Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 22 jul 2025 20:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Hoger Beroep ondanks appelverbod
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
elmajimbe

Leeftijd: 62
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: do 27 aug 2009 16:35    Onderwerp: Hoger Beroep ondanks appelverbod Reageer met quote Naar onder Naar boven

In de zaak waarin ik persoonlijk ben betrokken, en waarvan de trouwe bezoekers al kennis hebben genomen, heeft de (voormalig) werkgever beroep aangetekend tegen de ontbindindingsbeschikking van de Eerste Rechter.
Ook in het van toepassing zijnde Antilliaanse recht, is generlei voorziening tegen een beschikking op grond van art 1615w BWNA toegelaten. Laten we ons echter mbt het volgende probleem beperken tot de Nederlandse wet en jurisprudentie.

Het bedoelde appelverbod kan vlgs de HR worden doorbroken op grond van 3 (limitatief genoemde) uitzonderingen. Voor de ontvankelijkheid van het appelverzoek hoeft de verzoeker slechts 1 van die uitzonderingen te stellen, waarna het appelcollege de stelling op zijn gegrondheid zal toetsen.

In dit appel heeft de werkgever geen van de uitzonderingen gesteld, noch blijkt anderszins uit het appelschrift dat 1 van die uitzonderingen zich voordoet.
In mijn verweerschrift zal ik primair dan ook het Hof vragen het appel niet-ontvankelijkheid te verklaren.
Mijn vraag is:
Kan de appellant bij wijze van repliek op mijn verweerschrift haar gronden voor het appel zodanig wijzigen dat alsnog aan de eisen voor het doorbreken van het appelverbod zal worden voldaan?
Of dient het Hof uit te gaan van de stellingen zoals die in het appelschrift zijn verwoord, en (mits mijn argumenten steekhouden) op korte termijn tot niet-ontvankelijkheid dient te besluiten?

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 15:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niemand?

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vermoed dat de ontvankelijkheid van een hoger beroep na afloop van de beroepstermijn niet meer kan worden gered.

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 17:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides, ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat nu inmiddels de beroepstermijn is verlopen, de appellant niet opnieuw een beroep kan instellen met verbetering of wijziging van gronden?

Maar biedt het procesrecht appellant de mogelijkheid om bij wijze van repliek op het verweerschrift, haar standpunten te 'verduidelijken' en daarbij (naar mijn mening) de grondslag van haar beroep te verlaten?

Stel: Partij X gaat in beroep op grond van argument A. In zijn verweer zegt partij Y, dat A geen argument is voor doorbreking van het appelverbod, omdat dat gelimiteerd is tot argument B.
Kan X nu in zijn repliek (bijv.) zeggen dat het Hof argument A zou moeten lezen als B? Of kan X pas in repliek stellen dat naast A er ook sprake is van argument B?
Zal het Hof dan moeten toetsen of die bewering van X juist is, of kan het Hof volstaan met de beoordeling dat het argument in het beroepschrift (A) niet overeenkomt met B, en dus appellant niet ontvankelijk is in haar beroep?

BerichtGeplaatst: ma 31 aug 2009 19:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

elmajimbe schreef:
Bona fides, ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat nu inmiddels de beroepstermijn is verlopen, de appellant niet opnieuw een beroep kan instellen met verbetering of wijziging van gronden?

Ik bedoel dat naar mijn verwachting een gebrek in de ontvankelijkheid buiten de beroepstermijn niet meer kan worden geheeld. Zeker weten doe ik dit niet. (In het bestuursrecht kunnen sommige verzuimen natuurlijk juist wel buiten de beroepstermijn worden hersteld, maar daar is dan ook een wettelijke regeling voor.)

Quote:
Stel: Partij X gaat in beroep op grond van argument A. In zijn verweer zegt partij Y, dat A geen argument is voor doorbreking van het appelverbod, omdat dat gelimiteerd is tot argument B.
Kan X nu in zijn repliek (bijv.) zeggen dat het Hof argument A zou moeten lezen als B? Of kan X pas in repliek stellen dat naast A er ook sprake is van argument B?

Het eerste valt natuurlijk altijd te proberen. Als A in feite moet worden gelezen als B, dan was B nog binnen de beroepstermijn aangevoerd. Het tweede is de grote vraag. Ik denk vooralsnog dat het niet kan, maar ik beweer niet dat ik hier verstand van heb.

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2009 11:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze vraag hangt nauw samen met de omvang van het geding in hoger beroep.

Welke gronden, argumenten en bewijzen kan appellant in HB voeren tegen een besluit!

Lastige materie maar laten we het erop houden dat de Afdeling strikter is in het toelaten van nieuwe argumenten, gronden en bewijzen dan de CRvB waar vragen mbt sociale zekerheid terechtkomen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 16 okt 2009 11:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het gaat hier niet om een bestuursrechtelijke zaak.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds