|
Auteur |
Bericht |
eigenaarrolsrols
Leeftijd: 77 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 15 sep 2009 22:26 Onderwerp: Verplicht deelnemen aan VvE door buurtbewoners? |
|
|
Wij zijn als buurtbewoners van plan om een VvE op te richten ivm achterstallig onderhoud grond/rioolput etc. Kan iedereen verplicht worden om hieraan deel te nemen ondanks dat er al meer dan 30 jaar een recht van overpad van toepassing is. Is de duur van recht van overpad belangrijk?
Kan iemand die 4 jaar recht van overpad heeft ook weigeren om deel te moeten nemen. Het gaat alleen maar om eigenaren die grensen aan het stuk grond. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 sep 2009 23:39 Onderwerp: |
|
|
Een echte VvE kunnen alleen de gezamelijke appartementseigenaren oprichten (en die zijn daartoe ook verplicht). Bij jou gaat het zo te lezen niet om de appartementseigenaren van één gebouw, maar om de eigenaren of bewoners van verschillende woningen (ieder met een eigen eigenaar).
Van wie is de grond waar het onderhoud aan moet worden gepleegd?
De eigenaar van een heersend erf is bevoegd om op zijn kosten op het dienende erf alles te verrichten wat voor de uitoefening van de erfdienstbaarheid noodzakelijk is (art. 5:75 lid 1 BW). Misschien willen sommige eigenaren van deze bevoegdheid gebruik maken. Jouw vraag lijkt dan te zijn of deze eigenaren de andere eigenaren die hiervan meeprofiteren kunnen verplichten mee te betalen. Vooralsnog denk ik niet dat dit mogelijk is, maar helemaal zeker weet ik dit niet.
Eigenlijk zou ik denken dat de eigenaar van het dienende erf gehouden is tot onderhoud van zijn grond. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eigenaarrolsrols
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 8:03 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"]
als er dus geen spraken is van "echte" Vve is dan deelnamen aan een andere vorm van Vve verplicht?
Ik begrijp dus dat er wel een soort Vve is maar die juridisch niet de zelfde vorm heeft als een echte Vve?
Er is een eigenaar bekent maar deze wil de grond wel overdragen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 10:56 Onderwerp: |
|
|
Nee, deelname aan een vereniging die niet een VvE is, is niet verplicht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
eigenaarrolsrols
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 11:47 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Nee, deelname aan een vereniging die niet een VvE is, is niet verplicht. |
dus als iemand uit de buurt niet wil deelnemen om de grond te kopen kan hij/zij dit niet verplicht worden?
als er door de andere (nieuwe eigenaren) een verening wordt opgericht en zij willen de grond "opknappen" kunnen hun dan de gebruikers(recht van overpad) dwingen om de gemaakte kosten te delen ? |
|
|
|
 |
|