|
Auteur |
Bericht |
Vivace
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 12:19 Onderwerp: Leaseauto terugvorderen |
|
|
Ik heb onlangs een brief ontvangen van mijn werkgever met de mededeling in het kort dat:
- er in het verleden erg soepel is omgegaan met de regels voor wat betreft toewijziging leaseauto
- er per direct wordt gekeken of medewerkers idd nog voldoen aan de criteria om " mobiel" te worden verklaard
- dat dit in principe bij afloop van leasecontract auto wordt bekeken.
In mijn gevel betekend het heel simpel dat aangezien ik geen 20.000km zakelijk op jaarbasis rijd, ik de auto kwijt zal raken.
Wat ik me afvraag is of ze dit kunnen maken/mogen. Volgens mij is deze auto namelijk meer onder secundaire arbeidsvoorwaarde dan strikt genomen onder mobiliteit aan mij toegekend toen ik er anderhalf jaar geleden ging werken.
De omstandigheden van mijn baan zijn niet verandert, ik hoef niet meer of minder te rijden. Kortom er was destijds evenveel reden of niet om mij een auto toe te kennen en mij als "mobiel" te verklaren. Ik zie het in ieder geval als secundaire arbeidsvoorwaarde en als "extra inkomen" althans zo heb ik wel geredeneerd bij het aannemen van de baan
In hoeverre staat een werkgever dan in zijn recht om de auto terug te vorderen bij einde looptijd leasecontract ( heb de pecht dat dit zeer spoedig is), terwijl er feitelijk aan mijn baan niets verandert is?
Is er iets wat ik ertegen kan doen? En daarnaast als ze al het al zouden kunnen "maken" valt me op dat het dan wel erg berust op toeval hoelang ik en mijn collega';s dan nog gebruik kunnen maken van de auto's ( ligt er maar net aan hoe lang het contract van de auto loopt...beetje cru)
Wie weet raad? |
|
|
|
 |
WimWest
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 12:27 Onderwerp: |
|
|
Van belang is hoe de autoregeling in de arbeidsovereenkomst (AO) staat genoemd en of er een wijzigingsbeding in de AO staat.
Als het genoemd staat in de AO en er is geen wijzigingsbeding kan de werkgever de AO niet eenzijdig wijzigen, tenzij er een zwaarwegend belang is en dan komt men in de sfeer van redelijkheid en billijkheid.
Redelijk en billijk is het niet om een gedeelte van het inkomen te wijzigen zonder enige compensatie en zonder aantoonbaar zwaarwegend belang. Doet de werkgever dit om puur kosten te verminderen, dan zal de werkgever ook daar het economisch belang van moeten aantonen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 12 sep 2009 13:08 Onderwerp: |
|
|
De werkgever lijkt te zeggen dat de regels waarmee je bent akkoord gegaan niet worden veranderd, maar dat ze voortaan strenger zullen worden toegepast.
Nu valt er misschien iets voor te zeggen dat de soepele toepassing van de regels onderdeel uitmaakte van je arbeidsvoorwaarden, maar zo duidelijk is dat niet. Ook kan het zijn dat in jouw contract gewoon duidelijk staat aangegeven dat je recht hebt op een leaseauto.
In het algemeen kan ik me wel voorstellen dat een werkgever die geld wil/moet besparen zijn leaseautoregeling strenger mag toepassen. En daarnaast zijn er zoals WimWest aangeeft mogelijkheden om de arbeidsovereenkomst aan te passen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|