Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 17 jul 2025 11:44
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

15 maanden cel met afrek voorarrest Hoe lang echt?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
creugers

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman

BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009 21:09    Onderwerp: 15 maanden cel met afrek voorarrest Hoe lang echt? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een kennis van mij is 13 oktober 2008 opgepakt voor de diefstal van drei auto's, tanken zonder betalen en voor betrokkenheid bij diefstal met geweld. Wat dit laatste aangaat, zij (we hebben het hier over een dame, en die is tevens mijn vriendin) heeft geen klappen uitgedeeld. Heeft wel mijn telefoon, huissleutels en portmonee meegenomen. De aanklacht betreffende diefstal bij mij heb ik weer ingetrokken nadat we beiden dit voorval uitvoerig hadden besproken. We hebben zelfs onze relatie nieuw leven ingeblazen!

16 januari is ze moeten voorkomen, en had de O.v.J. 18 maanden celstraf tegen haar geeist.
Vrijdag (30 januari) heeft ze de uitspraak gekregen: 15 maanden celstraf met aftrek van het voorarrest. Uiteraard ben ik het met deze strafmaat niet eens. Vooral omdat ik de aanklach van de diefstal heb ingetrokken. Maar de O.v.J. was van mening dat er afgerekend moest worden met het verleden. (welk verleden.... het was de eerste keer dat ze bij diefstal met geweld betrokken was). Maar vond mijn geste om haar te vergeven (en daarmee de aanklacht in te trekken) wel erg genereus en getuigen van vergevingsgezindheid. Maar door haar juist wél te vervolgen voor iets waarvan ik de aanklacht heb ingetrokken heeft deze O.v.J. wel de pijlers van een mooie relatie onderuit gehaald. Het is nu maar afwachten hoe en wat.

Mjin vriendin heeft dus 15 maanden gekregen met aftrek. Ze is dus 13 oktober 2008 opgepakt, en op 16 januari voor moeten komen (96 dagen nadat ze is opgepakt) en op 30 januari heeft ze de uitspraak gekregen (110 dagen nadat ze is opgepakt). Gaat hier ook nog eens 2/3 deel van de straf vanaf als ze zich netjes gedraagt? Hoelang moet zu dus in werkelijkheid blijven zitten? Ze doet er dus alles aan om zich netjes en voorbeeldig te gedragen....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MSN messenger
MaxForce

Leeftijd: 39
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UM
Studieomgeving (MA): UM

BerichtGeplaatst: zo 01 feb 2009 23:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat u de aanklacht zelf heeft ingetrokken, maakt in principe niet veel uit. De Officier van Justitie mag toch overgaan op vervolging. Hij doet dat vanuit het oogpunt van het algemeen belang.

De uitspraak van de rechter houdt in dat de veroordeelde 15 maanden celstraf dient uit te zitten. De 110 dagen die de veroordeelde in voorarrest heeft gezeten mag zij reeds van dit totaal aftrekken. Tweederde van de straf moet de veroordeelde in ieder geval uitzitten van de 15 maanden celstraf. Het is mogelijk dat voor het overige deel, eenderde, voorwaardelijke invrijheidstelling volgt. De veroordeelde zal zich dan gedurende die periode dienen te houden aan bepaalde voorwaarden. Hij wordt wel in vrijheid gesteld.

Het is ook mogelijk dat uitstel of afstel aangevraagd wordt door het OM. De rechter beslist hierover. Het is dus niet meer - zoals vroeger - dat na tweederde de veroordeelde automatisch in vrijheid gesteld wordt.
Joow

Leeftijd: 67
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 0:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is zelf zo dat de veroordeelde deel moet nemen aan een TR-traject, anders komt hij/zij niet (zo snel) in aanmerking voor vi.
Bekijk de homepage MSN messenger
creugers

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 9:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Wanneer komt ze nou precies vrij. En als er 2/3 van de straf afgaat wanneer zou ze dan evt vrij kunnen komen. Ik ben niet zo'n rekenwonder in deze.
MSN messenger
Joow

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 11:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik hoop dat het zo duidelijk is en ervan uitgaande dat er geen openstaande boetes oid zijn....

quinty

Leeftijd: 42
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: ma 02 feb 2009 22:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:

Het is zelf zo dat de veroordeelde deel moet nemen aan een TR-traject, anders komt hij/zij niet (zo snel) in aanmerking voor vi

niet waar. TR (= terugdringen recidive) heeft niets te maken met VI.

TR is in verband met fasering, plaatsing in ZBBI/ P.P. etc

ze is bovendien onder nieuwe Wet voorwaardelijke invrijheidsstelling veroordeeld. Ze krijgt wel VI, alleen bij 15 maanden komt ze na 13 maanden vrij. En ja dat is in principe nog steeds automatisch tenzij er contra-indicaties zijn en de ovj bijv afstel heeft gevorderd. De rechter beslist uiteindelijk. In de 2 maanden VI moet ze zich aan algemene en bijzondere voorwaarden houden.

Van de 13 maanden wordt uiteraard ook voorarrest afgetrokken en dat is dan 3 maanden en 20 dagen als ik het goed heb gelezen. Dus 9 maanden en 10 dagen zitten, gerekend vanaf de veroordeling, dus zo rond begin november 2009 volgt invrijheidstelling.
Joow

BerichtGeplaatst: di 03 feb 2009 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
niet waar. TR (= terugdringen recidive) heeft niets te maken met VI.
Klopt!
TR = Terugdringen Recidive; maar zoals je zelf al gequote hebt, zie je dat ik TR-traject geschreven heb?
Als een gedetineerde in voorarrest of al veroordeeld is en geen instemmingsformulier deelname voor het TR-traject ondertekend, dan komt hij/zij zeer moeilijk tot niet in aanmerking voor AVG, vi of iets van dien aard.
Wie moet er anders dan de reclassering ism de Traject Begeider van CB TR (Coordinatiebureau Terugdringenrecidive) een adviesrapport schrijven of een Re-integratie plan (RIP)?

Quote:
dus zo rond begin november 2009 volgt invrijheidstelling

Fictieve einddatum NA toekenning vi: 10 november 2009 Wink

Quote:
dus zo rond begin november 2009 volgt invrijheidstelling

Fictieve einddatum zonder vi: 6 januari 2010, dan volgt de invrijheidstelling.
creugers

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 13:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Intussen zijn er tal van ontwikkelingen geweest. Op 5 augustus is ze veroordeeld voor een ander feit dat ze eerder had gepleegd dan de feiten waarvoor ze nu zit. Zo heeft ze in april vorig jaar een aanrijding veroorzaakt met een gestolen auto waarbij een zwaar gewonde is gevallen.

Hiervoor is ze voor de politierechter veroordeeld tot een gevangenisstraf van 3 maanden, waarvan 2 proef. 15 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid, 2 jaar verplicht toezicht door de reclassering en het betalen van een schadevergoeding van € 1.000,-- aan de staat, te vervangen door 90 dagen hechtenis bij niet betalen, waarbij de eis tot betaling blijft bestaan. Tegen deze veroordeling is ze, ondanks onze waarschuwingen (mij en haar moeder) toch in hoger beroep gegaan, omdat ze vindt dat ze al genoeg is gestraft, en met kerstmis graag thuis wil zijn.

Echter, reclassering dreigt ook roet in het eten te gooien wat betreft haar VI-datum van 3 december. Ze krijgt methadon (50 ml sinds ze vastzit) en is slechts 5 ml naar beneden gegaan ermee. Dus ze heeft de methadon nog niet afgebouwd. Zelf zegt ze dat ze niet die dingen wil meemaken zoals in de broek "schijten", tegen de muren en kasten opvliegen etc. Maar dat ze de methadon wil gebruiken als onderhoudsdosis. Meer angst heeft ze zegt ze zelf voor de terugval naar de cocaïne.

Binnen de inrichting werkt ze overal aan mee, en komt ze ook de gemaakte afspraken na, en is ze niet bekend met gebruik van welk middel dan ook. Terwijl binnen de gevangenismuren het spul in het algemeen makkelijk te krijgen is. Naar eigen zeggen wil ze ook niks meer te maken hebben met mensen uit het wereldje. Dit om het voor haar makkelijker te maken afstand te nemen van alles. MAAR..... Is ze tegen mij wel zo eerlijk? Lastig te bepalen, maar tegen haar moeder kan ze gewoonweg niet liegen. Tegen haar zei ze vorige week glashard "Mama, ik ben zoals ik ben, en wil mijn eigen leventje leiden. Zo kwam ik erin, en zo kom ik er ook uit". Trek hieruit maar de conclusies.

Alleen.... haar moeder en ik zijn niet echt overtuigd van dit gezegde, want dit kwam juist een dag nadat reclassering negatief had ingestemd met haar VI-datum van 3 december. Als het inerdaad doorgaat, wil ze acuut stoppen met alles, en zal ze de curus nee zeggen weigeren, omdat het dan voor haar toch geen zin meer heeft. (trouwens hoe heet deze cursus eigenlijk binnen de gevangenismuren? Ik ben de naam ervan kwijt).

Als het niet 3 december wordt, wordt het dan 3 januari? Want dan zitten de 15 maanden erop. Even het hogerberoep niet meegerekend, want ik verwacht dat niet voor 3 december.
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds