Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 15 aug 2025 2:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bekeuring ongeldig verklaren?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
DutchManticore

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UM

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 16:44    Onderwerp: Bekeuring ongeldig verklaren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hey allemaal,

Ik ben sinds 6 dagen in het bezit van een autorijbewijs en beschouw mezelf als een rustig en net rijder. Ben alleen, typisch voor mij weer, in de haast de parkeerschijf vergeten waar dat wel nodig was.

Stom stom stom... en terecht een boete natuurlijk.
Alleen.. nou is die boete BUITENSPORIG hoog.. namelijk 60 euro :\

De verbalisant heeft echter aangekruist dat het een 'aankondiging van beschikking' is.. ipv de optie 'kennisgeving van bekeuring' aan te kruisen.

Ik heb daarom wat vragen aan juridisch nederland:
1) Mag er zomaar zo'n hoog bedrag beboet worden voor iets simpels als het vergeten van een parkeerschijf? (Waar kan ik min/max geldstraffen vinden? (APV misschien?))
2) Klopt het dat dit een aankondiging van beschikking is en niet een kennisgeving van bekeuring? En zo niet.. kan ik hiermee de boete op formele gronden ongeldig/onjuist laten verklaren?

Vriendelijke groeten,
DutchManticore.

En begrijp me niet verkeerd.. ik ben geen witte pet die A.C.A.B op z'n onderarm getattoeerd heeft. Juist niet... maar omdat het zo'n hoog bedrag is wil ik toch de mogelijkheden even bekijken met jullie hulp Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Annemarieke

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 16:52    Onderwerp: Re: Bekeuring ongeldig verklaren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, er mag een boete gegeven worden. Daar waar je moet parkeren met een parkeerschijf achter de voorruit staat altijd een bord met kennisgeving dat het een zone is waarbinnen een parkeerschijf verplicht is. Dat jij besluit die borden te negeren of niet te zien is een 'manco' van jouw verkeersgedrag Wink
DutchManticore

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 16:55    Onderwerp: Re: Bekeuring ongeldig verklaren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Annemarieke schreef:
Ja, er mag een boete gegeven worden. Daar waar je moet parkeren met een parkeerschijf achter de voorruit staat altijd een bord met kennisgeving dat het een zone is waarbinnen een parkeerschijf verplicht is. Dat jij besluit die borden te negeren of niet te zien is een 'manco' van jouw verkeersgedrag Wink

Haha ja dat klopt maar mijn vraag was niet of er een boete gegeven mag worden.. maar of die boete zo HOOG mag zijn.

Mijn moeder heeft namelijk voor 2 jaar terug een boete gehad voor hetzelfde feit en toen bedroeg de schade maar 21 euro.
Waarom is het bij mij dan 60 euro? En waar staan de minima/maxima te beboete bedragen?

Niet om je te patroniseren maar lees de openingspost nog even goed Smile
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 17:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zie art. I en art. J van de parkeerverordening gemeente Schinnen. 60 euro is een boete van de eerste categorie. Vind je de boete te hoog, dan kun je de zaak bij de strafrechter laten voorkomen.

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 17:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Zie art. I en art. J van de parkeerverordening gemeente Schinnen. 60 euro is een boete van de eerste categorie. Vind je de boete te hoog, dan kun je de zaak bij de strafrechter laten voorkomen.

Ok dus .. je verwijst naar een parkeerverordening.. dat wil dus zeggen dat de boetebedragen per APV geregeld zijn. Of is dat een onjuiste conclusie?

En het voor laten komen voor een strafrechter vind ik onnodig. Ik kan de boete goed betalen.. maar 60 euro is voor dit kleine autootje (Opel Corsa 1.2 Twinport Turbo van 2006) een equivalent van 1,5 benzine tank Razz. En ik snapte vooral niet waarom bij mijn moeder er een boete van 21 euro was gegeven en bij mij nu één van 60.
swinny

Leeftijd: 62
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Sorry, maar de parkeerverordening van de gemeente Schinnen heeft hier helemaal niets mee te maken.
Die gaat over parkeervergunningen. Hier gaat het om het parkeren op een plaats waar een parkeerschijf verplicht is.
Dit een boete uit de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, de zg. wet Mulder.

De boetebedragen zijn door de overheid vastgesteld en er bestaan geen minimum en maximum bedragen voor maar één vast bedrag.
Deze bedragen staan in het feitenboekje dat elke bevoegde toezichthouder gebruikt bij het bekeuren van overtredingen.
Feitcode voor deze overtreding is: R400aa. Deze zal waarschijnlijk ook op de achtergelaten doorslag staan. En het boetebedrag is inderdaad € 60,-
swinny

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Sorry, maar de parkeerverordening van de gemeente Schinnen heeft hier helemaal niets mee te maken.
Die gaat over parkeervergunningen. Hier gaat het om het parkeren op een plaats waar een parkeerschijf verplicht is.
Dit een boete uit de wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften, de zg. wet Mulder.

De boetebedragen zijn door de overheid vastgesteld en er bestaan geen minimum en maximum bedragen voor maar één vast bedrag.
Deze bedragen staan in het feitenboekje dat elke bevoegde toezichthouder gebruikt bij het bekeuren van overtredingen.
Feitcode voor deze overtreding is: R400aa. Deze zal waarschijnlijk ook op de achtergelaten doorslag staan. En het boetebedrag is inderdaad € 60,-
swinny

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 23:05    Onderwerp: Re: Bekeuring ongeldig verklaren? Reageer met quote Naar onder Naar boven

DutchManticore schreef:

De verbalisant heeft echter aangekruist dat het een 'aankondiging van beschikking' is.. ipv de optie 'kennisgeving van bekeuring' aan te kruisen.

Voor deze overtreding moet een 'aankondiging van beschikking' worden uitgeschreven.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 apr 2009 23:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmmm, parkeerschijfzones zijn inderdaad gewoon in het RVV en de WAHV geregeld. Betalen is dus verplicht en aanvechten kan alleen door tijdig administratief beroep in te stellen.

Maar hoe zit het met bezoekersparkeervergunningen die in combinatie met een parkeerschijf worden gebruikt? Dat moet weer wel via de APV zijn geregeld...

Chantalle

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UU

BerichtGeplaatst: vr 01 mei 2009 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

DutchManticore schreef:
En het voor laten komen voor een strafrechter vind ik onnodig. Ik kan de boete goed betalen.. maar 60 euro is voor dit kleine autootje (Opel Corsa 1.2 Twinport Turbo van 2006) een equivalent van 1,5 benzine tank Razz. En ik snapte vooral niet waarom bij mijn moeder er een boete van 21 euro was gegeven en bij mij nu één van 60.

Een vriend mij heeft onlangs hetzelfde gedaan. Ook 60 euro. De grootte van je auto is totaal niet relevant. Het zijn vaste bedragen.

Weet je wat pas veel geld is?
90 euro voor het op straat gooien van een peuk! (andere vriend van me)
erka

Leeftijd: 58
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 2:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Chantalle schreef:
DutchManticore schreef:

Een vriend mij heeft onlangs hetzelfde gedaan. Ook 60 euro. De grootte van je auto is totaal niet relevant. Het zijn vaste bedragen.

Weet je wat pas veel geld is?
90 euro voor het op straat gooien van een peuk! (andere vriend van me)

en wat dacht je van 60 euro voor het niet kunnen tonen van het rijbewijs, dus niet voor het niet bezitten van een geldig rijbewijs...
( hoezo diefstal is illegaal ?? )

of bekeurd worden voor het niet dragen van de gordel, terwijl je hem om hebt, meneer de Politie beweerde bij hoog en laag dat ik hem omdeed toen ik voor hem reed ( had hem ECHT gewoon om, kon en kan die kosten gewoon NIET gebruiken )....werd door die gast ook nog eens uitgemaakt voor leugenaar....

Uiteraard wordt een agent nagenoeg ALTIJD in gelijk gesteld omdat deze een eed heeft afgelegd, om zoveel mogelijk euro's binnen te hengelen ??
FirstClassPower

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 15:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En dan is er altijd dit nog:

Het systeem is allesbehalve nieuw maar volgens de telegraaf, die het vandag op de hoofdpagina kopt, is er inmiddels een levendige handel op internet ontstaan (duh).
Een woordvoerder van het politiekorps Noord-Holland Noord laat weten: “We hebben nauwelijks middelen om de daders te bestraffen. We kunnen ze een bekeuring geven voor te lang parkeren en het niet correct instellen van een begintijd en vervolgens verzoeken de schijven niet meer te gebruiken. Dat is alles“.

Helpt niet bij deze boete, maar voorkomt een volgende?

Weer een klassiek voorbeeld van de drift van de mensheid om geld te besparen op de kleine dingen.
swinny

BerichtGeplaatst: zo 27 sep 2009 23:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

FirstClassPower schreef:
En dan is er altijd dit nog:

Het systeem is allesbehalve nieuw maar volgens de telegraaf, die het vandag op de hoofdpagina kopt, is er inmiddels een levendige handel op internet ontstaan (duh).
Een woordvoerder van het politiekorps Noord-Holland Noord laat weten: “We hebben nauwelijks middelen om de daders te bestraffen. We kunnen ze een bekeuring geven voor te lang parkeren en het niet correct instellen van een begintijd en vervolgens verzoeken de schijven niet meer te gebruiken. Dat is alles“.

Helpt niet bij deze boete, maar voorkomt een volgende?

Weer een klassiek voorbeeld van de drift van de mensheid om geld te besparen op de kleine dingen.

Dan nodig ik deze woordvoerder uit een in z'n nieuwe feitenboekje te kijken want sinds mei 2009 bestaat de feitcode R400ac met als omschrijving: "als bestuurder een motorvoertuig op meer dan twee wielen parkeren op plaatsen die voorzien zijn van een blauwe streep terwijl dat motorvoertuig is voorzien van een parkeerschijf met een mechanisme dat het tijdstip van de aankomst automatisch instelt op verschuift".

De sanctie wordt bepaald door een officier van justitie.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds