|
Auteur |
Bericht |
bartje545
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:30 Onderwerp: The Pirate Bay Proxy |
|
|
Hallo,
zoals jullie misschien wel weten, kun je TPB niet meer bezoeken in nederland. Is het legaal om een proxy site naar thepiratebay.org te maken?
Een proxyserver is een server die zich bevindt tussen de computer van een gebruiker en de computer waarop de door de gebruiker gewenste informatie staat . Wil iemand op een computer waarop een proxyserver is ingesteld een andere computer bereiken, dan gebeurt dit niet rechtstreeks, maar via deze proxyserver. Het doel van deze tussenstap is dat je dus de TPB in nederland kunt bezoeken.
Alvast Bedankt!
Bart |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:45 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval verbieden de twee TPB-vonnissen je niet om zo'n proxyserver op te zetten. Een vonnis bindt slechts de partijen, en jij was geen partij (neem ik aan).
Aan de andere kant zal Brein ongetwijfeld betogen dat het faciliteren van toegang tot TPB illegaal is wegens strijd met het auteursrecht en/of de maatschappelijke zorgvuldigheid.
Het is mij op het moment niet geheel duidelijk hoe het kan dat TPB onbereikbaar is gemaakt. Nederlandse ISPs hebben met het vonnis niets te maken. Trouwens, thepiratebay.org doet het voor mij gewoon. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 22:06 Onderwerp: |
|
|
Als ik de jurisprudentie omtrent torrentsites goed heb gevolgd is het simpelweg linken naar auteursrechtelijk beschermde content niet strafbaar maar wel een onrechtmatige daad mits de rechter van oordeel is dat dit structureel gebeurd en de beheerders geen of te weinig maatregelen hebben genomen om dit te voorkomen.
TPB is onbereikbaar gemaakt doordat de internetfeed van TPB kennelijk via een Nederlandse ISP liep (Leaseweb) en dat die dat heeft stopgezet.
Het opzetten van een proxy is op zichzelf niet illegaal. Wel kan een rechter van oordeel zijn dat je een onrechtmatige daad pleegt indien je -alleen- thepiratebay.org door je proxy heen laat. Dan is jouw proxy immers bedoeld om de uitvoering van een ander gerechtelijk vonnis te bemoeilijken. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 7:52 Onderwerp: |
|
|
Kennelijk heeft TPB problemen (gehad) met het zoeken naar een provider die hen wil hosten. Men zat een korte tijd in Nederland bij een klant van Leaseweb, maar daar maakte Leaseweb bezwaar tegen omdat Leaseweb geen torrentsites wil blijkens hun algemene voorwaarden. Bij Tweakers lees ik echter dat Brein de klant gesommeerd heeft om doorgifte/hosting te staken, hoewel me niet duidelijk is op welke grond. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 17:11 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Kennelijk heeft TPB problemen (gehad) met het zoeken naar een provider die hen wil hosten. Men zat een korte tijd in Nederland bij een klant van Leaseweb, maar daar maakte Leaseweb bezwaar tegen omdat Leaseweb geen torrentsites wil blijkens hun algemene voorwaarden. Bij Tweakers lees ik echter dat Brein de klant gesommeerd heeft om doorgifte/hosting te staken, hoewel me niet duidelijk is op welke grond. |
Mja, dat laatste was wel echte onderzoeksjournalistiek zeg. Als bewijs even een screenshot van een traceroute.
Een traceroute is heel makkelijk te faken en bewijst niks. Jammer dat NFOrce zich zo makkelijk gewonnen geeft. |
|
|
|
 |
bartje545
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 16:12 Onderwerp: |
|
|
bedankt, maar het het is allemaal al niet meer nodig Je kunt thepiratebay gelukkig gewoon weer openen in nederland. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 20:54 Onderwerp: |
|
|
sabri schreef: | Mja, dat laatste was wel echte onderzoeksjournalistiek zeg. Als bewijs even een screenshot van een traceroute. |
Het lijkt mij dat als iemand bij jou komt met "volgens traceroute geef jij connectiviteit aan TPB", je dat even controleert met een eigen traceroute. En als dat niet klopt, hang je gelijk bij de pers aan de telefoon. "BREIN vervalst bewijs" scoort lekker genoeg, dat hebben we gezien.
Plus, bij ISPam zitten er genoeg die dat controleren als ze het lezen. Dus nee, ik twijfel er niet aan dat die traceroute klopte. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|