|
Auteur |
Bericht |
larock
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 20:25 Onderwerp: Rechten van illegale medewerker bij overgang van onderneming |
|
|
Wat zijn de rechten van een illegale medewerker bij overgang van een onderneming als bedoeld in artikel 7:662 BW ??
Ik begrijp dat "gewone" medewerkers dus op grond van 7:663 BW hun rechten en plichten jegens de werkgever overgedragen wordt op de "verkrijger".. maar wat als er illegale medewekers in dienst zijn?? |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 20:38 Onderwerp: |
|
|
Die hebben geen rechten. Nu ja, dat staat er botter dan ik bedoel, maar die kunnen nergens aanspraak op maken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 20:57 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je dat een arbeidsovereenkomst met een illegale werknemer nietig of vernietigbaar is? Daar valt natuurlijk wel iets voor te zeggen (art. 3:40 BW), maar is hier rechtspraak over?
Volgens deze bron:
Quote: | 3. Loondoorbetaling: de gevolgen van het aangaan van een arbeidsovereenkomst met een illegale werknemer, komen voor rekening van de werkgever. Dat betekent dat de werkgever verplicht wordt het loon door te betalen, ondanks dat de illegale werknemer niet te werk gesteld mag worden.
4. Ontslag: in beginsel is het mogelijk de illegale werknemer te ontslaan. Wel dient rekening gehouden te worden met het betalen van een vergoeding; bij het bepalen van de hoogte van de vergoeding zal de rechter rekening houden met een eventueel door de werkgever behaald financieel voordeel, kennis van de werkgever van de illegaliteit en in hoeverre de illegale werknemer zelf ook profijt uit de tewerkstelling heeft getrokken en mede debet is geweest aan het voortduren van deze illegale situatie. Een ontslag op staande voet van een illegale werknemer is in het algemeen niet mogelijk, omdat de werkgever op voorhand dient te controleren of een tewerkstellingsvergunning nodig is. Dit zal slechts anders kunnen zijn wanneer er sprake is van misleiding/bedrog aan de zijde van de werknemer door bijvoorbeeld het tonen van valse identiteitsbewijzen of vergunningen. |
Dus van nietigheid of vernietigbaarheid lijkt me geen sprake. Ik zie dan eigenlijk niet waarom art. 7:663 BW niet onverkort van toepassing zou zijn op illegale werknemers. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op di 22 sep 2009 21:01, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 21:01 Onderwerp: |
|
|
Rechtspraak: zou ik moeten zoeken, maar het geen rechten geldend kunnen maken volgt al uit het principe dat je een ander niet kunt dwingen de wet te overtreden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 21:04 Onderwerp: |
|
|
De werkgever wordt nergens toe gedwongen; die heeft de werknemer zelf aangenomen. De overnemende werkgever kiest er zelf voor de onderneming, inclusief haar werknemers, over te nemen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 21:26 Onderwerp: |
|
|
Maar de overnemer hoeft er niet voor te kiezen de wet te overtreden door illegale werknemers in dienst te nemen/houden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 21:38 Onderwerp: |
|
|
Dat risico neemt hij op de koop toe door vrijwillig over te nemen, want hij weet van art. 7:663 BW af. Illegaliteit is wel een grond voor ontslag (via de normale ontslagprocedures), maar kan bij illegale werknemers die al lang in dienst zijn een kennelijk onredelijk ontslag opleveren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
larock
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 22 sep 2009 23:35 Onderwerp: |
|
|
Kan ik op basis van wat er verteld is concluderen dat art. 7:663 BW dus alsmede geld voor de illegale medewerker?? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 23 sep 2009 0:02 Onderwerp: |
|
|
larock schreef: | Kan ik op basis van wat er verteld is concluderen dat art. 7:663 BW dus alsmede geld voor de illegale medewerker?? |
Ik zie in ieder geval niet in waarom het niet ook voor illegale werknemers zou gelden. Een illegale werknemer is ook een werknemer (want zo'n arbeidsovereenkomst is niet nietig). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 2:28 Onderwerp: |
|
|
Kijk ook eens in de Beleidsregels ontslagtaak UWV, dat bevat ook een hoofdstuk over ontslag van de illegale werknemer. Als ik mij goed herinner is de inhoud min of meer in lijn met wat bona beweert. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: vr 25 sep 2009 2:29 Onderwerp: |
|
|
Kijk ook eens in de Beleidsregels ontslagtaak UWV, dat bevat ook een hoofdstuk over ontslag van de illegale werknemer. Als ik mij goed herinner is de inhoud min of meer in lijn met wat bona beweert. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|