|
Auteur |
Bericht |
nine
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 8:48 Onderwerp: kinderalimentatie en extra kosten |
|
|
Hallo,
Mijn vraag is of ik buiten de kleine alimentatie de kosten van orthodontist en chirurgie voor mijn dochter op vader kan verhalen. Als ik kijk wat hij betaald aan de onderhoudt van zijn dochter en wat alle totale kosten zijn voor mij loopt dit erg hoog op. Ondanks de kinderbijslag de alimentatie en het deel wat ik zou moeten bijleggen kom ik er totaal niet aan toe. Verschillende malen hem gesmeekt om mee te betalen voor de gezondheid van zijn dochter krijg ik als antwoord "je hebt al jaren de alimentatie ontvangen daar had je ook van kunnen sparen"
Het is vaak gemakkelijk voor een man om dit te zeggen maar als je bekijkt wat een kind ( waar hij destijds ook voor gekozen heeft) kost is het voor iemand met een kleine wao uitkering erg moeilijk het kind alles te kunnen bieden wat ze nodig heeft. Moet ik dan nee zeggen en haar in de toekomst met gebitsproblemen laten lopen>
Kan ik via een advocaat aanvragen dat vaders mee moet dragen in de kosten van haar beugel en bijbehoren?
jeanine |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 9:04 Onderwerp: |
|
|
Ik ken iemand die kinderalimentatie moet betalen. Bij het vastleggen van de alimentatie is hem door de advocaat duidelijk gezegd dat dit het ook is. De moeder moet sparen voor de toekomst (schoolboeken e.d.) en voor alle kosten opdraaien. De vader hoeft bovenop het vastgelegde bedrag, volgens zijn advocaat, geen extra bijdragen meer te leveren. Daar is rekening mee gehouden bij de berekening. Ieder kind heeft tegenwoordig een beugel dus ook daar is rekening mee gehouden. Anderzijds betaalt de vader ook door tijdens de periode dat het kind bij hem is en betaalt hij voor dingen die het kind bij de vader nodig heeft. Bijvoorbeeld een fiets of een computer en de inrichting van de kinderkamer, de vakanties en uitjes.....
Als je denkt dat je ex meer is gaan verdienen in de loop van de tijd kun je wel een herziening aanvragen. Op internet kun je tests doen om een indicatie te krijgen van hij moet betalen. Contact opnemen met een advocaat (een telefoontje kost niets) kan altijd. Omdat je weinig inkomen hebt, kun je vast ook wel een tegemoetkoming krijgen in de advocaatkosten. Daar kan de advocaat je ook over vertellen.
Laatst aangepast door ouwe sloeber op do 24 sep 2009 17:19, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bloemeke
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 17:02 Onderwerp: |
|
|
Is het niet zo dat kinderen tot achttien jaar de kosten voor een (medisch noodzakelijke) beugel vergoedt krijgen van de zorgverzekeraar. |
|
|
|
 |
Sokratez
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: za 03 okt 2009 16:53 Onderwerp: |
|
|
ouwe sloeber schreef: |
Als je denkt dat je ex meer is gaan verdienen in de loop van de tijd kun je wel een herziening aanvragen. |
Hoe zit het als hierover onderling afspraken zijn gemaakt, zonder tussenkomst van de rechter?
Praktijksituatie:
Man en vrouw hebben onderling afspraken gemaakt over de hoogte van de kinderalimentatie die de man aan de vrouw betaalt.
Enkele jaren later maakt man promotie en wil vrouw meer geld.
Uit de discussie, waarbij gestrooid met TREMA-normen en andere praktijkvoorbeelden, blijkt dat man hoogstwaarschijnlijk jarenlang meer heeft betaald dan verplicht.
Overleg en discussie leidt tot niks en vrouw stapt naar de rechter om op basis van het nieuwe inkomen van de man een bedrag vast te stellen.
In hoeverre kan de man zich beroepen op de meer dan verplicht betaalde alimentatie uit het verleden? _________________ Ik was altijd al het type om te vechten
Niet met jou, maar voor mijn principes en rechten |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 14:06 Onderwerp: |
|
|
Die alimentatie die in het verleden is betaald is conform die gemaakte afspraken? Dan maakt het toch niks uit of hij in vergelijking met de normen 'te veel' heeft betaald? Je bent vrij om samen een bedrag af te spreken dat hoger (of lager) ligt dan wat er uit een draagkrachtberekening zou komen. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
ouwe sloeber
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 05 okt 2009 16:38 Onderwerp: |
|
|
De vraag in deze case is of je meer moet gaan betalen, ondanks dat je afspraken hebt gemaakt.
De aangevoerde reden door de tegenpartij is dat de betaler meer is gaan verdienen en dus ook best meer kan missen.
Heeft de ontvanger een punt? ondanks gemaakte afspraken...Dat is de vraag. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: wo 07 okt 2009 10:35 Onderwerp: |
|
|
Dat kunnen we vanaf hier niet zeggen natuurlijk, dan zal er een draagkrachtberekening moeten worden gemaakt en als daaruit blijkt dat de alimentatieplichtige meer kan afdragen dan hij nu (volgens de afspraken) doet en er is geen niet-wijzigingsbeding overeengekomen dan kán er grond zijn om een procedure voor wijziging (verhoging) alimentatie te starten. Mits uit de behoefteberekening van de alimentatiegerechtigde blijkt dat daaraan behoefte bestaat. Etc. De uitkomst hangt af van alle omstandigheden v/h geval en een algemene regel is eigenlijk niet te geven. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|