|
Auteur |
Bericht |
larock
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 20:09 Onderwerp: Rechten werkgever bij ziekte van werknemer? |
|
|
Welke rechten heeft de werkgever jegens de werknemer als deze zich ziek meld?
Ik ben erover uit dat de werkgever zijn werknemer een huisbezoek kan geven (niet om te controleren, maar gewoon op basis van menselijkheid).
Ook ben ik er over uit dat de werknemer zich niet hoeft uit te laten over de aard van zijn ziekte, enkel over de duur. Echter, waar in de wet is dit opgenomen?? Conform welke artikel mag de werknemer weigeren informatie te verstrekken omtrent de aard van zijn ziekte?? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 21:11 Onderwerp: |
|
|
Waar (in welke wet) ben je gaan zoeken? _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 21:56 Onderwerp: Re: Rechten werkgever bij ziekte van werknemer? |
|
|
larock schreef: | Ik ben erover uit dat de werkgever zijn werknemer een huisbezoek kan geven (niet om te controleren, maar gewoon op basis van menselijkheid). |
"Menselijkheid jegens een werknemer" mij geen juridische grond voor een inbreuk op de privacy van die werknemer. In de praktijk betwijfel ik of een werknemer wel blij wordt van een huisbezoek onder het mom van menselijkheid, terwijl beide partijen toch heel goed weten dat het gaat om een controle. Als je een juridisch betoog wilt schrijven, laat de term "menselijkheid" er dan buiten. (Dit geldt in het algemeen. Niet omdat rechten onmenselijk is, maar omdat met dit soort aspecten al rekening is gehouden door de wetgever, desnoods via open normen als goed werkgeverschap. Een strafrechter zal een verdachte bijvoorbeeld nooit een straf besparen op grond van "menselijkheid", maar dit op een juridische grond baseren, bijv. overmacht.)
Ik vermoed dat controleren door middel van een huisbezoek volgens een op grond van art. 7:629 lid 6 BW opgestelde regeling wel is toegestaan, maar het lijkt erop dat deze controle niet door de werkgever zelf mag worden uitgevoerd (link). Dit zal in de regel dus door de arbodienst moeten gebeuren.
De schrijver van dit proefschrift is van mening dat een deugdelijke controlebevoegdheid van de werkgever ontbreekt.
Quote: | Ook ben ik er over uit dat de werknemer zich niet hoeft uit te laten over de aard van zijn ziekte, enkel over de duur. Echter, waar in de wet is dit opgenomen?? Conform welke artikel mag de werknemer weigeren informatie te verstrekken omtrent de aard van zijn ziekte?? |
Het lijkt erop dat een duidelijk artikel niet bestaat. Zoals ik het begrijp wordt dit afgeleid uit art. 7:629 lid 6 BW. De werkgever mag "redelijke" voorschriften stellen. Uit de MvT blijkt dat met "redelijk" is beoogd de werknemer te beschermen tegen onnodige en onaanvaardbare inbreuken op zijn privacy. En dat betekent kennelijk dat de werkgever wel recht heeft om te weten dát een werknemer ziek is, maar geen recht om te weten wat hem mankeert. Zie dit artikel, dat ook ingaat op wat de schrijver van eerdergenoemd proefschrift hierover vindt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
larock
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 29 sep 2009 22:53 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt BF !. Ik heb alleen nog wel een vraagje.
Wat is de juridische basis om loon over periode van ziekte niet uit te betalen? Er schijnen twee opties te zijn (uit boek 7 BW). Ik begrijp niet goed waarop gedoeld wordt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 0:11 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je moet denken aan art. 7:629 lid 6 BW en art. 7:627 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|