|
Auteur |
Bericht |
Kevin
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 04 sep 2009 0:52 Onderwerp: art. 1:5 Awb (...)ingevolge een wettelijk voorschrift(...) |
|
|
Heb ik het bij het rechte eind als ik stel dat art. 1:5 Awb zegt dat voor dat je tegen een beschikking bezwaar kunt maken er eerst een wet moet zijn die dat mogelijk maakt?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de Awb ergens bepaalde, en nu heel kort door de bocht genomen, dat tegen een besluit, de evidente in de Awb vermelde uitzonderingen daargelaten, zonder meer bezwaar open staat. Of nog specifieker dat tegen elke beschikking bezwaar open staat.
Maar dat is dus niet zo -- art 1:5 Awb. En hoewel ik meen te weten dat je tegen een afwijzende beschikking op bijv de aanvraag voor een bouwvergunning een bezwaarschrift kunt indienen. Vind ik de bepaling hiervoor niet terug in de Woningwet.
Hoe zit het nu kun je tegen elke beschikking bezwaar maken? En zo ja, waar staat dat dan in de Awb?
En als je geen bezwaar mag maken kun je dan wel automatisch beroep in stellen bij de rechtbank? Of interpreteer ik art. 8:1 Awb nu verkeerd? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 04 sep 2009 2:19 Onderwerp: |
|
|
Als de bijzondere wet hierover zwijgt, heb je art. 7:1 en 8:1 Awb. Uit art. 7:1 Awb volgt in dat geval dat je bezwaar kunt aantekenen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Kevin
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: vr 04 sep 2009 2:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als de bijzondere wet hierover zwijgt, heb je art. 7:1 en 8:1 Awb. Uit art. 7:1 Awb volgt in dat geval dat je bezwaar kunt aantekenen. |
Bedankt.
Hoe ik het zover opvat is als volgt: iedereen heeft recht om het bestuur (of ja, bestuurshandelen) bij de rechter te laten toetsen -- heel kort door de bocht en zo uit mijn hoofd dat is bepaald in onze Grondwet? En art. 7:1 Awb bevestigd dit door te zeggen '(...)het recht is toegekend (...)'. Dit recht is dus dat recht uit de Grondwet? En hier wordt dan in feite gezegd als je dus het recht hebt om naar de (administratieve) rechter te gaan heb je eerst de plicht om bezwaar te maken -- uitzonderingen daargelaten?
Of zit ik er nu helemaal naast? Ik zal zelf ook eens de parlementaire stukken et cetera gaan lezen, want ik moet er nu het fijne van weten. |
|
|
|
 |
|