Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
kan zakelijk h...
Verjaring bela...
Reliable Stati...
Force justice ...
verkiezingsbed...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 02 jun 2025 23:22
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Leaseauto terugvorderen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Vivace

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 12:19    Onderwerp: Leaseauto terugvorderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb onlangs een brief ontvangen van mijn werkgever met de mededeling in het kort dat:
- er in het verleden erg soepel is omgegaan met de regels voor wat betreft toewijziging leaseauto
- er per direct wordt gekeken of medewerkers idd nog voldoen aan de criteria om " mobiel" te worden verklaard
- dat dit in principe bij afloop van leasecontract auto wordt bekeken.

In mijn gevel betekend het heel simpel dat aangezien ik geen 20.000km zakelijk op jaarbasis rijd, ik de auto kwijt zal raken.

Wat ik me afvraag is of ze dit kunnen maken/mogen. Volgens mij is deze auto namelijk meer onder secundaire arbeidsvoorwaarde dan strikt genomen onder mobiliteit aan mij toegekend toen ik er anderhalf jaar geleden ging werken.

De omstandigheden van mijn baan zijn niet verandert, ik hoef niet meer of minder te rijden. Kortom er was destijds evenveel reden of niet om mij een auto toe te kennen en mij als "mobiel" te verklaren. Ik zie het in ieder geval als secundaire arbeidsvoorwaarde en als "extra inkomen" althans zo heb ik wel geredeneerd bij het aannemen van de baan

In hoeverre staat een werkgever dan in zijn recht om de auto terug te vorderen bij einde looptijd leasecontract ( heb de pecht dat dit zeer spoedig is), terwijl er feitelijk aan mijn baan niets verandert is?
Is er iets wat ik ertegen kan doen? En daarnaast als ze al het al zouden kunnen "maken" valt me op dat het dan wel erg berust op toeval hoelang ik en mijn collega';s dan nog gebruik kunnen maken van de auto's ( ligt er maar net aan hoe lang het contract van de auto loopt...beetje cru)

Wie weet raad?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 12:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van belang is hoe de autoregeling in de arbeidsovereenkomst (AO) staat genoemd en of er een wijzigingsbeding in de AO staat.

Als het genoemd staat in de AO en er is geen wijzigingsbeding kan de werkgever de AO niet eenzijdig wijzigen, tenzij er een zwaarwegend belang is en dan komt men in de sfeer van redelijkheid en billijkheid.

Redelijk en billijk is het niet om een gedeelte van het inkomen te wijzigen zonder enige compensatie en zonder aantoonbaar zwaarwegend belang. Doet de werkgever dit om puur kosten te verminderen, dan zal de werkgever ook daar het economisch belang van moeten aantonen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 12 sep 2009 13:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De werkgever lijkt te zeggen dat de regels waarmee je bent akkoord gegaan niet worden veranderd, maar dat ze voortaan strenger zullen worden toegepast.

Nu valt er misschien iets voor te zeggen dat de soepele toepassing van de regels onderdeel uitmaakte van je arbeidsvoorwaarden, maar zo duidelijk is dat niet. Ook kan het zijn dat in jouw contract gewoon duidelijk staat aangegeven dat je recht hebt op een leaseauto.

In het algemeen kan ik me wel voorstellen dat een werkgever die geld wil/moet besparen zijn leaseautoregeling strenger mag toepassen. En daarnaast zijn er zoals WimWest aangeeft mogelijkheden om de arbeidsovereenkomst aan te passen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds