|
Auteur |
Bericht |
henkbas
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 19:37 Onderwerp: opzegging abonnement |
|
|
Beste mensen,
Ik heb hetvolgende probleem:
Ik heb een abonnement bij een webhosting bedrijf voor een website die ik had waarbij een jaarlijkse opzegging geldt met een opzeggingsperiode van een maand. De jaarlijkse periode liep in augustus af en ik heb het bedrijf per email laten weten in mei dat ik het abonnement niet wou verlengen.
Nu kreeg ik in augutus toch weer een nota van ze voor de verlenging van een jaar en ik heb ze daarop geschreven dat ik in mei een annuleringsmail heb gestuurd.
Nu beweren zij dat opzegging alleen met een speciaal formulier kan gebeuren en dat zij dit naar mij gemaild hebben in mei. Ik kan mij niet herinneren dit formulier ooit te hebben ontvangen van ze en heb dit dus ook niet ingestuurd.
Zij willen het abbonement echter niet als geannuleerd beschouwen krijg dus nu steeds rekeningen van ze.
Is het zo dat mijn mail waarin ik heb gevraagd om annulering niet rechtsgeldig is? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 19:46 Onderwerp: |
|
|
Nee, dat lijkt mij gewoon rechtsgeldig. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 21:12 Onderwerp: |
|
|
Henkbas, kijk even wat de algemene voorwaarden over opzegging vermelden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 21:34 Onderwerp: |
|
|
Dank jullie wel voor jullie antwoorden.
Tiksimone, Ik heb de beeindigings clausule uit de algemene voorwaarden bijgevoegd.
Ik heb dus per email opgezegd en dat is toch ook schriftelijk?
9. Beëindiging
9.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst slechts toe indien de andere partij, na een deugdelijke en zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen ingevolge de overeenkomst.
9.2 Indien een overeenkomst welke naar zijn aard en inhoud niet door volbrenging eindigt, voor onbepaalde tijd is aangegaan, kan deze door elk der partijen na goed zakelijk overleg en onder opgave van redenen door schriftelijke opzegging worden beëindigd. Indien tussen partijen geen uitdrukkelijke opzegtermijn is overeengekomen, dient bij de opzegging een redelijke termijn in acht te worden genomen. Partijen zullen wegens opzegging nimmer tot enige schadevergoeding of restitutie zijn gehouden.
9.3 Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst door schriftelijke kennisgeving met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk beëindigen indien Cliënt -al dan niet voorlopig- surséance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van Cliënt faillissement wordt aangevraagd, indien zijn onderneming wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen, contractant het vrije beheer over zijn vermogen heeft verloren, diens faillissement is uitgesproken of wettelijke schuldsanering op hem als natuurlijk persoon van toepassing is verklaard. Leverancier zal wegens deze beëindiging nimmer tot enige schadevergoeding zijn gehouden.
9.4 Indien Cliënt op het moment van de ontbinding als bedoeld in artikel 9.1 reeds prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichting geen voorwerp van ongedaanmaking zijn, tenzij Leverancier ten aanzien van die prestaties in verzuim is. Bedragen die Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij reeds ter uitvoering van de overeenkomst heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 22:17 Onderwerp: |
|
|
Daarin zie ik niets over het opzeggen van abonnementen die voor bepaalde tijd zijn afgesloten (of ik moet al te slaperig zijn en er meerdere keren overheen hebben gelezen).
Jij schrijft echter: Quote: | Ik heb een abonnement bij een webhosting bedrijf voor een website die ik had waarbij een jaarlijkse opzegging geldt met een opzeggingsperiode van een maand. |
Waar staat dat dan? In jouw eigen overeenkomst? En staat daar geen voorgeschreven opzegwijze genoemd? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 23:24 Onderwerp: |
|
|
ik heb het dan ongelukkig verwoord ben ik bang,
het gaat om een abonnement voor onbepaalde tijd dat jaarlijks stilzwijgend verlengd wordt met een jaar.
Zij bevestigen dat ik bij tijds een email heb gestuurd met daarin het verzoek tot annulering maar zij erkennen die email niet als geldig omdat ik niet het door hun opgestelde beeindigingsformulier heb gebruikt. |
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: do 24 sep 2009 23:37 Onderwerp: |
|
|
ik ben nog even verder gaan bladeren door de algemene voorwaarden en ik kwam een stuk verder deze toevoeging tegen:
42.3 Opzegging:
42.3.1 Opzegging van overeenkomsten dienen SCHRIFTELIJK 1 maand voor beëindiging van het contractsjaar / de factuurmaand te geschieden. Een contractsjaar begint op de eerste dag van een maand. (Is Cliënt bijvoorbeeld in September klant geworden dan is September de factuurmaand en dient de opzegging te geschieden voor 1 Augustus).
Indien Cliënt te laat is met opzeggen zal deze gehouden worden aan automatische verlenging van het nieuwe contractjaar. Opzegging zal bovendien nimmer leiden tot restitutie van hetgeen reeds gefactureerd is. Client gaat er mee akkoord dat ook binnen de eerste 7 dagen van het contracttermijn geen aanspraak gemaakt kan worden op de wettelijke 7 dagen ontbindingstijd, mede omdat Leverancier binnen deze 7 dagen begint met nakoming van de overeenkomst.
42.3.2 Wanneer na opzegging en het verstrijken van de looptijd van het contract mocht blijken dat Client verzuimd heeft voor een tijdige verhuizing van domeinnamen zorg te dragen, zullen deze met een jaar worden verlengd en gefactureerd.
42.3.3 Ten tijde van opzegging zal er een eindafrekening plaatsvinden van de producten die slechts gedeeltelijk zijn gefactureerd, welke gedurende het contractsjaar zijn afgenomen en derhalve in rekening zijn gebracht tot de maand-type waarin Client in beginsel klant geworden is. Hierbij geld dat voor alle producten van Leverancier een minimale looptijd van 1 tot 2 jaar geldt.
42.3.4 Opzeggingen zullen door de leverancier slechts in behandeling worden genomen indien Client geen vorderingen meer heeft open staan bij Leverancier. Indien Client verzuimd om openstaande vorderingen te betalen zullen de afgenomen producten worden verlengd met een jaar.
42.3.5 Opzeggingen zullen altijd worden bevestigd per e-mail. Indien Client binnen 7 dagen geen bevestiging heeft ontvangen, wordt Client geacht contact met Leverancier op te nemen per telefoon, om te informeren of het opzeggingsformulier ontvangen is.
Ik heb de gehele tekst in word gescant en alleen in artikel 42.3.5 wordt er een verwijzing gemaakt naar een opzeggingsformulier. Volgens mij heb ik met mijn email toch gewoon aan artikel 42.3.1 voldaan? |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 6:44 Onderwerp: |
|
|
Ik vind het inderdaad ook niet zo duidelijk dat er een speciaal formulier gebruikt moet worden. Het nut daarvan ontgaat mij ook en bovendien had men je dan na die mail in mei daarover best kunnen informeren, dan had je nog tijd genoeg gehad.
Ben van mening dat om die reden jouw opzegging wel tot het einde van het abonnement had moeten leiden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 8:44 Onderwerp: |
|
|
Zij zeggen dat zij mij als antwoord op mijn opzegging een email bericht hebben gestuurd dat ik daarvoor dat speciale formulier moet insturen maar het staat mij dus helemaal niet bij dat ik die mail gehad heb, anders had ik wel het zekere voor het onzekere genomen en dat formulier ingevuld.
Ik heb geen nut meer voor dat abonnement maar zij willen nu voet bij stuk houden dat zonder formulier er geen opzegging was en ik dus weer een jaar aan het abonnement vast zit. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 8:44 Onderwerp: |
|
|
Dat ligt er een beetje aan wat onder schriftelijk moet worden verstaan denk ik?
Waar ik het wel mee eens ben is dat een vastgesteld formulier niet echt een verplichting kan zijn omdat dit nergens genoemd wordt.
Een stemmetje in mij roept dat er eerder een discussie is geweest over algemene voorwaarden die schriftelijk vermelden en de vraag of een e-mail hieronder valt.
Mocht dit niet zo zijn, dan zal mijns inziens de achterliggende reden voor het schriftelijk opzeggen achterhaald moeten worden? Dan kun je kijken of het onredelijk is om e-mailen te weigeren.
Dan kun je namelijk het belang dat de provider heeft bij schriftelijk opzeggen afzetten tegenover het belang van niet nog een jaar vastzitten van TS. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
henkbas
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 12:07 Onderwerp: |
|
|
Er is wat email verkeer geweest nadat ik bericht kreeg dat mijn abonnement met een jaar verlengd was.
Dit was hun laatste antwoord over wat zij te melden hebben over opzegging via email. De email van 30 mei die zij zeggen mij gestuurd te hebben kan ik niet vinden en het staat me ook absoluut niet bij dat ik die ooit ontvangen heb.
"In aansluiting op uw aanvraag stuur ik u bij deze een opzeggingsformulier.
Indien u de nodige bescheiden aan ons toe doet komen, zullen wij deze z.s.m. verwerken en de beëindiging van uw hosting-account / domeinnaam per aangegeven datum aan u bevestigen.
Dit voorkomt dat u in de toekomst een factuur ontvangt voor een product waar u geen gebruik meer van maakt of ongewenst berichten van ons krijgt omtrent deze producten/diensten.
Wij verzoeken u wel rekening te houden met de bepalingen m.b.t. opzegging uit onze Algemene Voorwaarden die u onderstaand aantreft.
Gelieve de bijgeleverde documententen aangevuld en ondertekend naar ons toe te faxen op xxx xx xx xxx of te e-mailen (xxx@xxxx.nl).
Mocht u vragen hebben, aarzel dan niet om telefonisch contact met ons op te nemen."
Ik heb dus inderdaad niet dat formulier voor 1 juli ingestuurd maar ik wil dus weten of de email die ik heb gestuurd niet al voldoende zou zijn. |
|
|
|
 |
|