|
Auteur |
Bericht |
Cvitanich09
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 23:33 Onderwerp: Lening, erfenis, ruzie |
|
|
Casus :
Heer A is enige tijd terug overleden. Hij laat een erfenis na aan B,C,D en E. Heren B,C en D hebben geld geleend van Heer A, heer E niet. De erfenis is vooral het huis van heer A wat verkocht zal gaan worden en de inboedel. Heren B,C en D hadden na het overlijden met heer E afgesproken de lening aan hen te verrekenen met de opbrengst van de erfenis. Heer E wil hier nu echter van af zien en ontkent de afspraak. Hij wil 'zijn' deel van het geld nu, en niet wachten tot de verkoop van het huis en de inboedel. Heren B,C en D willen dit niet. Heer E dreigt nu met juridische stappen ..
Wie staat in zijn recht ? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 0:02 Onderwerp: |
|
|
Dus A wil nu die schulden van B, C en D afgelost zien.
Of A dat voor elkaar kan krijgen hangt ervan af of die leningen opeisbaar zijn, en of B, C en D die mondelinge overeenkomst kunnen bewijzen. Veel meer valt hier volgens mij niet over te zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 9:18 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Dus A wil nu die schulden van B, C en D afgelost zien.
|
A wil niet meer zo veel hoor of je moet doelen op de wil van A in het hiernamaals.  |
|
|
|
 |
Martha
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 412
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 14:42 Onderwerp: |
|
|
De lening die A heeft verstrekt is een vordering die in de nalatenschap valt en waar de erven dus aanspraak op maken (tenzij bij laatste wil daarvan is afgeweken). De erven zijn de erfgenamen gezamelijk.
Stel nu dat A slechts één erfgenaam had (B) en dat B bij leven geld van A had geleend, dan valt deze lening als een vordering in de nalatenschap. Echter, omdat de persoon van schuldeiser en schuldenaar zich dan in één en de zelfde persoon verenigen gaat de schuld in niets op. De vordering en schuld heffen elkander op.
In casu heeft E slechts voor één 4e deel aanspraak op het geleende geld.
Er zijn immers 4 erfgenamen (er vanuit gaande dat de nalatenschap evenredig onder de erven is verdeeld).
E maakt dus niet aanspraak op de hele lening!
Er is sprake van een gemeenschap (van erven), aldus is artikel 3:178 BW van toepassing.
Ik denk dat derhalve naar lid 1 van dit artikel moet worden gekeken, dat bepaalt dat ieder der deelgenoten ten alle tijde de verdeling kan vorderen van de gemeenschap. Echter pas ná verdeling kan E zijn deel krijgen.
Dus dan moet hij toch wachten op de verkoop.
De erfgenamen te samen (of de executeur testamentair) kunnen de schuldenaren aanspreken op het voldoen van hun schulden. Deze schulden zullen echter aan de boedel moeten worden voldaan en dus niet aan de individuele erven, pas als de schulden zijn voldaan aan de boedel kunnen deze onder de erfgenamen worden verdeeld.
Maar ik neem aan dat E niet de functie van executeur vervult?
Schijnt mij dat E gewoon moet wachten op de verkoop, nu pas dan verdeling en uitkeer van zijn deel mogelijk is. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 18:59 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | bona fides schreef: | Dus A wil nu die schulden van B, C en D afgelost zien. |
A wil niet meer zo veel hoor of je moet doelen op de wil van A in het hiernamaals.  |
Ik had inderdaad "E" moeten schrijven.
En ik denk dat Martha gelijk heeft dat eerst de erfenis moet zijn afgerond. Tot die tijd zijn het de erfgenamen gezamenlijk die (in de plaats van A) betaling kunnen vorderen. (Of gaat een geldvordering direct in delen naar de erfgenamen, dus zonder verdelingshandeling? Daar ging ik in eerste instantie vanuit, maar waarschijnlijk foutief.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|