Brakkie
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 20 sep 2009 23:38 Onderwerp: Invoeren van replica kanon en 100 jaar oude mauser kogel. |
|
|
Ik heb afgelopen zomer in Zweden een replica kanon op de kop weten te tikken. Het betreft een replica van 80 cm lang, 30cm breed en 45cm hoog. Het kanon heeft geen lontgat en is dus niet geschikt om projectielen mee af te vuren.
Nu heb ik momenteel het kanon bij mijn "schoonfamilie" in Stockholm staan maar nu komt de vraag, is deze uberhaupt wel toegestaan in Nederland? Als ik art. 4 WWM, WvSr. erbij pak dan valt dit kanon onder bijna elke categorie die er gesteld wordt. (zie italic tekst) Echter met een uitzondering van de minister. Maar waar zou ik deze vrijstelling kunnen krijgen en zou dit uberhaupt mogelijk en haalbaar zijn voor een simpel kanon als deze?
En dan m.b.t. de oude mauser kogel. Afgelopen zomer heb ik tijdens een wandeling langs een oud spoor in de haven van Riga een, geschatte, 100 jaar oude mauser kogel gevonden. De huls is leeg en verroest en aan de bovenkant licht gerafeld. Echter de kogelkop zat, tesamen met wat aarde, nog in de huls! De kogel is dus "misfired" geweest en is dus 100% leeg. De kogel zou in geen mogelijkheid meer afgevuurd kunnen worden of herladen kunnen worden. Het is dus totaal onbruikbaar. Deze zou tevens volgens art. 4 onder de vet gedrukte categorieen vallen. Echter zou hier echt een vrijstelling voor moeten worden gemaakt als ik deze, op een andere manier dan het vliegtuig, mee terug neem naar Nederland?
Alvast vriendelijk bedankt!
Wetboek van Strafrecht, Wet Wapens en Munitie, artikel 4.
Onze Minister kan van bij of krachtens deze wet vastgestelde voorschriften of verboden vrijstelling of, op daartoe strekkend verzoek, ontheffing verlenen voor daarbij te omschrijven wapens of munitie, behorend tot een van de volgende groepen:
a. wapens die niet voor gebruik als zodanig geschikt te maken zijn;
b. wapens die het karakter dragen van oudheden;
c. andere wapens, voor zover deze bestemd zijn voor dan wel deel uitmaken van een verzameling of een wandversiering;
d. munitie, voor zover deze bestemd is voor dan wel deel uitmaakt van een verzameling;
e. toestellen en voorwerpen voor beroepsdoeleinden;
f. monster-, demonstratie- of testmateriaal en rekwisieten;
g. noodsignaalmiddelen en de daarvoor bestemde munitie.
 |
|