Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
SEO
Force justice ...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Psychiatrie

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 26 jun 2025 17:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Rechtsgevolg vernietiging recht van hypotheek?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bloemeke

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): NTI

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 12:51    Onderwerp: Rechtsgevolg vernietiging recht van hypotheek? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus:
Man en vrouw zijn gehuwd in gemeenschap van goederen. Echtelijke woning staat alleen op naam gesteld van man. Man gaat 2e en 3e hypotheek aan zonder medeweten van vrouw. Vrouw heeft geen toestemming verleend conform art. 1:88 lid 1 BW. Blijkens art. 1:89 lid 1 kan vrouw nu vernietigen. Van te goeder trouw van de bank is geen sprake aangezien deze had moeten weten/controleren - of natuurlijk de notaris - dat man was gehuwd en derhalve toestemming vrouw was vereist. Door vernietiging wordt de hypotheek nooit geacht te hebben bestaan. Er is sprake van onverschuldigde betaling. De geldleningen voortvloeiende uit de 2e en 3e hypotheek zijn gebruikt door de man om schulden af te lossen waar de vrouw niet bekend mee was.

Vraag:
Dient de man de uit de 2e en 3e hypotheek voortvloeiende geldleningen terug te betalen aan de bank - waarop de betaalde rente in mindering zal worden gebracht? En dient de bank royement te verlenen voor het 2e en 3e recht van hypotheek?

En zo ja:
Man kan niet aan de terugbetaling voldoen. Valt deze schuld dan niet weer in de gemeenschap? Wat schiet de vrouw er dan mee op om een beroep te doen op art. 1:88 lid 1 BW?

Alvast dank!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Martha

Leeftijd: 44
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, maar hypotheken worden bij het kadaster ingeschreven en zijn daarmee openbaar gemaakt. Het schijnt mij dat de vrouw dan binnen bekwame tijd na het openbaar worden van deze hypotheek haar bezwaar kenbaar moet maken. Als ze dit niet heeft gedaan kan ze daarmee haar recht hebben verspeeld.

Dat de vrouw niet van de desbetreffende schulden (die de man met de hypotheek heeft afgelost) op de hoogte was lijkt mij niet zo relevant. Belangrijker is de vraag of ze in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Want dan is de vrouw ook gewoon voor deze schulden verantwoordelijk.

Het schijnt mij dat de casus te ingewikkeld is om alhier een oordeel te kunnen geven of de vrouw bij een mogelijke vernietiging van de hypotheek zou zijn gebaat. Ik zou daarvoor toch professionele hulp inroepen. Alhoewel mijj schijnt ( uit hoe u de zaak schildert) dat ze er niet bij gebaat zal zijn nu (waarschijnlijk) hoe dan ook die schulden moeten worden betaald.
bloemeke

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 14:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je antwoord Martha!

Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een rechter oordeelt dat een echtgenote haar recht op een beroep op artikel 1:88 lid 1 BW verspilt wanneer zij niet regelmatig het Kadaster controleert of er een hypotheek is gevestigd. (Op de eerste plaats heeft de bank hier natuurlijk een onderzoeksplicht welke deze plicht veelal overlaat aan de notaris. De notaris heeft hier dan ook een behoorlijke steek laten vallen.)

In casu zijn echtgenoten inderdaad in algehele gemeenschap van goederen gehuwd. Echter zal dit niet hoeven uitmaken bij een beroep op het genoemde artikel aangezien het de echtelijke woning betreft.

Volgens mij is de bedoeling van de wetgever met het betreffende artikel om de echtgenote te beschermen tegen onder andere bezwaring van de echtelijke woning zonder haar toestemming.

Met deze bedoeling in gedachten lijkt het mij een nutteloos artikel wanneer de eventuele achterblijvende schuld alsnog in de gemeenschap tussen echtgenoten zal vallen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit zo gaat. Zeker omdat er in het verleden nogal eens een beroep op is gedaan door echtgenotes.

Mogelijk dat de bank er dan de dupe van is omdat deze hier dus niet aan zijn onderzoeksplicht heeft voldaan. Deze zal op zijn beurt de notaris aanspreken, die de huwelijkse staat van de man had moeten constateren en melden.

Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik vraag me dus af wie aansprakelijk is voor de terugbetaling van de geldlening, wanneer de echtgenote met succes een beroep doet op artikel 1:88 lid 1 BW en conform artikel 1:89 lid 1 BW de hypotheekakte vernietigd en daarmee de geldleningsovereenkomst.
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bloemeke schreef:
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een rechter oordeelt dat een echtgenote haar recht op een beroep op artikel 1:88 lid 1 BW verspilt wanneer zij niet regelmatig het Kadaster controleert of er een hypotheek is gevestigd.

Dat lijkt me ook zeker niet het geval.

Quote:
Met deze bedoeling in gedachten lijkt het mij een nutteloos artikel wanneer de eventuele achterblijvende schuld alsnog in de gemeenschap tussen echtgenoten zal vallen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit zo gaat. Zeker omdat er in het verleden nogal eens een beroep op is gedaan door echtgenotes.

Nou ja, het voordeel is dat de betaalde rentebedragen kunnen worden teruggevorderd. Maar de vordering op grond van onverschuldigde betaling lijkt inderdaad op de gemeenschap te kunnen worden verhaald. Net als de schulden die de man had voordat hij ze met het geld van de hypothecaire leningen afloste.

Quote:
Ik vraag me dus af wie aansprakelijk is voor de terugbetaling van de geldlening, wanneer de echtgenote met succes een beroep doet op artikel 1:88 lid 1 BW en conform artikel 1:89 lid 1 BW de hypotheekakte vernietigd en daarmee de geldleningsovereenkomst.

De man is aansprakelijk, maar de schuldeiser kan zich verhalen op de gemeenschap.

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 16:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides bedankt voor je reactie en antwoord!

Ik ben het natuurlijk met je eens dat de betaalde rente ook kan worden teruggevorderd. Dat is natuurlijk een (relatief klein) voordeel bij vernietiging. Al vraag ik me af of de wetgever dit als bescherming ziet van de echtgenote, want dat heeft de wetgever toch beoogt te doen met dit artikel.

Enfin de man is aansprakelijk voor de schuld, maar de schuldeiser kan zich dus verhalen op de gemeenschap. In casu heeft de echtgenoot schulden die in de gemeenschap vielen afgelost met de hypotheek. Maar stel nou dat het niet om schulden zou gaan? Maar dat hij de gelden een onbekende bestemming hebben gekregen.

Daarnaast blijf ik me afvragen wat de rol van de notaris is hierin? Kan de echtgenote de notaris aansprakelijk stellen wegens onzorgvuldigheid? Wanneer zij tijdig op de hoogte zou zijn gesteld, had zij geen toestemming gegeven en had de notaris de akte niet gepasseerd.

Met andere woorden in een geval dat er geen gemeenschappelijke schulden waren voor het aangaan van de hypotheek heeft de echtgenote er opeens (vaak enorme) schuld die ze eerst niet had terwijl zij daar geen toestemming voor heeft gegeven waar dat wel was vereist. Is dat echt de bedoeling geweest van de wetgever? Of heeft de echtgenote in z'on geval andere rechtsmiddelen?

Wederom mijn dank voor de reacties en antwoorden!
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 16:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bloemeke schreef:
Maar stel nou dat het niet om schulden zou gaan? Maar dat hij de gelden een onbekende bestemming hebben gekregen.

Maar dat kan ook gebeuren met het geld van de gezamenlijke bankrekening (zonder dat daar een schuld achter zit). De ene echtgenoot wordt dus maar in beperkte mate beschermd tegen rare fratsen van de andere echtgenoot.

Quote:
Daarnaast blijf ik me afvragen wat de rol van de notaris is hierin? Kan de echtgenote de notaris aansprakelijk stellen wegens onzorgvuldigheid? Wanneer zij tijdig op de hoogte zou zijn gesteld, had zij geen toestemming gegeven en had de notaris de akte niet gepasseerd.

Ik denk dat de notaris en misschien ook de bank wel aansprakelijk kunnen worden gesteld. De vraag is echter wat in dit geval de schade is. De man heeft met het geld schulden afgelost die ook in de gemeenschap vielen. Zoals ik het begrijp.

Quote:
Met andere woorden in een geval dat er geen gemeenschappelijke schulden waren voor het aangaan van de hypotheek heeft de echtgenote er opeens (vaak enorme) schuld die ze eerst niet had terwijl zij daar geen toestemming voor heeft gegeven waar dat wel was vereist. Is dat echt de bedoeling geweest van de wetgever? Of heeft de echtgenote in z'on geval andere rechtsmiddelen?

In zo'n geval kan ik me voorstellen dat er van de notaris en/of de bank schadevergoeding valt te vorderen. (Maar de notaris zal ongetwijfeld aanvoeren dat de schade van de vrouw niet valt toe te rekenen aan zijn fout, maar aan het gedrag van de man.)

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bona fides,

Persoonlijk denk ik niet dat het aanvoeren van de notaris dat de schade is toe te rekenen aan de man standhoudt in een eventueel proces. Zeker wanneer de man niet te kwader trouw is. Nou valt dat in casu nog te bezien.

Maar wanneer er geen sprake is van schulden en man regelt een 2e hypotheek zonder medeweten van zijn vrouw. Behoort deze man dan te weten dat hij toestemming nodig heeft van zijn vrouw?

De notaris behoort dat te weten, te controleren. En is naam mijn mening dan ook aansprakelijk wanneer deze dat nalaat.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bloemeke schreef:
Persoonlijk denk ik niet dat het aanvoeren van de notaris dat de schade is toe te rekenen aan de man standhoudt in een eventueel proces. Zeker wanneer de man niet te kwader trouw is.

Ik bedoel niet het handelen van de man bij het verkrijgen van de lening, maar het daaropvolgende handelen van de man bij het besteden van het geleende geld.

Er zit duidelijk een stap tussen het overhandigen van een groot geldbedrag aan de man, welk bedrag hij na de vernietiging moet terugbetalen (uit de gemeenschap), en het verkwisten van dat bedrag door de man (of wat hij er ook mee doet).

Weliswaar is het zo dat als de notaris zijn werk goed had gedaan, de man dat geldbedrag niet in handen zou hebben gekregen, maar daarmee is nog niet gezegd dat een eventueel verkwist geldbedrag (dat uiteindelijk deels voor rekening van de vrouw komt) juridisch is toe te rekenen aan het handelen van de notaris. Er zit namelijk nog een stap tussen, en die zou de causaliteit wel eens kunnen doorbreken.

Hoe dan ook, normaal gesproken vielen ook die met de geldlening afbetaalde schulden in de gemeenschap. Dan zie ik geen schade.

Laatst aangepast door bona fides op ma 21 sep 2009 17:31, in totaal 1 keer bewerkt
Martha

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bloemeke schreef:
Bedankt voor je antwoord Martha!
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat een rechter oordeelt dat een echtgenote haar recht op een beroep op artikel 1:88 lid 1 BW verspilt wanneer zij niet regelmatig het Kadaster controleert of er een hypotheek is gevestigd.

De vrouw zal dit toch wel minstens één keer per jaar doen, i.v.m. belasting? Zij is toch samen met haar man verantwoordelijk voor correcte aangifte (daar kan ze geen onwetende vrouw spelen, ze moet zelf op onderzoek!). Het gaat om "binnen bekwame tijd". Ik weet niet hoe lang geleden die hypotheek is gevestigd. Openbare registers zijn er om geraadpleegt te worden. Dus kan mij niet voorstellen dat de rechter zomaar aan het feit dat de hypotheek openbaar is gemaakt voorbij zal gaan, want wat is dan nog de functie van deze openbaarheid?

Trouwens, wat schiet die vrouw in vredensnaam in deze casus op met een vernietiging van de hypotheek? Het geld dat ontvangen is uit de hypotheek zal ze dan samen met haar man moeten terug betalen. Want de vernietiging brengt met zich dat de rechtsgevolgen ongedaan moeten worden gemaakt.
De man heeft andere bestaande schulden afgelost. Die schulden moesten dus ook betaald worden. Dus wat is nu eigenlijk het probleem?

Het desbetreffende wetsartikel is ervoor bedoeld de echtgenoot te beschermen tegen uitwinning van de echtelijke woning door de ander (zonder dat hiervoor een noodzaak is!).
Waar er sowieso schulden zijn die noodzaken tot uitwinning van de echtelijke woning (omdat er geen andere middelen zijn), is dit artikel zinloos. Er is dan immers een situatie (gelegen buiten het handelen van de andere echtgenoot) die tot uitwinning noodzaakt.

De situatie die u bespreekt is niet een situatie waarin de echtgenoot de echtelijke woning zonder enige noodzaak uitwint. Het artikel is zinloos in uw casus.
Tenzij er genoeg andere middelen voor handen zijn waarmee de schulden kunnen worden afgelost.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Het gaat om "binnen bekwame tijd".

Waar baseer je die eis op?

Quote:
Dus kan mij niet voorstellen dat de rechter zomaar aan het feit dat de hypotheek openbaar is gemaakt voorbij zal gaan, want wat is dan nog de functie van deze openbaarheid?

Die openbaarheid heeft heel veel functies, maar ik zie niet in wat die functies met deze casus te maken hebben. Er is sprake van een vernietigbare rechtshandeling. De vrouw kan de nietigheid inroepen wanneer dat haar uitkomt. Wel geldt er een verjaringstermijn, zie art. 3:52 BW.

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 17:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Waar baseer je die eis op?

Die eis geldt toch bij alle feiten die openbaar zijn gemaakt?
Zo worden er ook termijn gesteld aan het je voegen of tussenkomen in een zaak tussen derden waarbij je enig belang hebt. Dit ondanks het feit dat normale mensen ook niet de hele tijd bij de rechtbank langsgaan om te kijken welke zaken er allemaal aanhangig zijn.
Voor derdenverzet geldt in principe geen termijn. Maar toch kan de rechter het in strijd met de goede procesorde achten als iemand niet "binnen bekwame tijd" gebruik maakt van zijn recht zich tegen een vonnis tussen derden (waarbij hij enig belang heeft) te verzetten.

En welk normaal mens houdt de hele tijd in de gaten of twee echtelieden hun huwelijksvoorwaarden staande huwelijk wijzigen? Doch, als je niet binnen bekwame tijd bezwaar maakt tegen een dergelijke wijziging heb je ook pech.

De verjaringstermijn geeft aan wanneer de vordering in elk geval is verjaard. Doch brengt niet met zich mee dat in alle gevallen binnen deze termijn de echtgenote aanspraak op de vernietiging kan doen. Ze zal dit binnen bekwame tijd moeten doen. Als ze niet binnen bekwame tijd bezwaar maakt dan stemt ze stilzwijgend toe. Derden kunnen aan dit gedrag het vertrouwen ontlenen dat de vrouw aldus instemt met de hypotheek. "Niks" doen (in casu geen bezwaar maken) is onder omstandigheden ook een handelen.

Daar komt bij dat de vrouw in casu geen belang heeft bij vernietiging (als ik de feiten juist heb begrepen). Na de vernietiging zal het geleende geld aan de bank moeten worden terug betaald...en daar zijn in casu niet genoeg liquide middelen voorhanden. Aldus zullen de echtgenoten alsnog het huis moeten verkopen om de schuld te voldoen.

De beste oplossing schijnt mij nu reeds op zoek te gaan naar een koper die een goede prijs betaald, zodat de mogelijk veel lagere prijs van een dwangverkoop kan worden vermeden.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 18:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Martha schreef:
Die eis geldt toch bij alle feiten die openbaar zijn gemaakt? (...)

Sorry, maar ik geloof niet dat je goed weet waar je het over hebt.

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 18:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Martha schreef:
Die eis geldt toch bij alle feiten die openbaar zijn gemaakt? (...)

Sorry, maar ik geloof niet dat je goed weet waar je het over hebt.

Wellicht heb je gelijk, maar dan begrijp ik niet waarom je dit standpunt niet met wat voorbeelden verduidelijkt.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 18:57    Onderwerp: Re: Rechtsgevolg vernietiging recht van hypotheek? Reageer met quote Naar onder Naar boven

bloemeke schreef:
Casus:
Man en vrouw zijn gehuwd in gemeenschap van goederen. Echtelijke woning staat alleen op naam gesteld van man. Man gaat 2e en 3e hypotheek aan zonder medeweten van vrouw. Vrouw heeft geen toestemming verleend conform art. 1:88 lid 1 BW. Blijkens art. 1:89 lid 1 kan vrouw nu vernietigen. Van te goeder trouw van de bank is geen sprake aangezien deze had moeten weten/controleren - of natuurlijk de notaris - dat man was gehuwd en derhalve toestemming vrouw was vereist. Door vernietiging wordt de hypotheek nooit geacht te hebben bestaan. Er is sprake van onverschuldigde betaling.

Dat lijkt mij een stap te ver: er is een geldlening en de bank heeft dat geld op grond van die lening betaald en dus zeker niet onverschuldigd.

Er is echter ook zekerheid verstrekt voor die lening, in de vorm van een hypotheekrecht. Nu de vestiging van het hypotheekrecht vernietigd wordt, houdt dat enkel in dat de gegeven - en kennelijk overeengekomen - zekerheid er niet meer is. Waarschijnlijk, de algemene bankvoorwaarden kennende, betekent dit dat de lening ineens opeisbaar is geworden.

Voor die terugbetaling is de man aansprakelijk, niet de vrouw, en kunnen enkel de bezittingen van de man, waartoe ook zijn deel in een eventueel onverdeelde boedel behoort, uitgewonnen worden.
Bekijk de homepage
Martha

BerichtGeplaatst: ma 21 sep 2009 19:05    Onderwerp: Re: Rechtsgevolg vernietiging recht van hypotheek? Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:

Voor die terugbetaling is de man aansprakelijk, niet de vrouw, en kunnen enkel de bezittingen van de man, waartoe ook zijn deel in een eventueel onverdeelde boedel behoort, uitgewonnen worden.

Dat begrijp ik niet zo goed. Als ze in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, waarom is dan alleen de man verantwoordelijk voor de terugbetaling?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds