Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Best Name Badg...
incasso proced...
Volkshuisevest...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 12 aug 2025 7:25
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toegang tot gehuurde parkeerplaats ontzegd, HELP!!!!
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
cluseau

Leeftijd: 69
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 18:01    Onderwerp: Toegang tot gehuurde parkeerplaats ontzegd, HELP!!!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede middag lezers,

Als 77 jarige die nog elke dag werkt (ik vervoer bejaarde mensen met een personen busje) ben ik van de een op de andere dag in conflict geraakt met de woningbouw vereniging over mijn parkeerplaats.

Situatie:
Het betreft een terrein met lage eensgezinswoningen en een appartementen flat. Ik huur al 34 jaar een eengezinswoning en ondertussen zijn de regels natuurlijk regelmatig aangepast. De appartementen in de flat zijn inmiddels verkocht. Het terrein is opgedeeld in parkeerplaatsen waarvan een deel is toegewezen aan de huurders van de eensgezinswoningen. De appartement eigenaren van de flat hebben bij koop moeten tekenen voor recht van overpad en gebruik van een deel van het parkeerterrein tbv de huurders van de eensgezinswoningen. Deze zijn immers alleen te bereiken door over een deel van het terrein van de flat te rijden. Bovendien is het terrein nu afgesloten dmv een slagboom waarvoor iedere huurder een kaart met bijbehorende parkeerplaats heeft moeten kopen. Wij huren het huis nu dus inclusief parkeerplaats. Nu na al die jaren krijg ik op vrijdag het bericht dat ik direct na het weekend het door mij gebruikte personen busje niet meer op mijn parkeerplaats mag parkeren. Als ik daar geen gehoor aan geef wordt de slagboom kaart ongeldig gemaakt en kan ik mijn woning alleen nog te voet bereiken. Geen prettig vooruitzicht op mijn leeftijd met een paar versleten heupen, ik ben namelijk zeer slecht ter been.

Als reden wordt aangevoerd dat de auto te hoog en te breed zou zijn voor de parkeerplek en de antenne / kanteldak beschadigen het beton en regenpijp bij het onderdoor rijden van een voetgangersbrug. In de voorwaarden van 2007 staat dat de parkeerplaats uitsluitend bestemd is voor motorvoertuigen waarvan de hoogte niet hoger is dan aangegeven op het terrein, dit is trouwens 2.40m en dus 3 cm hoger dan mijn busje. Ook staat er in dat het motorvoertuig aan dezelfde voorwaarden moet voldoen dan de voertuigen welke op de openbare weg mogen parkeren. Op mijn parkeerplaats is aan weerszijden nog ruim 30 cm vrije ruimte tussen de strepen en bij het passeren van de voetgangersbrug is er dus zo’n 3 cm speling. Dit is binnen de gestelde marge. Ook is schade aan het beton of regenpijp niet zichtbaar. Nu is mijn vraag; kan de woningbouwvereniging het maken mij op een dergelijke manier te discrimineren en zomaar de kaart ongeldig maken. En ik voel de bui natuurlijk al hangen dat de regels straks zo worden aangepast dat ik toch van het terrein afmoet, kan dit zomaar.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Cor.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 18:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, dat kan niet zomaar, want dat is een eenzijdige aanpassing van de overeenkomst die misschien wel toegestaan is (kijk daar de algemene voorwaarden even op na), maar die mijns inziens tegen alle redelijkheid en billijkheid (je kunt 6:2 BW noemen) ingaat. De verhuurder pleegt hiermee wanprestatie jegens jou.

De verhuurder is namelijk verplicht jou de zaak (hier: de parkeerplaats) ter beschikking te stellen en te laten voor zover dat voor het overeengekomen gebruik noodzakelijk is (7:203 BW). Je busje voldoet aan de gestelde eisen en de gestelde schade lijk je helemaal niet te veroorzaken, dus ik zie het probleem helemaal niet.

Als de verhuurder van jouw busje af wil, dan moet hij zich tot de rechter wenden. Ik schat op grond van jouw situatieschets zijn kansen niet hoog in. Nogmaals: je busje voldoet aan de gestelde eisen en bovendien zijn er hier persoonlijke omstandigheden die een verandering apert onredelijk zouden maken.

Niet juridisch: Je merkt het aan de toon misschien al: ik kan me over dit soort situaties geweldig boos maken. Laat zo'n woningbouwvereniging blij zijn dat iemand op leeftijd die zelf slecht ter been is nog zo veel voor andere probeert te betekenen en laat de wbv er trots op zijn daar een kleine bijdrage aan te kunnen leveren. Tjonge, zeg!
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 18:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst: de term 'discrimineren' lijkt mij hier niet op zijn plaats.

Voor het overige lijkt het mij dat - op basis van hetgeen u schetst, de woningbouwvereniging niet in haar recht staat. Interessant is daarbij de vraag of er sprake is van een separaat huurcontract of dat het onderdeel is van de huurovereenkomst van uw woning.
Bekijk de homepage
cluseau

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Allereerst: de term 'discrimineren' lijkt mij hier niet op zijn plaats.

Interessant is daarbij de vraag of er sprake is van een separaat huurcontract of dat het onderdeel is van de huurovereenkomst van uw woning.

Allereerst bedankt voor uw interesse in dit onderwerp.

De term "discrimineren" bedoel ik niets speciaals mee. In mijn beleving heet het onderscheiden van iets of iemand op grond van afwijkende vorm, geur, kleur, afmeting whatever discrimineren. Het selecteren op grond van een afwijkende grootheid dus. Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". Kan mij wel voorstellen dat de term een beetje verkeerd ontvangen wordt. In dat opzicht neem ik dat natuurlijk terug.

De parkeerplaats is overigens onderdeel van de totale huurovereenkomst.

@Simone
want dat is een eenzijdige aanpassing van de overeenkomst die misschien wel toegestaan is
Goed punt, hadden we al opgemerkt in de voorwaarden en is alleen toegestaan in overeenstemming met beide partijen.

Dank jullie voor deze steun in de rug.

mvg
Cor.
Verstuur e-mail
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: zo 30 aug 2009 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wens je heel veel succes Cor. Je verdient het!
cluseau

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 7:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede morgen allemaal,

Na een nette duidelijke brief te hebben geschreven naar de woningbouwvereniging is nu toch na een week het ongelofelijke gebeurd. Toen ik om 7:00 uur naar mijn werk wilde kon ik niet van het terrein af waardoor een aantal bejaarde mensen het vervoer te laat hebben gekregen. Dat vind ik op zich al spijtig genoeg. De brief welke ik persoonlijk heb afgegeven (dus niet per post) is helemaal niet op gereageerd. Nu is mij vraag; hoe nu verder te handelen? In principe ben ik bereid mijn recht te halen maar weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat. Moet ik nu een voorlopige voorziening aanvragen of moet ik andere wegen bewandelen? Graag uw advies.

mvg
Cor
Verstuur e-mail
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 10:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het meest logische lijkt mij inderdaad het vragen van een voorlopige voorziening in een kort geding.
Bekijk de homepage
tikSimone

tikSimone

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 21:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

En je zou daarnaast de informele weg kunnen bewandelen door je klanten een brief te laten schrijven naar de woningbouwvereniging.
Maar een procedure starten zou ik zéker doen!
cluseau

BerichtGeplaatst: wo 09 sep 2009 21:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:

Maar een procedure starten zou ik zéker doen!

Dank voor jullie antwoorden, ik ben zeker van plan een procedure te starten maar ben op dit gebied niet gestudeerd. Wat ik tot nu toe begrepen heb is een voorlopige voorzienig alleen aan te vragen voor onomkeerbare zaken zoals een kapvergunning. Het lijkt me dat ik de tegenpartij voor de civiele rechter moet slepen. Alleen ben ik bang dat dit zo'n langdurig traject wordt dat ik het lopen niet meer op kan brengen en dus mijn baantje zal moeten beeindigen. Ik had eigenlijk gehoopt dat iemand een oplossing wist om dit op korte termijn voor elkaar te krijgen. De woningbouwvereniging neemt niet eens de moeite om op mijn schrijven te reageren dus ik verwacht al helemaal niet dat ze willen luisteren.

Cor
Verstuur e-mail
theod

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 6:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er bij u in de buurt een rechtswinkel die u voorlopig zou kunnen bijstaan?
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: do 10 sep 2009 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cluseau schreef:
Na een nette duidelijke brief te hebben geschreven naar de woningbouwvereniging
Vrees, dat het aanspannen van een procedure van jouw zijde zal ontaarden in een kat-en-muis-spelletje, waarin je opponent bij de wbv niet alleen over een veel langere adem beschikt maar ook nog veel handiger is dan jij.
Vraag me af, of het schrijven van welke brief dan ook een handige aktie geweest is; je had misschien beter kunnen proberen om in een gesprek een afspraak te maken, b.v. over een schadevergoeding voor stoppen van jouw aktiviteiten; misschien kun je dat alsnog proberen.

Quote:
De woningbouwvereniging neemt niet eens de moeite om op mijn schrijven te reageren dus ik verwacht al helemaal niet dat ze willen luisteren.
Ikzelf zou één of twee mogelijke oplossingen bedenken en die lui bellen voor een gesprek.
WimWest

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 8:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De parkeerplaats is toch een onderdeel van uw huurovereenkomst?

Als dat zo is, dan voldoen zij niet aan de overeenkomst en kunt u melden dat de huurbetalingen worden opgeschort. Dan zullen zij toch naar de rechter moeten om alsnog de huurpenningen te kunnen ontvangen.

Een overeeenkomst geldt voor beide partijen en tussentijds de spelregels veranderen is niet netjes.

Voor opschorting van huur kunt u even googelen, er zijn talloze voorbeelden te vinden. En elke huurder heeft het recht tot opschorting!
cluseau

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 9:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

WimWest schreef:
De parkeerplaats is toch een onderdeel van uw huurovereenkomst?

Een overeeenkomst geldt voor beide partijen en tussentijds de spelregels veranderen is niet netjes.

Inderdaad is het een complete overeenkomst "huis + parkeerplaats".

Tussentijds eenzijdig de regels veranderen is niet toegestaan volgens contract.

Inmiddels is er wel het een en ander duidelijker geworden. Wij huren van de woningbouwvereniging het huis + plaats maar moeten daarvoor over het terrein van een flat, beheerd door de VVE van appartement eigenaren. Wij hebben dus helemaal niet met die VVE te maken. Echter is die VVE blijkbaar wel bij machte om regeltjes voor hun terrein te bedenken. Er is nu een conflict ontstaan tussen de woningbouwvereniging en de VVE van de flat. Waarschijnlijk heeft de woningbouwvereniging eea over het hoofd gezien toen zij de grond verkocht aan de VVE. Vanuit mijn oogpunt houd ik de woningbouw aan het contract wat ik met hun ben overeengekomen. Ik heb geen boodschap aan hun financiele spelletjes. Stel dat zij deze huizen ook verkopen en de nieuwe eigenaar gaat bepalen dat er alleen maar jonge gezinnen mogen wonen, is toch van de gekke. Maandag 14 sep wordt er over vergaderd. We wachten tot die tijd netjes af.

Cor
Verstuur e-mail
cvb

Leeftijd: 72

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 11:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

cluseau schreef:
Wij hebben dus helemaal niet met die VVE te maken. Echter is die VVE blijkbaar wel bij machte om regeltjes voor hun terrein te bedenken (en te laten gelden, cvb).
Deze 2 zinnen lijken mij met elkaar in tegenspraak??
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Leeftijd: 44
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 11 sep 2009 11:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als dit het geval is dan zal er, naast een schadevergoeding, niets anders op zitten denk ik. Dat komt door het volgende.

De afspraak die u heeft met de Woningbouw betreft een overeenkomst. Deze geldt tussen u en de woningbouw; daar heeft de VVE niets mee te maken.

Als de woningbouw de grond heeft verkocht aan de VVE, waarmee ook "uw" parkeerplaats, heeft de nieuwe eigenaar niets met uw afspraak te maken.

Juridisch heeft een overeenkomst relatieve werking en eigendomsoverdracht absolute. Relatieve werking werkt tussen partijen, absolute is af te dwingen tegenover een ieder.

De overeenkomst met de Woningbouw bestaat uiteraard nog steeds. Alleen kan de woningbouw zijn verbintenis niet meer nakomen jegens u door een fout aan hun zijde. Daarom kunt u schadevergoeding eisen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds