|
Auteur |
Bericht |
harald1966
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 12:16 Onderwerp: Contract in Duitsland en werken in Nederland |
|
|
Hallo,
Een Projectmanager werkt voor een Duitse werkgever (intern Duits contract onbepaalde duur) bij een inlener in Nederland. Bij de inlener is hij reeds 5 jaar aan het werk als inhouse en projectmanager. Dus zijn werkplek is in Nederland
Voor deze tijd werkte deze persoon ook al 4 jaar in Nederland via zijn Duitse werkgever. Hij heeft tussen door ook een Nederlands contract gehad van dezelfde werkgever. Werkgever heeft namelijk ook een BV in Nederland.
Mijn vragen zijn:
Valt de werknemer en werkgever onder Nederlands recht (sociaal en belastingrecht, ontslag enz.)? Moet de werkgever de Sociale en Belastingtechnische afgiften niet in Nederland afdragen? Heeft werknemer later recht op Nederlandse AOW?
Zijn er soortgelijke gevallen bekend?
Alvast bedankt voor de hulp.
Harald |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
|
|
|
 |
Maaarten
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 35
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 20:40 Onderwerp: |
|
|
zoals de link al zegt, zo uit mijn hoofd is de plek waar je gewoonlijk werkt relevant.
De Nederlandse overheid heeft nooit gewild dat je een rechtspersoon kunt opzetten in de UK, een Ltd. en dan de werknemers in Nederland laten werken naar Engels recht.
Het is ook van belang zijn waar deze werknemer woont. Mbt vooral de sociale wetgeving, is er een zgn scope rule. Die houdt in dat altijd nederlands recht van toepassing is ondanks dat het contract naar engels recht is bijvoorbeeld, behoudens....
Let op: dit alles doe ik even uit mijn blote hoofd, dus correct me if i'm wrong.(stof van een jaar geleden, en heb de boeken niet bij de hand) |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 23:21 Onderwerp: |
|
|
Aiaiai, heb de aantekeningen van IPR volgens mij weggegooid, dus wie de naam van het relevante arrest te binnen schiet moet het even roepen, maar het betreft een werknemer die een Texaans arbeidscontract heeft en dan hier in Nederland werkt. Mij staat bij dat je in principe naar het buitenlands recht moet kijken, maar dat dit niet negatiever uit mag vallen dan het Nederlands minimum. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|