Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 9:50
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Beeindiging contract sportschool
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hoekse_edwin

Leeftijd: 48
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 20:35    Onderwerp: Beeindiging contract sportschool Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste heren op dit forum. Ik heb een vraag en eigenlijk wordt ik ook niet wijzer op Google...

Het volgende:
Vanwege gewijzigde werkzaamheden (commerciele sector) kom ik niet meer aan toe om te gaan trainen op de sportschool. Vorige maand (02/09/09) had ik daarom ook een emailtje gestuurd (heel formeel, echt een volwaardige brief) met de mededeling dat ik per ommegaande mijn abonnement op wilde zeggen omdat ik er simpel weg niet meer aan toe kom regelmatig de sportschool te bezoeken.

Op 15/10/2007 heb ik een overeenkomst voor 2 jaar afgesloten en deze loopt op 15/10/2009 af.

Ik had het mailtje verstuurd en 2 dagen later ontving ik een antwoord terug dat ik zulke zaken aan de balie van de sportschool moest regelen. Ik heb er eigenlijk niet op gereageerd, want ik vind dit eigenlijk onzinnig. Immers, volgens mijn weten is een mailtje net zo bindend als dat ik langs de sportschool ga met hetzelfde schrijven wat ik in de mail verstuur...

Toch maar weer een brief opgesteld en vanavond deze persoonlijk bij de balie afgeleverd en nu komt het... Ik werd even gewezen op de zogenaamde 'kleine letters'.

Daarin staat vermeld dat er bij opzegging nog wel 2 maanden opzegtermijn verschuldigd is.
Quote:
Bij het opzeggen van het lidmaatschap dient een opzegtermijn van twee kalendermaanden in acht te worden genomen. Het lidmaatschap kan uitsluitend worden opgezegd aan de receptie van HXXX

Ik vind dit uiteraard onterecht en wel om 2 redenen:

1. ik heb vorige maand al een officiele brief per email opgesteld dat ik het contract per ommegaande wil beeindigen
2. mijn contract loopt sowieso af op 15/10/2009 en nergens staat er vermeld dat mijn contract stilzwijgend na de contractperiode wordt verlengd...

Nu gaat het mij absoluut niet om die eventuele 100 Euro voor nog 2 maanden "abonnement", maar ik vind het wel onterecht!

Wat is jullie mening hierover, want ik kan jullie alles vertellen over inkopen en commercieel bezig zijn maar over recht heb ik weinig tot geen kaas gegeten!

Alvast vriendelijk bedankt! Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Maaarten

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 20:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er is een grote contractsvrijheid, daar heb je mee ingestemd.
Toch is de vraag, waar staan deze voorwaarden?
Als je ze op internet kunt raadplegen gelden ze in principe. Ze moeten dus toegankelijk genoeg zijn voor jou, en uiteraard mogen ze niet vernietigbaar zijn.

Dit kan denk ik toch helaas wel.
Wel irritant altijd dat je vaak dit of dat formulier moet invullen, en dat een brief niet afdoende is enzo.
hoekse_edwin

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jouw reactie!

De 'voorwaarden' stonden op de achterzijde van mijn inschrijvingspapieren. Deze papieren gingen natuurlijk gelijk de kast in en nooit meer naar gekeken...

Mbt de algemene voorwaarden, op hun website staat er niets vermeld... Ik wil niet de link hier op het forum zetten, aangezien ik niet iemand ben die met modder wil gaan smijten.

Ik wil gewoon graag weten hoe sterk je staat als consument en hoe bindend een email is. Nogmaals met 1 maand opzegtermijn ben ik ook tevreden, omdat ik vorige maand mijn abonnement officieel heb opgezegd, natuurlijk niet direct aan de receptie zoals vermeld op mijn inschrijvingspapieren maar middels een email...

Alvast bedankt!
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 20:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dus zonder opzegging zou je contract zijn geëindigd op 15 oktober 2009? Dan eindigt het contract nu nog steeds op 15 oktober 2009.

Ik kan me voorstellen dat de baliemedewerker dit niet in de gaten had, of misschien niet goed weet hoe dit precies werkt. Verder zou ik nog even goed kijken of er inderdaad nergens iets staat over automatische verlenging.

Verplicht opzeggen bij de balie is nogal flauw en ik kan me goed voorstellen dat deze voorwaarde onredelijk bezwarend is. Maar voor jouw situatie lijkt het niet uit te maken.

Leeftijd: 41
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 21:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

klopt ja, wel onredelijk bezwarend. Maarja, om daar echt mee aan de gang te gaan.....
Dan blijft het toch flauw. Ze snappen toch uit je mail dat je op wilt zeggen.
En een mailtje is ook gewoon schriftelijk, dus moet kunnen.(telefonisch zelfs nog)
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 okt 2009 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maaarten schreef:
klopt ja, wel onredelijk bezwarend. Maarja, om daar echt mee aan de gang te gaan.....
Dan blijft het toch flauw. Ze snappen toch uit je mail dat je op wilt zeggen.
En een mailtje is ook gewoon schriftelijk, dus moet kunnen.(telefonisch zelfs nog)

Met die onbezwarendheid aan de gang gaan is niet zo moeilijk: schriftelijk mededelen dat je de nietigheid van die voorwaarde inroept.

Maar belangrijker lijkt mij dat dit nergens voor nodig lijkt te zijn. Het contract loopt af per 15 oktober 2009. Gelet op de opzegtermijn van 2 maanden en het feit dat 2 september 2009 minder dan 2 maanden vóór 15 oktober 2009 ligt, levert ook een geldige opzegging per 2 september 2009 geen winst op. Gewoon betalen t/m 15 oktober 2009 en daarna niet meer.

Leeftijd: 50
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: di 13 okt 2009 9:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Verplicht opzeggen bij de balie is nogal flauw en ik kan me goed voorstellen dat deze voorwaarde onredelijk bezwarend is.

Ik kreeg laatst per mail het geval waarin iemand niet alleen bij de balie op moest zeggen, maar ook nog eens op het opzegformulier de handtekening van de manager moest krijgen voordat "het rechtsgeldig" zou zijn. Drie keer raden wie er vier weken in China op rondreis was.
bollletje

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: di 13 okt 2009 17:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu zou ik hoekse_edwin toch nog willen vragen (net zoals bona fides) wat de alg. voorwaarden (aan de achterkant van het in de kast gemikte papier) vertellen over (autom.) verlenging.

Ik waardeer je integriteit. Je hoeft niet met modder te smijten om de betreffende passages even over te typen, evt. met anonimisering van de Sportschool.
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 13 okt 2009 19:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Drie keer raden wie er vier weken in China op rondreis was.
Mr. Green
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2009 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hoekse_edwin schreef:
Nu gaat het mij absoluut niet om die eventuele 100 Euro voor nog 2 maanden "abonnement", maar ik vind het wel onterecht!

Dan wordt je contract verlengt met opnieuw een jaar. Of eigenlijk twee jaar, maar je hoeft daar maar een jaar van uit te zitten. Waarschijnlijk staat er in de AV iets over stilzwijgend verlengen.

bona fides schreef:
Met die onbezwarendheid aan de gang gaan is niet zo moeilijk: schriftelijk mededelen dat je de nietigheid van die voorwaarde inroept.

Dat moet zijn "dat je voorwaarde vernietigd". Nietig verklaren doet de rechter ambtshalve.

BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2009 14:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nietigheid inroepen = vernietigen.

(en anders "dat je de voorwaarde vernietigt")

Alfatrion

Leeftijd: 46

BerichtGeplaatst: vr 23 okt 2009 23:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Nietigheid en vernietigbaarheid zijn verwante noties in het recht. Bij nietigheid gaat het erom dat een rechtshandeling het beoogde rechtsgevolg niet heeft, en anders dan bij vernietigbaarheid, dit rechtsgevolg wordt geacht te bestaan, zolang de vernietiging ervan niet wordt aangevraagd. Nietigheid treedt in 'van rechtswege', dat wil zeggen automatisch.

Vernietigbaarheid is een soortgelijke situatie, maar daarbij hangt het van een van de partijen af of vernietiging wordt ingeroepen. (...)

Nietigheid treedt van rechtswege in en kan door beide partijen bij de overeenkomst en door derden buiten partijen om ingeroepen worden.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Nietigheid

Op z'n minst werkt het erg verwarrend.

BerichtGeplaatst: za 24 okt 2009 0:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoeken.rechtspraak.nl laat zien dat zowel "vernietiging ingeroepen" als "nietigheid ingeroepen" wordt gebruikt om aan te geven dat een vernietigbare rechtshandeling is vernietigd. De tweede variant lijkt me de meer gebruikelijke, al is dat wat moeilijk te controleren.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 24 okt 2009 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is toch gewoon: "Ik vernietig (dit beding)"? Vgl. bijvoorbeeld in deze casus 3:40 lid 2 en 3:49 BW
bona fides

BerichtGeplaatst: za 24 okt 2009 15:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
Het is toch gewoon: "Ik vernietig (dit beding)"?

Kan ook, maar klinkt wat minder gesofistikeerd dan "Hierbij roep ik de nietigheid in van (dit beding)" Very Happy
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds