|
Auteur |
Bericht |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 0:40 Onderwerp: Doorbetaling van loon of ziektewet? |
|
|
Voor een opdracht moet ik de volgende vraag beantwoorden:
Pia de Jong heeft een halfjaarcontract bij de Firma Schippers. Het contract loopt van 1 september 2006 tot 1 februari 2007. Op 1 december 2006 wordt zij ziek. Zij blijft ziek tot 30 november 2007. Heeft Pia recht op een uitkering krachtens de ZW en zo ja sedert wanneer?
In mijn boek kon ik het antwoord niet vinden, dus ik zoeken via internet. Vind ik daar twee verschillende antwoorden:
SZW: Hebt u een tijdelijk contract en wordt u ziek, dan betaalt uw werkgever voor maximaal twee jaar minstens 70 procent uw loon door. Tijdens de periode van loondoorbetaling kan uw tijdelijke contract aflopen. In dat geval neemt het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) de loondoorbetaling over vanaf de datum dat uw contract afloopt tot de termijn van twee jaar is bereikt. Het UWV is dan ook verantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding en re-integratie.
Jur. Loket: Werkt u op een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd ('tijdelijk contract')? Dan heeft u recht op loondoorbetaling volgens de wet, cao of uw arbeidsovereenkomst tot het einde van de afgesproken contractduur. Bent u dan nog ziek, dan kunt u een uitkering op grond van de Ziektewet (ziekengeld) aanvragen bij het UWV. Het UWV neemt ook de begeleiding van uw reïntegratieproces over.
De vraag is dus wie er gelijk heeft? Het Jur. Loket zegt dus dat wanneer het tijdelijke contract afloopt je recht hebt op ziekengeld (ZW) maar SZW zegt dat het UWV de loondoorbetaling over neemt.
Nu kan ik eigenlijk al uit de vraagstelling van de opdracht al afleiden dat je recht hebt op een uitkering op basis van ZW na afloop van het tijdelijke contract als je nog ziek bent, maar als dat zo is, is het wel raar dat SZW het anders vermeld. Of zie ik het nu verkeerd? Ik heb in ieder geval niets kunnen vinden in de wet die daar iets over zegt. Graag jullie mening.
Groetjes. |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 13:22 Onderwerp: |
|
|
Na afloop contract of bijv. arbeidsongeschikt uit dienst door ontbinding neemt UWV de betaling over op basis van 70% van het maximale dagloon. Na twee jaar totale periode vanaf eerste ziekmelding komt men in aanmerking voor de WIA en loopt het recht op ZW automatisch ten einde. Wordt de persoon tussentijds arbeidsgeschikt dan ontvangt deze WW. |
|
|
|
 |
Rambot2040
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 13 sep 2009 15:12 Onderwerp: |
|
|
WimWest schreef: | Na afloop contract of bijv. arbeidsongeschikt uit dienst door ontbinding neemt UWV de betaling over op basis van 70% van het maximale dagloon. Na twee jaar totale periode vanaf eerste ziekmelding komt men in aanmerking voor de WIA en loopt het recht op ZW automatisch ten einde. Wordt de persoon tussentijds arbeidsgeschikt dan ontvangt deze WW. |
Dus het UWV neemt het dus wel over, maar is dat dan op basis van de ZW of nemen ze de doorbetalingsverplichting over van de werkgever? |
|
|
|
 |
memolen
Leeftijd: 72 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 okt 2009 15:24 Onderwerp: Loondoorbetaling of ziekengeld? |
|
|
Die opdracht heb je misschien al ingeleverd, maar toch nog even een reactie.
Ik vond de volgende tekst op de site van SZW: “Werknemers met een tijdelijk contract moeten bij ziekte maximaal twee jaar minstens zeventig procent van het loon doorbetaald krijgen. Als het tijdelijke contract tijdens de periode van loondoorbetaling afloopt, dan zal UWV de werknemer ziekengeld betalen. Dit ziekengeld wordt betaald vanaf de derde dag na de datum waarop het contract afloopt tot de termijn van twee jaar is bereikt.”
Hier is dus duidelijk sprake van ziekengeld. Het ziekengeld bedraagt 70% van het dagloon van de verzekerde (art. 29 lid 7 ZW) , maar niet meer dan 70% van het zogenoemde ‘max dagloon’, dat op dit moment € 183,15 bruto per dag is.
Pia krijgt dus eerst het loon doorbetaald (minimaal 70%, maar het kan meer zijn) door de werkgever en wel van 1 december 2006 tot en met 31 januari 2007. Het ziekengeld van het UWV gaat dan in na twee wachtdagen, dus per 3 februari 2007. De wachtdagen vind je in art. 29 lid 2 sub c ZW. Overigens valt 3 februari 2007 op een zaterdag, en dan wordt het ziekengeld pas uitgekeerd vanaf maandag 5 februari 2007 (art. 29 lid 2 ZW). |
|
|
|
 |
|