|
Auteur |
Bericht |
frank33
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 15:23 Onderwerp: Verzoekschrift Omgangsregeling |
|
|
Beste lezer,
Is er iemand die ervaring heeft met het opstellen van een verzoekschrift danwel ooit door zijn advocaat heeft laten opstellen, en dan in het kader van omgangsregeling. Ik heb al veel gezocht op google, maar het blijft lastig een dergelijk (voorbeeld) verzoekschrift te vinden. Ik kom voornamelijk omgangscontracten (bijv. een omgangsregeling na co-ouderschap dat niet van toepassing is in mijn situatie) tegen die je voor een relatief lage prijs kan downloaden, maar geen verzoekschrift. Volgens mij zijn er genoeg mensen die inmiddels al een verzoekschrift hebben laten maken door hun advocaat en deze misschien (anoniem) zouden willen delen met mij??? (niet geschoten is altijd mis )
Ik wil mijzelf zo min mogelijk op kosten jagen door mijn advocaat een verzoekschrift te laten opstellen en het zou zeer mooi zijn als ik met behulp van dit forum een voorbeeld verzoekschrift kan krijgen en deze aan mijn advocaat kan presenteren zodat het proces wat sneller kan gaan.
Mijn situatie heb ik in onderstaande link beschreven.
Ik ben benieuwd naar positieve reacties.
groet,
Frank
Zie link:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/title/Omgangsregeling+met+spoed+afdwingen%2C+kan+dat%3F/t/25154/ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 17:18 Onderwerp: |
|
|
Als je een advocaat neemt die ervaring heeft met familierecht, zal een modelverzoekschrift de prijs niet drukken. Zo'n modelverzoekschrift zal hij dan namelijk zelf wel hebben klaarliggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 19:46 Onderwerp: |
|
|
Zeker weten, we hoeven alleen maar de persoonlijke/feitelijke gegevens en bijzonderheden in te vullen. En zo'n processtuk wil je toch graag in je eigen stijl hebben, dus het herschrijven van zo'n verzoekschrift dat je cliënt aanlevert kost doorgaans net zoveel tijd... _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
frank33
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 20:29 Onderwerp: |
|
|
Ok, dank je, dat is duidelijk. Maar dan nu een hele concrete vraag over het verzoekschrift en zo'n procedure.
Hoeveel uren zou je ongeveer kwijt kunnen zijn aan een standaard omgangsprocedure?
De advocaat die ik had gesproken dacht er ongeveer 10 uur mee kwijt te zijn, vind ik best veel. Helemaal aangezien het regelen van een juridische omgangsregeling zo vaak voorkomt.
Misschien kan iemand aangeven waar in het algemeen de tijd in gaat zitten bij zo'n procedure? |
|
|
|
 |
LeChat
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 797
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 20:40 Onderwerp: |
|
|
Tja, dat verschilt toch wel per procedure, per situatie, de ene cliënt levert de benodigde informatie snel en efficiënt aan, bij de ander kost dat veel meer tijd (en er achteraan schrijven).
Een schatting: in ieder geval een eerste gesprek met de cliënt (1 uur max.), wellicht wat heen en weer geschrijf met de wederpartij (proberen het onderling te regelen (daar kan ook al 2 uur in zitten als er schot in lijkt te zitten), het opstellen van het verzoekschrift duurt m.i. 1 à 2 uur (ik zou er zelf 1 uur over doen in de meeste gevallen) en dan de zitting (incl. voorbereiding, reistijd en het bestuderen van het verweerschrift en het opstellen van een pleitnota): zo'n 3 uur. Onvoorziene omstandigheden en eventuele complicaties daargelaten. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
frank33
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 21:17 Onderwerp: |
|
|
Maar als ik het nou niet onderling wil regelen en rechtstreeks naar de rechter wil gaan? Dat scheelt weer tijd en geld. Is dat mogelijk of ben je verplicht het verzoekschrift te sturen naar de wederpartij en te wachten en te reageren op een eventueel verweerschrift?
Wat mij betreft hoeft er niet heen en weer geschreven te worden. Ik wil gewoon een duidelijke juridische uitspraak van de rechter en een bewijs dat mijn zoon in de toekomst weet dat ik een omgangsregeling heb moeten afdwingen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 21:52 Onderwerp: |
|
|
Het verzoekschrift stuur je naar de rechtbank. Dit maakt deel uit van de procedure voor de rechter die in het familierecht de gebruikelijke is: de verzoekschriftprocedure.
Andere belanghebbende partijen worden door de rechtbank in de gelegenheid gesteld met een verweerschrift te reageren op het verzoekschrift.
Wikipedia - Verzoekschriftprocedure _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
LeChat
|
Geplaatst: di 08 sep 2009 22:24 Onderwerp: |
|
|
Precies, en als de ander enigszins aannemelijk kan maken dat zij vreest voor bijv. de veiligheid van de kinderen als er omgang komt, kan er ook een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming komen. Vandaar ook dat ik sprak over complicaties e.d. _________________ Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. |
|
|
|
 |
|