Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
jona32
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 54
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 17:17 Onderwerp: Bruikleenovereenkomst en verjaringstermijnen |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag over de bruikleenovereenkomst en de daarbij behorende verjaringstermijnen.
Als de eigenaar van het bruikleengoed dit weer terug wil van de bruiklener is daarop dan wat betreft de verjaring art. 3:306, art. 3:307 of een ander artikel van toepassing?
Mij lijkt art. 307 van toepassing, gezien de zinsnede "Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen".
Het gebruikleende moet immers teruggegeven worden. Toch wilde ik het even aan mijn forumvrienden voorleggen, want het kan altijd zijn dat ik er naast zit.
Alvast bedankt! _________________ Dies diem docet |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 11 okt 2009 22:02 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat art. 3:307 BW geldt voor de vordering tot nakoming van de uit de bruikleenovereenkomst voortvloeiende verbintenis tot teruggave van het geleende goed. Deze termijn gaat lopen op de dag volgende op de dag waarop teruggave kan worden gevorderd.
Maar de eigenaar die zijn zaak in bruikleen heeft gegeven blijft eigenaar en kan op basis van zijn eigendomsrecht ook na de verjaring van de vordering tot nakoming van de verbintenis tot teruggave zijn zaak revindiceren.
De verjaring van de revindicatie wordt geregeld door art. 3:306 jo. 314 lid 1 BW: de termijn van 20 jaar gaat lopen op de dag volgende op de dag waarop de onmiddellijke opheffing van een in strijd met dat eigendomsrecht bestaande toestand gevorderd kan worden. Zolang de eigenaar/bruikleengever niet protesteert tegen het voortduren van de bruikleen, is er van strijd met het eigendomsrecht geen sprake. Pas als de bruikleengever tevergeefs om teruggave vraagt, of als de bruikleennemer op een of andere manier te kennen geeft dat hij niet meer gaat teruggeven (art. 3:111 BW), begint de verjaring te lopen.
Verjaring van de vordering tot nakoming van de verbintenis tot teruggave lijkt me wel van belang voor de mogelijkheid om op grond van wanprestatie schadevergoeding te eisen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|