Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 25 jul 2025 8:28
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

contract bij dexia afgesloten toen ik minderjarig was
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mendy

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 21:01    Onderwerp: contract bij dexia afgesloten toen ik minderjarig was Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik heb een vraag over een dexia contract.

Door mijn ouder is er een contract bij dexia afgesloten. Ik weet verder helemaal niet hoe of wat, maar het staat ook op mijn naam. Echter was ik toen zelf nog minderjarig en voor zover ik weet heb ik dus ook nooit iets getekend. Is het terecht dat ik nu wel die codering heb en dat er dus een contract op mijn naam staat, waar ik dus verder niets van af weet.

Weet iemand hier iets meer van? Want ik weet dus verder ook niets over dat contract en kom ook nergens echt meer te weten. Bij dexia krijg ik ook geen duidelijk antwoord.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
John Locke

John Locke

Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 22:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een paar zaken zijn belangrijk om te weten:

Hoe oud was je toen het contract werd afgesloten?
Hebben allebei jouw ouders een handtekening gezet onder de overeenkomst?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 24 aug 2009 23:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Begrijp ik het goed dat je ouders tijdens je minderjarigheid in jouw naam hebben getekend?

Uit art. 1:253k jo. 345 BW begrijp ik dat ouders de machtiging van de kantonrechter behoeven voor het aangaan van een geldlening of voor het verbinden van de minderjarige als borg of hoodelijke medeschuldenaar. Van zo'n handeling lijkt mij hier sprake.

Ik neem aan dat de kantonrechter geen machtiging heeft verleend. Je kunt dan op grond van art. 1:347 BW waarschijnlijk jouw aanvaarding van die overeenkomst vernietigen (of misschien zelfs de overeenkomst in zijn geheel).
art. 1:347 BW schreef:
1. Een in strijd met artikel 345 of 346 verrichte rechtshandeling ten name van de minderjarige is vernietigbaar; op de vernietigingsgrond kan slechts een beroep worden gedaan van de zijde van de minderjarige.
2. Het vorige lid geldt niet voor een rechtshandeling anders dan om niet indien de wederpartij te goeder trouw was en voor een rechtshandeling die de minderjarige geen nadeel heeft berokkend.

Lid 2 omschrijft twee situaties waarin niet kan worden vernietigd, maar die lijken mij hier niet voor te doen. Dexia had m.i. moeten onderzoeken of jij wel meerderjarig was, en het lijkt me waarschijnlijk dat de rechtshandeling je nadeel heeft berokkend.

De verjaringstermijn voor de vernietiging is 3 jaar gerekend vanaf het moment dat je (als meerderjarige) bekend bent geworden met het feit dat je partij bent bij die overeenkomst (art. 3:52 lid 1 sub d BW). Dit doe je het best door naar Dexia een aangetekende brief te sturen met ontvangstbevestiging. Vervolgens moet je Dexia ertoe proberen te brengen de registratie bij het BKR op te heffen. (Lukt dat niet, dan heeft het BKR een geschillenregeling.)

Zie bijv. Rb. Amsterdam 21 mei 2008, LJN BD3238.

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 07 sep 2009 19:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maak er meteen een stuitingsbrief van wegens kennelijke dwaling van Dexia. Dat schort de termijn zo lekker op.

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De overeenkomst is zowel op naam van de ouders als op die van het kind gesloten. Wat houdt die overeenkomst precies in? Als het om aandelenlease gaat, dan is dat toch huurkoop? Dan zijn die bepalingen uit 1 BW helemaal niet van toepassing lijkt me. Bovendien zien die volgens mij op andere gevallen, namelijk op de situatie dat de minderjarige zelf zo'n rechtshandeling als bijvoorbeeld borgstelling wil aangaan.
bona fides

Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 08 sep 2009 20:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tikSimone schreef:
De overeenkomst is zowel op naam van de ouders als op die van het kind gesloten. Wat houdt die overeenkomst precies in? Als het om aandelenlease gaat, dan is dat toch huurkoop? Dan zijn die bepalingen uit 1 BW helemaal niet van toepassing lijkt me. Bovendien zien die volgens mij op andere gevallen, namelijk op de situatie dat de minderjarige zelf zo'n rechtshandeling als bijvoorbeeld borgstelling wil aangaan.

Zie mijn bericht en de uitspraak waar ik naar link. Kun je precies aangeven waar ik de mist in ga? Merk op dat Legio Lease typisch eindigde in een geldschuld van de deelnemer, omdat er geld werd geleend. Zie overweging 6.2 van de uitspraak.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds