Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
88b454uf
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 20:43 Onderwerp: Geen beroep mogelijk i.v.m schade vergoeding art 591 sv ???? |
|
|
Onlangs tekende ik beroep aan tegen een beslissing van de rechtbank, het ging om een verzoek van vergoeding van de advocaat kosten en vergoeding van het maken van een onderzoeks rapport.
De rechtbank wees het verzoek dus af ,en zodoende kwam ik bij het Hof in Amsterdam de AG begon enthousiast totdat de Rechter (raadsheer) hem vroeg hoe het zat met de ontvankelijkheid, de AG bekende dat hij dat niet wist, na schorsing melde hij dat er geen beroep mogelijk is tegen een beschikking van de rechtbank op basis van art 591 wvs, ik overlegde enkele uitspraken van het hof in Arnhem, maar die bleken over 591a te gaan, daar is dus wel beroep mogelijk.
Het volgende advies kreeg ik tot nu toe:
in antwoord op je vraag omtrent de niet ontvankelijk verklaring:
Ik lees in de litteratuur dezelfde tekst als die in de beschikking staat (art 591 in combinatie met 138 en 445Sv leveren op dat geen hoger beroep mogelijk is). Aangetroffen jurisprudentie (er is alleen maar jurisprudentie die dit onprettige standpunt ondersteunt: ik vond geen positieve uitspraken): HR10/10/1978NJ79/156 en Hof Amsterdam 4/2/86NJ/86/445 en Hof Arnhem 30/7/7LJN6997 (LJNnrs kun je vinden op rechtspraak.nl bij “ uitspraken” .
Ik dacht: dan is er wellicht nog de weg van actie uit onrechtmatige daad, maar ook die weg lijkt afgesneden: Ik lees in de litteratuur: de omweg van onrechtmatige daadsactie biedt geen succes, zie het arrest van HR25/11/88NJ89, 136
Het ziet er dus –helaas- naar uit dat er geen licht is in de tunnel.
----------------------------------------
Dat zit mij natuurlijk niet lekker, geen beroep tegen een beschikking van de rechtbank, hoe nu verder, ik heb reeds bezwaar tegen de beslissing van het hof aangetekend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 30 sep 2009 21:26 Onderwerp: Re: Geen beroep mogelijk i.v.m schade vergoeding art 591 sv ???? |
|
|
88b454uf schreef: | Ik dacht: dan is er wellicht nog de weg van actie uit onrechtmatige daad, maar ook die weg lijkt afgesneden: Ik lees in de litteratuur: de omweg van onrechtmatige daadsactie biedt geen succes, zie het arrest van HR25/11/88NJ89, 136 |
Nog zonder dat arrest te hebben gelezen: het Nederlandse systeem van rechtsbescherming is, net als waarschijnlijk in alle andere landen, een gesloten systeem. Dat wil zeggen dat je alleen kunt opkomen tegen een rechterlijke uitspraak als dit door de wet wordt mogelijk gemaakt. Als de wet tegen een bepaald soort rechterlijke uitspraak geen hoger beroep openstelt, dan is het vrijwel per definitie niet mogelijk om de juistheid van die uitspraak langs een andere weg onderwerp te maken van een rechterlijke procedure.
Een uitzondering op deze regel is het geval dat de totstandkoming van de uitspraak gepaard ging met de schending van een fundamenteel rechtsbeginsel, bijv. het recht op hoor en wederhoor. Verder zijn er een paar heel specifieke uitzonderingen die alleen kunnen optreden als het gaat om de uitleg van het EG-recht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|