer is overleden in USA |
|
|
Hallo,
2 maanden terug is de broer (meer dan 5 jaar woonachtig in USA) van mijn moeder overleden. De enige erfgenamen zijn mijn moeder en haar broer, dus broer en zus van de overledenen. Nu is mijn vraag: Als mijn moeder niet genoemd wordt in een testament en zelf geen afstand heeft gedaan van een erfenis of zij recht heeft op een legitieme portie of iets dergelijks? Zo ja, hoe valt achter informatie te komen van de erfenis? Is dit zomaar op te vragen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 18:32 Onderwerp: |
|
|
Allereerst lijkt het me hier de vraag welk erfrecht hier van toepassing is. Amerikaans erfrecht (of beter het erfrecht van de staat waar hij woonachtig was), of Nederlands erfrecht. Ik heb hier zelf geen idee van.
Ik neem aan dat het Nederlandse erfrecht van toepassing is. Wie erfgenamen zijn bepaalt het testament, als er een testament is. Ik begrijp dat er een testament is, en dat je moeder daarin niet als erfgenaam is aangemerkt. Wel is je moeder legitimaris. Ze kan dus aanspraak maken op haar legitieme portie.
Hoe je praktisch te werk moet gaan weet ik niet. Is bekend welke notaris de erfenis afhandelt? Als je moeder contact heeft met haar broer (en hij wel erfgenaam is) zou het allemaal niet zo moeilijk moeten zijn lijkt me. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
rijswijker1963
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 21:29 Onderwerp: |
|
|
Betrokkene was tientallen jaren woonachtig in Californie. Er was inderdaad een testament. Wat (welk deel) is de zogenaamde legitieme portie? Er zijn slechts 2 familieleden (broer en zus) erfgenaam. Geen ouders meer en geen kinderen of echtgenote.
De broer werkt niet mee, aangezien hij bij een eerdere erfenis alles op alles heeft gezet om de plussen van haar vader vooral niet in beeld teb brengen derhalve met succes niet te delen. Wantrouwen heerst vooral. Wat is beter: eigen notaris aan het werk zetten en onderzoek laten doen of advocaat erop zetten? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 18 okt 2009 22:24 Onderwerp: |
|
|
Is het al duidelijk dat hier Nederlands recht van toepassing is?
De legitieme portie zou neerkomen op een kwart van de erfenis. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
lawyer
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 629
|
Geplaatst: ma 19 okt 2009 9:40 Onderwerp: |
|
|
Van belang is allereerst om te weten of deze broer de Amerikaanse nationaliteit had, of de Nederlandse. Als hij de Amerikaanse nationaliteit had, is het recht van de staat Californië van toepassing (gezien het feit dat hij daar woonde). Dit volgt uit art. 3 lid 1 van het Haags erfopvolgingsverdrag 1989 (dat nog niet in werking is getreden, maar waarnaar ook bijv. de Nederlandse wet conflictenrecht erfopvolging verwijst).
Had hij de Nederlandse nationaliteit, dan is Amerikaans recht echter waarschijnlijk ook van toepassing. Volgens het Haags Erfopvolgingsverdrag 1989 is van toepassing het recht van het land waar de overledene minimaal 5 jaren heeft verbleven zonder de nationaliteit van dat land te hebben (art. 3 lid 2). Dit tenzij er "nauwere banden" met Nederland waren. In dat laatste geval dient er sprake te zijn van "uitzonderlijke omstandigheden"; de nauwere banden zullen dus niet snel worden aangenomen.
Er kan evenwel bij testament een rechtskeuze voor het recht van een ander land worden gemaakt, mits de testateur ten tijde van de rechtskeuze de nationaliteit van dat land had of in dat andere land zijn gewone verblijfplaats had (art. 5 lid 1).
Behoudens rechtskeuze in het testament zal Californisch recht dus hoogstwaarschijnlijk van toepassing zijn op je vragen.
Zie ook dit stukje op de site van Postbus 51. |
|
|
|
 |
|