Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
MartinJan
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 13 aug 2009 11:41 Onderwerp: Geldigheid contract |
|
|
Casus een V.O.F. bestaat uit 2 natuurlijke personen ven. A en B, deze hebben overeengekomen dat individueel zij gemachtigd zijn om voor een van te voren afgesproken limit een contract mogen tekenen en of finantieele handelingen te verrichten voor de V.O.F., daarboven moeten zij allebij tekenen, e.e.a. natuurlijk gedeponeerd bij de KvK.
Indien ven. A buiten weten van vennoot B een contract tekend bij C boven de afgesproken limit tekend, heb ik de volgende vragen;
1) is voor C het contract volledig verhaalbaar op A? of deels verhaalbaar op A?
2) wat is de aansprakelijkheid van ven. B t.o.v het door ven. A getekende contract van C ?
3) Kan ven. B, ven. A hiermee uit de V.O.F. zetten? _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
MartinJan
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 sep 2009 10:39 Onderwerp: |
|
|
IK heb zelf maar even wat rond geneusd en heb het volgende gevonden, vindt dat ik dit moet delen omdat ik jammergenoeg nog geen enkele reactie heb gehad op dit onderwerp.
Op de website van bakker en kreos vond ik het volgende;
"Bevoegdheden van de vennoten
Anders dan bij de maatschap, waar voor bevoegde vertegenwoordiging door een der maten volmacht van de overige maten vereist is, is iedere vennoot - in beginsel - bevoegd namens de v.o.f te handelen. De wet geeft drie uitzonderingen. Niet bevoegd is de vennoot die van vertegenwoordigingsbevoegdheid is uitgesloten (in de vennootschapsakte), de verrichte handeling valt niet binnen het doel van de vennootschap of het betreft een handeling waartoe de vennoot volgens de overeenkomst onbevoegd is.
Opmerking verdient het volgende. Zolang de v.o.f. niet als zodanig in het Handelsregister is ingeschreven, wordt zij ten aanzien van derden aangemerkt als algemeen voor alle zaken, aangegaan voor onbepaalde tijd en geen der vennoten uitsluitende van vertegenwoordigingsbevoegdheid. Uw adviseur zal er dan ook op toezien dat uw samenwerkingsverband op de juiste wijze wordt ingeschreven.
In de acte staat dat er een samenverzerkings verband is, en dat is openbaar, daarin is ook duidelijk de tekenbevoegdheid in aangegeven.
Het is eigenlijk te kort door de bocht als een handelspartner de V.O.F. als een geheel ziet, immers kan een handelspartner weten dat elke V.O.F. een vennootschapsakte heeft.
verder vondt ik op de kvk site;
"Vennootschap onder firma (vof) en commanditaire vennootschap (cv)
De tekenbevoegdheid van beherende vennoten bij een vof of een cv kan beperkt zijn. Als de beperkingen in het Handelsregister staan, gelden ze voor iedereen als de waarheid. Tekenbevoegdheid is iets anders dan aansprakelijkheid.
Stel dat vennoot X bevoegd is om zelfstandig, namens de vof, te tekenen tot €5.000. Dit betekent echter niet dat zijn aansprakelijkheid ook tot €5.000 beperkt is. Vennoot X is, net als alle andere beherende vennoten, aansprakelijk voor alle schulden."
Hieruit kan ik concluderen dat;
1) Voor C is het contract volledig verhaalbaar op A en B.
2) Ven. B is aansprakelijk van het door ven. A getekende contract van C. echter kan ven. B middels een procedure ven. A aansprakelijk stellen conform de in de vennootschapsakte bepaalde strafmaatregelen.
3) Zoals het in 2 eigelijk al aangeeft zal er door verstoring van de "in devennootschapsakte overeeengekomen bepalingen" een behoorlijk conflict ontstaan, waarbij het onontkoombaar is dat 1 van de vennoten zich uit de V.O.F. terug trekt.
Iemand nog wat toe te voegen?  _________________ illegitimis nil carborundum! |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|