|
Auteur |
Bericht |
Riley
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 08 okt 2009 22:10 Onderwerp: Verhoging contributie bij geen afgifte machting |
|
|
Beste,
Geen idee of ik hier goed zit of rare vraag stel. Via Google kan ik niks over dit onderwerp vinden.
Vraag is: kan een vereniging een machting (ter betaling van contributie) afdwingen van een lid; derhalve bij weigering door het lid de contributie verhogen?
Mvg Riley |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 7:33 Onderwerp: |
|
|
Het verhogen met administratieve kosten is recentelijk door de rechter als onredelijk bezwarend genoemd. De vereniging dwingt dan de klant om voor automatische incasso te kiezen als hij geen extra kosten wil maken en dat mag niet, ook niet als het in de algemene voorwaarden staat.
Zie recente uitspraak: http://jure.nl/bj4855 |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 8:02 Onderwerp: |
|
|
De vereniging mag echter wel het lidmaatschapsgeld verhogen met 2,50 en vervolgens een korting van 2,50 geven aan leden die met automatische incasso betalen. (Hoewel ze wel een ALV nodig heeft denk ik voor de verhoging.) _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 8:25 Onderwerp: |
|
|
Een korting mag uiteraard altijd gegeven worden voor degenen die al een korting krijgen wegens het betalen via een automatische incasso.
Anderzijds lijkt het me zinloos om eerst te verhogen en dan een korting te geven gelijk aan de verhoging, die truc wordt ook doorzien. |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 13:50 Onderwerp: |
|
|
Het geven van een korting is een verkapte vorm van een verhoging. Dit is niet in strijd met de regels rondom de algemene voorwaarden, maar kan wel in strijd zijn met de redelijkheid en billijkheid ex 6:2 jo 6:248 BW. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
WimWest
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 15:37 Onderwerp: |
|
|
Dat is niet de vraag van TS en ik ken daarover ook geen jurisprudentie. Wel met betrekking tot de verhoging, vandaar mijn antwoord. |
|
|
|
 |
Riley
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 09 okt 2009 19:06 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor de duidelijke antwoorden.
Tijd voor aktie dus
Gr. R |
|
|
|
 |
|