|
Auteur |
Bericht |
marleen/99
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 sep 2009 11:58 Onderwerp: Autoschade op gedeelde oprit door bouwwerkzaamheden buren |
|
|
Mijn buren zijn aan het verbouwen en hebben al 5 weken onze, gedeelde, oprit vol liggen met bouwmaterialen en stenen. Als gevolg hiervan ben ik afgelopen week tegen een kruiwagen aangereden, die op een gedeelte van mijn oprit stond. Ik heb de aannemer hiervoor aansprakelijk gesteld. Ben ik in mijn recht ? |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 sep 2009 12:42 Onderwerp: |
|
|
Neen.
U veroorzaakt namelijk de schade zelf, was de kruiwagen tegen uw auto gereden was de aannemer aansprakelijk geweest. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 09 sep 2009 12:58 Onderwerp: |
|
|
Het enkele feit dat die kruiwagen op jouw deel van de oprit stond is niet voldoende om de aannemer aansprakelijk te stellen voor de schade. Als je die kruiwagen hebt gezien of had moeten zien, dan is de aannemer niet aansprakelijk voor deze schade.
In het algemeen wordt van de bestuurder van een auto verwacht dat hij of zij controleert dat de weg vrij is. (Stel bijvoorbeeld dat de kinderen van de buren daar hadden zitten spelen.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 09 sep 2009 19:45 Onderwerp: |
|
|
Of was de kruiwagen vlak achter de auto neergezet en reed je achteruit? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 6:33 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Of was de kruiwagen vlak achter de auto neergezet en reed je achteruit? |
Ook dan is de bestuurder van de auto aansprakelijk.
De bestuurder dient zich voordat hij zijn voertuig in beweging zet zich er van te overtuigen dat hij dat veilig kan doen zonder dat hij schade of letsel toe brengt aan derde. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 11:10 Onderwerp: |
|
|
Zie deze draad voor een verwante casus. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 15:10 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als je die kruiwagen hebt gezien of had moeten zien, dan is de aannemer niet aansprakelijk voor deze schade. |
Dan kan het bijna alleen nog om een onzichtbare kruiwagen gaan  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|