|
Auteur |
Bericht |
faithjez
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 06 sep 2009 3:09 Onderwerp: Mag de politie jouw erf/terrein betreden zonder toestemming? |
|
|
Goedenacht,
Het is wellicht wat laat, maar:
Op dit moment is mijn moeder haar verjaardag aan het vieren in een schuur die is omgebouwd is tot een kroeg. Deze 'kroeg' is geïsoleerd en heeft een compleet interieur (ingebouwde bar, stoelen, tv, banken etc.). De personen die aanwezig zijn, drinken allemaal gratis; er wordt geen vergoeding gevraagd voor het betreden van de kroeg of voor drank/eten. Wij gebruiken deze kroeg ook puur voor eigen gebruik.
Echter kwam er een uur geleden een groep agenten binnen omdat er geklaagd zou zijn door de buren wegens geluidsoverlast. Het geluid wat het feest voortbracht was slechts licht te horen ter hoogte van het einde van de tuin.
Nu vroeg ik mij af wat een agent kan doen in dit geval. Ik heb ze gesommeerd om onze kroeg te verlaten (ze betraden de 'kroeg' omdat ze toegang hadden gekregen van mijn 14-jarige broertje, die nogal onder de indruk was van de aanwezige politie). Een van de agenten deelde mij mee dat hij recht had om de 'kroeg' te betreden omdat het niet bij de woning hoorde, maar het een schuur was.
Na een discussie werd er toch besloten het gesprek buiten verder te voeren. De agenten vertrokken op een gegeven moment en op dit moment staat de muziek gewoon weer aan.
Stel dat de agenten weer komen, kan ik ze dan verbieden het terrein van mijn ouders te betreden? En hoe zit het precies bij geluidsoverlast? Zij zijn namelijk de enige uit de buurt die er hinder van ondervinden.
ps. Ik heb dit topic (klik) doorgelezen, maar daar stond geen duidelijke conclusie in omtrent het betreden van iemands tuin/erf. Onze tuin is omheind door een coniferenhaag en kan enkel betreden worden via een poort.
Met vr. gr. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 06 sep 2009 7:36 Onderwerp: |
|
|
Op het moment dat er sprake is van een mogelijk misdrijf (illegale kroeg is een economisch delict) mag de politie het terrein, schuur en ook het huis betreden om een einde te maken aan het delict (heterdaad). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 06 sep 2009 13:57 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | (illegale kroeg is een economisch delict) |
Daar is hier geen sprake van.
Wel is er sprake van een verdenking van overtreding van art. 431 Sr (verstoring van de nachtrust) en wel op heterdaad ontdekt. De politie kan dan op grond van art. 55 lid 2 Sv ter aanhouding van de verdachte elke plaats betreden. Voor het betreden van een woning is dan nog wel een machtiging nodig, maar een schuur is geen woning. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|