Conrad
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 16 sep 2009 14:29 Onderwerp: Wie is opdrachtgever en wett. aanspr. bij WMO thuiszorg |
|
|
De gemeente heeft beschikt dat ik thuishulp ontvang in het kader van de WMO.
De thuiszorgorganisatie eist dat ik mij acoord verklaar met hun algemene voorwaarden. Hierin staat o.a. dat ik opdrachtgever ben volgens art. 400 BW boek 7, leggen ze mij de plicht op om te voldoen aan Arbo-eisen voor hun medewerker, en willen ze hun wettelijke aansprakelijkheid beperken.
Volgens mij is de gemeente de opdrachtgever voor de thuiszorgorganisatie en niet ik. De Arbo-eisen worden aan de werkgever opgelegd; ze kunnen toch niet van de particulier verwachten dat deze voor Arbo goedgekeurde trapjes, strijkijzers enz. zorgt? De wettelijke aansprakelijkheid kan toch ook niet zomaar beperkt worden.
De thuiszorgorganisatie dreigt de thuishulp te stoppen als ik niet teken, en verandering van de voorwaarden is onbespreekbaar. Ik voel dit als chantage. Juist in hun algemene voorwaarden staat in het eerste artikel over toepasselijkheid "tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeengekomen".
Gaarne advies en/of visie. |
|