|
Auteur |
Bericht |
erikdej
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 15:36 Onderwerp: Termijn "ophouden voor verhoor" |
|
|
De termijn voor het ophouden voor verhoor (of ophouden voor onderzoek, zoals in mijn boek) is 6 uur, deze mag éénmaal met 6 uur verlengt worden indien. blabla.. Dat is allemaal duidelijk. Echter heb ik één vraag:
Vanaf wanneer gaan de 6 uren lopen?
1. Vanaf de aankomst op de plaats van het verhoor? (volgens mijn boek)
of
2. Vanaf het moment dat de verdachte is voorgeleid bij de (H)OVJ? (volgens: LJN: AP1213, Hoge Raad , 02713/03)
of
3. Maakt dit in de praktijk zo weinig uit, bijvoorbeeld omdat er op ieder bureau (plaats van verhoor dus) vrijwel altijd direct een (H)OVJ beschikbaar is.
Artikel 61 Sv is hier niet duidelijk in.
Het lijkt mij toch dat, indien er niet direct een HOVJ beschikbaar is, dit in de praktijk toch echt wel een tijdje kan duren, en de vrijheidsbeneming dus aanzienlijk langer kan duren in het eerste geval.
Bedankt! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 16:28 Onderwerp: |
|
|
Optie 2 in combinatie met 3.
Uit art. 53 lid 2 en lid 3 Sv. volgt dat de verdachte zo spoedig mogelijk ("ten spoedigste") na de aanhouding aan een (hulp)OvJ moet worden voorgeleid. Die zal allereesrt toetsen of de verdachte terecht is aangehouden.
Wanneer er reden om hem nog even vast te houden en hem op zijn betrokkenheid bij een strafbaar feit te verhoren beveelt de OvJ of hulpOvJ dat de verdachte wordt opgehouden voor verhoor. De termijn begint dus dan te lopen. Het ophouden mag in principe niet langer dan zes uren duren, de tijd tussen middernacht en 9.00 uur ’s ochtends niet meegerekend (art. 61 lid 1 jo. lid 4 Sv). In die nachtelijke uren mag hij overigens wel aan onderzoek worden onderworpen; er is geen plicht om de verdachte te laten slapen.
Welk beok gebruik je? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
erikdej
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 17:08 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Optie 2 in combinatie met 3.
...
Welk beok gebruik je? |
Eigenlijk is het ook heel erg logisch: de termijn van ophouden voor verhoor kan moeilijk gaan lopen als het bevel tot ophouden voor verhoor nog niet is gegeven.
Echter ben ik niet de enige voor wie het onduidelijk is volgens mij. Hier heb ik er meer over gevonden:
http://books.google.nl/books?id=XizBjmz8jGIC&printsec=frontcover#v=onepage&q=&f=false
Ik gebruik het boek: Grondtrekken van het Nederlands Strafrecht, en, Capita Strafrecht. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 01 nov 2009 17:56 Onderwerp: |
|
|
De nieuwe druk van Capita? Want daar staat het in zoals ik het je heb beschreven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 02 nov 2009 1:33 Onderwerp: |
|
|
De link die je geeft is er toch ook duidelijk over?
Quote: | De termijn voor het ophouden voor onderzoek begint te lopen op het moment waarop de (hulp)OvJ beveelt dat de verdachte wordt opgehouden voor onderzoek als bedoeld in art. 61, 1e lid, Sv (en dus niet meer vanaf de aankomst op de plaats verhoor/onderzoek) en de tijd die verstrijkt gedurende de overbrenging van de verdachte naar de plaats van het onderzoek, wordt niet meegeteld bij de berekening van genoemde termijn van zes uren. |
Met verwijzing naar LJN AP1213.
De overbrenging naar de plaats van het onderzoek (niet: verhoor) die hier wordt bedoeld gebeurt natuurlijk tussen het geven van het bevel en het begin van het onderzoek. Tijdens dat overbrengen tikt de klok niet door. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|