|
Auteur |
Bericht |
Jasmee
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 14:29 Onderwerp: Verzetsdagvaarding door dezelfde rechter. |
|
|
Mijn vraag is eigenlijk simpel:
Moet een rechtzaak via een verzetsdagvaarding door de dezelfde rechter behandeld worden als diegene die het verstekvonnis ook heeft uitgesproken?
Mag dit plotseling een andere rechter zijn? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 14:53 Onderwerp: |
|
|
Art. 257e, tweede lid, Sv:
"Het verzet wordt gedaan bij het parket dat in de strafbeschikking vermeld wordt. Wordt het verzet gedaan bij een ander parket, dan wordt het doorgeleid naar een officier van justitie die het verzet bij een bevoegde rechter aanhangig kan maken."
Volgens mij behoeft verzet niet door dezelfde rechter behandeld te worden gezien het bovenstaande. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
Jasmee
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:05 Onderwerp: |
|
|
Het verzet is ingediend bij dezelfde rechtbank, sector en plaats. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:14 Onderwerp: |
|
|
Dat maakt niet uit. Er staat niets over het wel of niet bij dezelfde rechter mogen behandelen in.
Dus het antwoord op je eerste vraag luidt:
Nee het moet niet, maar kan wel. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:34 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me hier te gaan om een civiele zaak, dus het wetboek van strafvordering (Sv) is niet van toepassing. Het gaat om een verzetsdagvaarding in de zin van art. 143 Rv.
Art. 147 Rv bepaalt dat door het verzet de instantie wordt heropend en verwijst voor het verdere verloop van het geding naar art. 125-135 Rv. Die artikelen hebben het over "de rechter", maar daar wordt m.i. niet een specifieke persoon mee bedoeld, maar het orgaan "de rechter".
Er is bij mijn weten geen regel die zegt dat de zaak verder moet worden behandeld door de rechter (de persoon) die het verstekvonnis heeft uitgesproken. Dat zou ook problematisch zijn, want ook rechters kunnen langdurig ziek worden of doodgaan, en dergelijke. In zo'n geval zou er een probleem ontstaan dat niet kan worden opgelost (tenzij je het standpunt zou innemen dat de vervangende rechter dan ook maar het verstekvonnis opnieuw moet uitspreken, maar dat zou kolder zijn). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
|
Geplaatst: di 06 okt 2009 15:43 Onderwerp: |
|
|
 _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
|